דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

גנץ ואיזנקוט הציגו את מתווה הגיוס החדש: ״כל חלקי החברה צריכים לקחת חלק בזכות לשרת״

הרמטכ״לים לשעבר ממפלגת המחנה הממלכתי הציגו את החוק שיעלו להצבעה בשבוע הבא, ומציע בין היתר לגייס את רוב הצעירים ולהקים מנהלת גיוס, וגם ״לא לפגוע בחייו ואמונותיו של אף משרת״ | איזנקוט: ״סדר הכוחות שיידרש לשנים הקרובות מצריך התגייסות כוללת״

השר וחבר קבינט המלחמה בני גנץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
השר וחבר קבינט המלחמה בני גנץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
אורן דגן

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, השר גדי איזנקוט וענבר גיטי שכיהנה כראש צוות מנהלת השירות במשרד הביטחון, התייחסו היום (שני) בהצהרה משותפת לנושא חוק הגיוס, והציגו את מתווה "שירות ישראלי". גנץ הודיע כי "חוק שירות ישראלי יעלה להצבעה בשבוע שבו יובאו להצבעה החוקים להרחבת שירות החובה והמילואים, שאותם יש להגביל כהוראות שעה".

״כל עם ישראל, כל חלקי החברה צריכים לקחת חלק בזכות לשרת את המדינה של כולנו״, אמר גנץ. ״האתגרים אדירים, ואי אפשר להסתכל בעיניים של המשרתים, ולהגיד להם שמה שהיה הוא שיהיה. לכן, אנחנו שבים ומציעים בימים האלו, את מתווה השירות הישראלי".

גנץ הציג את עקרונות המתווה שמטרתו היא שבתוך עשור רוב צעירי ישראל ישרתו את המדינה: רוב מוחלט מהצעירים ישרתו בהתאם לצורכי הביטחון והחברה, מנהלת גיוס אחודה תוקם, תקבע איזה שירות יבצעו כל צעירה או צעיר ותהיה אמוּנה על מתן הפטורים. עוד מוצע כי יוקמו עשרות מסלולים בארגוני ביטחון, חירום וחסד מוכרים, וכי אופי השירות לא יפגע באורחות חייו ואמונותיו של אף משרת.

"אחינו החרדים, אתם פטריוטים ואוהבי המדינה והארץ הזו", המשיך גנץ. אל תחכו לחוק, קומו והתנדבו. גיוס עכשיו, החקיקה תושלם אחר כך. אפשר להכפיל את היקפי המשרתים החרדים ולגייס אלפים כבר השנה, ובכך לסייע בפתרון האתגר המבצעי הענק שמונח לפתחנו. לתורה וללימוד היה ויהיה חלק גדול בשמירה על עם ישראל, אך עלינו לזכור, שיש אפשרות של ספרא וסייפא. יהיו עילויים שימשיכו ללמוד, ורבים ישרתו במקביל ללימודים".

גנץ פנה גם לאזרחי ישראל הערבים: "אנחנו רואים את הסולידריות שלכם, זו העת להתנדב ולקחת חלק בארגונים רבים שישפרו את החיים של כולנו. כך, גם נוכל להסיר את חומות הפחד שביננו, ולשלב אתכם טוב יותר בחברה הישראלית שאתם חלק בלתי נפרד ממנה, ובזכות. וכדי שהמתווה יצליח, על כל המשרתים יהיה לקבל האחד את השני, ולנהוג בסובלנות במסגרות השונות".

איזנקוט הוסיף: "סדר הכוחות שיידרש בשנים הקרובות לשגרה, חירום ומלחמה מחייב התגייסות כוללת ושירות ישראלי רחב בגיוס לצה״ל, שירות לאומי ושירות אזרחי. אנחנו נדרשים לקדם מיד חוק שירות ישראלי על מנת להרחיב את היקפי הגיוס באוכלוסייה החרדית, ערבית לשירות לאומי וציבורים נוספים. החוק שהגשנו מהווה בסיס טוב שדורש תוספת על יעדי גיוס ברורים ומתפתחים. יש לנו אפשרות לבחור בין תיקון היסטורי, להחמצה היסטורית״.

ההצהרה של השניים התקיימה ברקע הדיון שנערך בבג"ץ בעתירות המבקשות לחייב את המדינה לגייס תלמידי ישיבות לצה"ל. העתירות הוגשו לאחר פקיעת תוקפו של החוק, על רקע העובדה שהכנסת לא חוקקה חוק חלופי, ואחרי שהקואליציה הנוכחית – בהוראת שעה – קבעה בהחלטת ממשלה שהם לא יגויסו.

ב-30 ביוני פקע תוקפו של פרק ג1 לחוק שירות הביטחון (חוק הגיוס), שמאפשר לפטור תלמידי ישיבות בשלב מסוים מהשירות הצבאי. כמה ימים לפני כן התקבלה החלטת הממשלה שלא לאכוף את גיוסם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!