דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמידר

דיור ציבורי / השר הורה לעצור פינויים אך שתי משפחות חד-הוריות פונו בשבוע שעבר

איך קורה שבישראל 2017 משפחות הזכאיות לדיור ציבורי מפונות מהבית? חברי הכנסת (של האופוזיציה) זועמים, מנכ"ל עמידר מעיד על עצמו שנשבר לו הלב בכל פינוי - ועדיין עשרות אלפים זקוקים לדיור ציבורי ללא מענה

שרונה אוחיון, דיירת עמידר שפונתה בכוח מדירתה (מימין) בוועדת הכלכלה של הכנסת. (צילום: דוברות הכנסת).
שרונה אוחיון, דיירת עמידר שפונתה בכוח מדירתה (מימין) בוועדת הכלכלה של הכנסת. (צילום: דוברות הכנסת).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אני בוגר הדיור הציבורי. הייתי ילד אחד – אבל פעם מדינת ישראל מצאה לנכון לתת לאנשים קורת גג," אמר חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) בדיון הדחוף שכינסה ועדת הכלכלה, בנושא הפינויים הקשים של שתי משפחות מדירות עמידר אליהן "פלשו" בבאר-שבע. "ומה שקרה לחברה שלנו זה שמי שמנהל אותה הם סוכני מכירות – אנשים ציניים שלא רואים בני אדם וכולם אינסטרומנטים בידם" הוסיף גילאון.

"בחוץ, אצל שכנה"

חברי הכנסת מתחו ביקורת חריפה על כך שהפינויים ממשיכים חרף הבטחתו של שר הבינוי והשיכון שלא יפונו פולשים, למעט במקרים של פלישות חדשות. יו"ר הוועדה חבר כנסת איתן כבל (המחנ"צ) דרש שמשרד השיכון יספק לוועדה נתונים על היקף הדירות הריקות ודירות הדיור הציבורי המושכרות לטובת מטרות אחרות, ברשויות המקומיות ברחבי הארץ, ודרש דיווח בכתב על ההתקדמות בטיפול במשפחות שפונו.

הוועדה צפתה בסרטון המתעד את הפינויה האלים של רבקה בן יאיר, אישה מבוגרת עם מוגבלות פיזית, ושל ביתה הילה, הסובלת ממוגבלות שכלית התפתחותית. רבקה התגוררה בדירת עמידר בקומה החמישית ו"פלשה" לדירת עמידר אחרת שעמדה ריקה, לאחר שבמשך ארבע חודשים לא יכלה לצאת מהבית, בשל נכותה. במהלך הפינוי נאזקה הבת, על אף מוגבלותה, ולטענת המשפחה אף ספגה אלימות. "אחותי לא מוכנה לדבר איתי יותר, כי לא הצלחתי למשוך אותה מהניידת", אמרה מירי אבוטבול, ביתה של רבקה והוסיפה: "אמרו שאמא שלי איימה עליהם כי היו בלוני גז שהיא מבשלת עליהם. איך אישה נכה שלא יכולה ללכת תאיים?"

רבקה העידה על עצמה שכעת היא לנה "בחוץ, אצל שכנה". ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנ"צ) התקוממה והבהירה כי פינויים של בעלי צרכים מיוחדים בלא הסתייעות בשירותי הרווחה מנוגדת לחוק. ח"כ אורלי לוי אבקסיס תהתה, "האם מי שהלך להיות שוטר במדינת ישראל תיאר לעצמו שהוא הולך לא להגן על החברה אלא לפגוע ולפנות את החלשים ביותר בישראל?".

שרונה אוחיון אשר פונתה עם שתי בנותיה מדירה אליה "פלשה" התמוטטה במהלך הדיון, וקיבלה סיוע רפואי מאנשי רפואת החירום של הכנסת. לפני שהתמוטטותה אמרה שרונה כי זה חמש שנים שהיא ניגשת לוועדות ובקשתה לדיור ציבורית נדחית. "אני לא אדם בריא ואני מתקיימת מביטוח לאומי. אני לא יכולה להרשות לעצמי לשכור דירה, ויש לי גם קושי כאם חד הורית – לא כל אחד מוכן להשכיר לי. אני מקבלת כל פעם תשובה שלילית מחדש, ובוז מאלו שאני כן רוצה לשכור מהם – ואני רואה מסביב דירות ריקות שנתיים, שלוש וארבע. ואיפה אני? עשיתי צבא. הבטיחו לי הבטחות, איפה המדינה שלי?" תהתה.

נשים שפונו מביתן מדברות בוועדת כלכלה (צילום: דבר ראשון)
נשים שפונו מביתן מדברות בוועדת כלכלה (צילום: דבר ראשון)

"הובטח לנו על ידי השר שלא יהיו יותר פינויים בדיור הציבורי"

חברי הכנסת והפעילים באולם מחו דמעות בעת שפונתה אוחיון מהאולם. "ברור שבסופו של דבר לא יהיה דיור ציבורי אם לא תהיה בניה תקציבית. המדינה לא מקיימת את החוק של רן כהן למחזור הכסף בתוך הדיור הציבורי" אמר ח"כ גילאון. חברת הכנסת לוי אבוקסיס התייחסה לנושא הקשחת הקריטריונים, "מרוב שהעלו את הקריטריונים נוצר מצב שיש אנשים שזכאים להשתתפות בשכר דירה – אבל לא זכאים לדירה, בשעה שיש דירות ריקות כי מחכים למישהו שיתאים בדיוק לקריטריונים", אמרה.

"באין ספור פעמים והזדמנויות הובטח לנו על ידי השר שלא יהיו יותר פינויים בדיור הציבורי" אמר ח"כ איציק שמולי (המחנ"צ), "לא בערך, לא ליד ולא פרשנות – מילה במילה. ואנחנו רואים פעם אחרי פעם שזה נמשך".

"משרד הבינוי והשיכון לא יכולים להתחבא מאחורי עמידר והגופים המשכנים האחרים" הבהיר יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל, "ההנחיות הן שלהם, והם קובעי הקריטריונים ומחלקי ההוראות. עמידר, עמיגור והגופים האחרים הם גופים מבצעים. אני מתחייב לשים את הנושא השנה בראש סדר העדיפויות שלנו".

"כל פלישה ופינוי כזה מורידים לי שנים מהחיים"

"השר ראה שלשולחנו מגיעות פלישות שאני לא מקנא ולא שופט – הוא הקים ועדה בראשות האלופה במיל' אורנה ברביבאי", אמר חגי רזניק יועצו של שר השיכון והבינוי יואב גלנט והוסיף כי השר הודיע כי הוא עוצר את כל הפינויים למעט פלישה טריה – של פחות משלושים יום. "את המקרים הפרטניים נפתור" הוסיף, "דיברנו עם עיריית באר שבע בשני המקרים הללו". ח"כ אורלי לוי תבעה כי כל פינוי שיבוצע עד להגשת מסקנות הוועדה ברשות ברביבאי יאושר באופן אישי על ידי השר עצמו.

"המקרים הם סופר קשים" אמר מנכ"ל עמידר ראובן קפלן, "אני לא יכול להסתכל בעיניים של אף אחד מהאנשים שפולשים. אני מתקשה לעשות את זה. אבל אנחנו עושים את מה שנדרש מאיתנו על פי דין. כמו שרונה יש אלפים או עשרות אלפים שאין להם פיתרון, והם פולשים לדירות של זכאים – כל הדירות בבאר שבע שדיברו פה הן משוריינות, ומיועדות לאנשים שצריכים להיכנס אליהן".

"מאיתנו נדרש על פי דין לפנות אנשים שפלשו פלישות טריות למען אנשים שמחכים לדיור הזה" הוסיף, "אם בית המחוקקים יחליט שלא נעשה את זה – אני אשמח, כל פלישה ופינוי כזה מורידים לי שנים מהחיים. אבל ברגע שנעשה זאת כולם יודעים מה יקרה – את תור הזכאים אפשר יהיה לשלוח לגריסה".

כבל דרש לקבל דו"ח המפרט כמה דירות מאוכלסות בדיור הציבורי וכמה פנויות, על פי חלוקה יישובית, וכן כמה דירות מושכרות למטרות שאינן דיור ציבורי. כבל הצהיר כי איננו שולל דרישת שימוע ציבורי על נושא הדיור הציבורי יו"ר הועדה דרש גם שהשר לביטחון פנים יעביר לעיונה את תוצאות הבדיקה על התנהלות המשטרה באירועים שנדונו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!