דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מונעים פיטורים בזמן מלחמה: הוארך תוקף צו ההגנה על עובדים בשעת חירום

תוקפו החדש של הצו - עד 1 ביולי | הצו כולל הגנה מפני פיטורין של עובדים שפונו מבתיהם, של בנות ובני זוג של משרתי מילואים, או מי שמגדלים עימם ילדים, וכן על חטופים, נעדרים ובני משפחותיהם

שימוע לפני פיטורים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
"חשוב לוודא ששני הצדדים מודעים לצו" (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה האריכה את ההגנות בחוק ההגנה על עובדים בשעת חירום עד 1 ביולי. ההגנות כוללות הגנה מפני פיטורין של עובדים שפונו מבתיהם, על בנות ובני זוג של משרתי מילואים, או מי שמגדלים עימם ילדים,  וכן על חטופים, נעדרים ובני משפחותיהם.

משרדי הממשלה ביקשו להאריך את תוקף הצו עד 1 ביוני בלבד, אולם הוועדה, בהובלת ממלאת מקום היו"ר, ח"כ מיכל וולדיגר, התעקשה על הארכתו בחודש נוסף.

במהלך הדיון ציינה עו"ד מאירה בסוק, היועצת המשפטית של נעמת, כי עובדים ומעסיקים רבים אינם מודעים להוראות הצו: "אנחנו מבקשים שוב ושוב שיעשו קמפיין כדי שאנשים יידעו שאסור לפטר אותם, וזה לא נעשה".

בתגובה לדברים ציינה מנהלת תחום פניות ותלונות במינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה, שרון כהן, כי המשרד ערך קמפיין פרסומי המכווין למוקדים טלפוניים של המשרד, שנותנים מענה והכוונה במקרים של חשד להפרות של חוקי העבודה, בהם גם הצו הנוכחי".

מלאכי, מפונה מקריית שמונה, אמר בדיון כי יש צורך לתת ודאות לאנשים. "אנחנו נמצאים במלונות, יש בעיות רגשיות קשות לאנשים ועדיין לא יודעים מה יהיה בצפון".

סגן ראש עיריית קריית שמונה וממלא מקומו, אופיר יחזקאלי, הוסיף: "אני מברך על הארכת הצו. עם זאת, בעודנו מדברים כאן, תושב קריית שמונה קיבל מכתב על סיום העסקתו ב-4 במרץ. זה מראה שמעסיקים לא מספיק מכירים את הצו".

אופיר טל מהעמותה למען משרתי המילואים, ציין כי סוגיית החל"ת, שהיא לדבריו בפועל "פיטורים שקטים", אינה מקבלת מענה בצו: "אנחנו רואים תופעה ממושכת של הוצאת חיילי מילואים לחל"ת בזמן השירות ולאחריו. מעסיק שקיבל בחזרה עובד שלא היה 100 ימים, ועכשיו הוא מודיע לו שייצא שוב בקרוב, עלול להתפתות לפטר את העובד ואין הגנה הרמטית. המדינה צריכה לבוא גם לקראת המעסיקים ולסייע להם לעבור את התקופה הזאת בלי לפטר את העובדים".

ממלאת מקום יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל וולדיגר, ציינה: "התפקיד שלנו הוא למצוא את האיזון הדק בין עובדים למעסיקים, שלפעמים הם מפונים בעצמם".

עוד קראה ח"כ וולדיגר למשרדי הממשלה לפעול להעלאת המודעות להוראות הצו: "חשוב לוודא ששני הצדדים מודעים לצו. אם אנחנו עובדים ומתווכחים כדי שייצא התוצר הטוב ביותר, ובסוף הוא נמצא על המדף והציבור לא מכיר את זה – לא עשינו כלום. עובד חייב להכיר את הזכויות שלו. זה אלף-בית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!