דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

תוספות שכר והגדלת מספר ימי החופשה: נחתם הסכם קיבוצי תקדימי לעובדי קרן פרידריך אברט

זהו ההסכם הראשון לעובדי הקרן מחוץ לגרמניה | יו"ר מרחב תל-אביב בהסתדרות, אורנה אבידן: "דרך למעמד החתימה מהווה דוגמא ומופת להתנהלות מקצועית, חריצות ושיתוף פעולה" | יו"ר ועד העובדים יהודית סטלמך: "באמצעות ההסכם אנו מיישמים הלכה למעשה את עקרונות הקרן: קידום עבודה מאורגנת וסולידריות"

מעמד חתימת הסכם קיבוצי לעובדי קרן פרידריך אברט (צילום: דוברות ההסתדרות)
מעמד חתימת הסכם קיבוצי לעובדי קרן פרידריך אברט (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות, הנהלת 'קרן פרידריך אברט' וועד עובדי הקרן בישראל, חתמו היום (חמישי) על הסכם קיבוצי ראשון ותקדימי בארגון. קרן פרדריך אברט היא הקרן הפוליטית הוותיקה ביותר בגרמניה, אשר נוסדה בשנת 1925 ופועלת בכמאה מדינות ברחבי העולם.  הסניף הישראלי הינו הסניף הראשון בעולם של הקרן מחוץ לגרמניה שעובדיו הצליחו להתאגד ולחתום על הסכם קיבוצי.

הקרן משלבת פעילות צוותי חשיבה מקומיים ובינלאומיים, וערכיה מבוססים על ערכי היסוד של הסוציאל-דמוקרטיה, בהם חופש, צדק וסולידריות, קידום הדמוקרטיה וההשכלה הפוליטית ושאיפה לחברה חופשית שמאפשרת שוויון הזדמנויות בכלל המישורים. הקרן בעלת קרבה רעיונית למפלגה הסוציאל-דמוקרטית הגרמנית ה–SPD ופועלת רבות בשיתוף פעולה של איגודים מקצועיים בעולם וכן בשיתוף פעולה עם ההסתדרות.

בין עיקרי ההסכם: קביעת מנגנון מוסכם לפני פיטורים על רקע אי-התאמה של תקופת שיפור בת שלושה חודשים לפחות; מנגנון מוסכם למשא ומתן במקרים של צמצומים עקב שינוי ארגוני; מנגנון בוררות מוסכם לפתרון סכסוכים מול ההנהלה; הארכת תקופת 'הודעה מוקדמת' בארגון לשישה שבועות והסדרה בהסכם של תוספות שכר שלא הוסדרו בעבר.

בנוסף, נקבעו תוספות שכר, הועלה מספר ימי החופשה השנתיים בקרן ל-30. נקבע כי התשלום על ימי מחלה ישולם החל מהיום הראשון. כמו כן נקבעה קופה שנתית לצורך פעילות השתלמות על סך 3,000 שקלים בניהול הוועד. עד לחתימת ההסכם, עובדי הקרן בישראל בדומה לשאר הסניפים בעולם, היו חתומים על חוזים אישיים והתנהלו באופן עצמאי מול ההנהלה. ההסכם למעשה מקבע את זכויותיהם, מהווה הגנה קולקטיבית ומסדיר נהלים הקשורים להפרשות סוציאליות, ימי חופשה ומחלה.

ההסכם הושג לאחר תקופה ארוכה של עבודה מאומצת. העובדים, שהתאגדו לראשונה בשנת 2019, חתרו יחד עם ההסתדרות להגעה להסכם קיבוצי, אך בשל מגפת הקורונה, הופסק המשא ומתן וחודש בשנת 2022. כיוון שהקרן מתוקצבת על ידי ממשלת גרמניה, ומנוהלת על-ידי הנהלת הקרן, משרד האוצר הגרמני ולשכת המסחר הגרמנית, נדרש אישור של ההסכם משלושת הגופים השונים, דבר המעיד על המורכבות והקושי בתהליך המשא ומתן.

יו"ר מרחב תל-אביב בהסתדרות, אורנה אבידן: "אני מברכת את קרן פרידריך אברט ועובדיה על הצטרפותם למשפחת ההסתדרות. מצאנו שיש לנו המון במשותף, בהתבסס ערכי הקרן, פעולותיה ואופייה, לבין הערכים עליהם נשענת ההסתדרות. החתימה על ההסכם הקיבוצי היא לא פחות מרגע מכונן, והדרך למעמד החתימה מהווה דוגמא ומופת להתנהלות מקצועית, חריצות ושיתוף פעולה. תודה לעובדי מרחב ת"א שלקחו חלק בתהליך המו"מ וגיבוש ההסכם, ובהצלחה רבה לעובדי הקרן בדרכם החדשה".

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי במרחב ת"א בהסתדרות, רמי רחפור: "ללא ההון האנושי הקיים במרחב, ספק רב אם היינו עומדים כאן היום. ההסכם הינו תולדה של התנהלות 'בין הטיפות' ועמידה בסטנדרטים גבוהים במיוחד. זוהי זכות להיות במעמד חתימה על הסכם הקיבוצי היסטורי עם קרן פרידריך אברט הפועלת בישראל, המהווה את חוד החנית בקרן בהקשר של הסכמי עבודה המעגנים ומבססים זכויות עובדים, ביטחון כלכלי ותעסוקתי ומעטפת נרחבת של תנאים ורווחה".

עו"ד אלברט לוין מזכיר איגוד מקצועי בהסתדרות המעו"ף במרחב: "ההסכם הזה הוא הישג לעבודה המאורגנת בישראל ולעובדי קרן אברט בעולם".

מנהל קרן פרידריך אברט בישראל, ד"ר רלף מלצר: "קרן פרידריך אברט תומכת ברחבי העולם בשותפים באיגודים מקצועיים בתהליכים של התארגנות, והסכמים קיבוציים הם כלי חשוב להבטחת זכויות העובדים. מובן מאליו, שזה תקף גם כלפינו פנימה. לכן, אני שמח וגאה שהשלמנו בהצלחה הסכם קיבוצי בקרן פרידריך אברט ישראל".

יו"ר ועד עובדי קרן פרידריך אברט, יהודית סטלמך: "הקמת ועד עובדים בקרן פרידריך אברט בישראל, ותהליך המו"מ על ההסכם הקיבוצי, היו חוויה מאתגרת אך מתגמלת. אנו גאים בכך שבאמצעות אופן פעולה זה אנו מיישמים הלכה למעשה את עקרונות הקרן, המייצגת קידום עבודה מאורגנת, הגנה על זכויות עובדות ועובדים וסולידריות. תודתנו להסתדרות במרחב תל אביב ולהסתדרות המעו"ף על התמיכה והליווי, ולמנהל המשרד שלנו, ד"ר רלף מלצר על שיתוף הפעולה".

במשא ומתן לגיבוש ההסכם הקיבוצי לקח חלק מטעם ההסתדרות גם מרכז הסתדרות המעו"ף במרחב תל אביב סמי שלום וסייעו בניסוח וגיבוש ההסכם – עו"ד ראובן בורק ועו"ד רונן ליפשיץ מהלשכה המשפטית של מרחב ת"א בהסתדרות. מצד וועד העובדים לקחו חלק במו"מ יו"ר הועד יהודית סטלמך, מיקי דריל ומרדכי בלום. מצד הנהלת הקרן ליוותה את המו"מ עו"ד גליה קליינמן ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!