דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

הצעת חוק: מע"מ אפס על תחליפי חלב לתינוקות

ההצעה עלתה שוב היום לנוכח העלייה החדה בפניות של משפחות שמתקשות לרכוש את התחליפים היקרים מאז תחילת המלחמה | מנכ"לית עמותה לנזקקים: "אוכל לתינוקות זה מוצר בסיסי, וראוי להתייחס אליו ככזה"

Baby food at the Rami Levy supermarket in Jerusalem on February 3, 2022. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** רמי לוי
קניות
אוכל
מוצרים
קונים
ישראלים
עובדים
ירושלים
מטרנה
סימילאק
תחליפי מזון לתינוקות. "הדעת לא סובלת שבמדינת ישראל תינוקות יהיו רעבים" (צילום המחשה: Yonatan Sindel/Flash90)
הדס יום טוב

הצעת חוק שהונחה היום (שני) על שולחן הכנסת, דורשת מע"מ אפס על תרכובות מזון לתינוקות (תמ"ל), לנוכח דיווח של עמותות לחלוקת מזון על עלייה בביקוש למוצר מצד משפחות נזקקות.

"אנו עדים לעלייה ניכרת במחירים של מוצרי מזון בסיסיים, ובשל כך עלייה במספר התינוקות הרעבים", נכתב בדברי ההסבר להצעה. "עמותות המזון מעידות על צורך הולך וגובר בתרכובת מזון לתינוקות, ובשל המחסור, תינוקות מקבלים תחליפי חלב מהולים יתר על המידה כדי לחסוך באבקה". 

"עלות מצטברת של מאות שקלים בחודש"

"מתחילת המלחמה יש ביקוש גדול מאוד לסיוע במזון, ועלייה של עשרות אחוזים בפניות לקבלת מזון לתינוקות", מספרת ל'דבר' מלכה אלבז, מנכ"לית עמותת "בית לחם יהודה", העוסקת בהצלת מזון וחלוקת מזון לכ-100 אלף נזקקים בחודש. "יש עלייה חדה בפניות, ברמה שלא ציפינו לה. זה לא בנורמה, זה משהו שלא חווינו לפני כן".  

מנכ"לית עמותת 'בית לחם יהודה' מלכה אלבז. "אני מקבלת פניות מאימהות שמדללות את התמ"ל במים, כדי להתמודד עם העלויות הגבוהות" (צילום: יובל יוסף)
מנכ"לית עמותת 'בית לחם יהודה' מלכה אלבז. "אני מקבלת פניות מאימהות שמדללות את התמ"ל במים, כדי להתמודד עם העלויות הגבוהות" (צילום: יובל יוסף)

אלבז פנתה בשבוע שעבר לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדרישה לפטור את התמ"ל ממע"מ. "הלב נקרע כשאני שומעת על תינוק שצורח מרעב. הדעת לא סובלת שבמדינת ישראל תינוקות יהיו רעבים", כתבה. "תמ"ל איננו מותרות. נדמה כי יהיה ראוי שבחוק ההסדרים המונח על שולחן הכנסת יוחלט על מע"מ אפס לתמ"ל". 

"המע"מ צפוי לעלות, ואנחנו חוששים שזו גזירה שהציבור הישראלי לא יוכל לעמוד בה", אומרת אלבז. "מחירי התמ"ל מאוד מאוד יקרים. הם עלו גם עם עליות המחירים, מדובר בעלות מצטברת של מאות שקלים בחודש. אני מקבלת פניות מאימהות שמדללות את התמ"ל במים, אימהות שמשתמשות בכמות נמוכה מהמומלץ על מנת לחסוך באבקה ועוד 'פטנטים' שונים על מנת להתמודד עם העלויות הגבוהות של התמ"ל". 

על פי הערכות, ההוצאה לתמ"ל לתינוק מגיעה לכ-500 שקלים בחודש בממוצע. מחיר התמ"ל בישראל גבוה במיוחד בהשוואה למדינות ה-OECD, והוא התייקר בשנה החולפת בכ-7 אחוזים. אחת מהסיבות לכך היא שבישראל שוק התמ"ל ריכוזי במיוחד, בין השאר כי ישנה רגולציה כבדה על ייבוא מוצרי תמ"ל ותקינה ישראלית מחמירה מאז "פרשת רמדיה" לפני כ-20 שנה.

בשוק התמ"ל הישראלי שולטות שלוש חברות בלבד – נסטלה המשווקת את מטרנה, המהווה יותר מ-52 אחוזים מהשוק; אבוט ישראל המייבאת את סימילאק, השולטת על יותר מ-24 אחוזים מהשוק, וטבע המייבאת את נוטרילון, השולטת ביותר מ-23 אחוזים מהשוק. ניסיונותיהן של החברות שופרסל ומדיצי להיכנס לשוק התמ"ל בשנים האחרונות כשלו. 

מספר הצעות חוק שנועדו להפחית את מחירי התמ"ל, בראשן הצעות חוק המבקשות לפטור את התרכובות מתשלום מע"מ, הונחו על שולחן הכנסת לאורך השנים, אך כולן נעצרו בשלבי חקיקה מוקדמים. האחרונה בהן, שהוגשה בכנסת הקודמת על ידי ח"כ רון כץ (יש עתיד), לא קודמה מאז חודש דצמבר 2022. היום, כאמור, הוגשה לכנסת הצעת חוק נוספת למע"מ אפס על תמ"ל על ידי ח"כ שלום דנינו (הליכוד).  

"כמו לשים פלסטר על פצע ירי"

בחודש אפריל 2022 החליט שר הרווחה הקודם, מאיר כהן, שמשרד הרווחה יממן תלושים עבור רכישת תמ"ל למשפחות נזקקות בשווי 240 שקלים בחודש לתינוק עד גיל שנה – תלושים המחולקים על ידי מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות 

אולם לדבריה של אלבז, מדובר בטיפה בים. "את ההטבה הזו מקבלות כ-2,600 משפחות. יש כמעט שני מיליון איש מתחת לקו העוני בישראל. זה כמו לשים פלסטר על פצע ירי. נזקקים או לא, אין הורה שלא יודע כמה תמ"ל זה מוצר יקר, וכמה לרכוש אותו מכביד על הכלכלה המשפחתית. כמו שיש מע"מ אפס על ירקות, אני לא רואה למה לא להחריג גם את התמ"ל, ולתת לכל ההורים מעט לנשום. המחיה בישראל מאוד מאוד יקרה, יש המון משפחות שאחרי שכירות או משכנתא לא נשאר להן שקל לתמ"ל". 

בכנסת הקודמת הגישו ח"כ אמילי מואטי (עבודה) וח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) הצעת חוק לפיה תחליפי המזון לתינוקות יוכנסו לסל המוצרים המפוקחים, הצעה שאף נידונה בוועדת הכלכלה דאז, אך גם היא נעצרה עם פירוק הממשלה.  

בדיון בוועדת הכלכלה בחוק שהציעו מואטי ובוסו, שנערך בחודש מרץ 2022, התנגדו משרדי האוצר והכלכלה למהלך, וציינו כי היקף תשלומי המע"מ המשקיים על מוצרי מזון לתינוקות הנרכשים בישראל מוערכים בכ-130-109 מיליון שקל בשנה 

"אני לא כלכלנית, זה גם לא התפקיד שלי להביא את הפתרון, זה התפקיד של המדינה", אומרת אלבז על ההבדל בין שני הפתרונות. "אני רק יודעת שצריך שתמ"ל יעלה פחות, עבור כולם. אני בשטח, אני רואה בעיניים שלי את המשפחות, את הילדים. אני מקבלת את הפניות כל יום. הלב שלי הוא זה שנשבר כי אני לא מצליחה לעזור לכולם. יש פה בעיה והמדינה צריכה לתת פתרונות, לבוא לקראת האוכלוסיות המוחלשות ולעשות הכל כדי להפחית מחירים של מזון שהכרחי כל כך להישרדות. מע"מ אפס זה צעד ראשון שאפשר לעשות, שהוא גם קשה ומורכב פחות מלהחיל פיקוח על המוצרים ומלתת תלושים להורים". 

"לא הגיוני ששמים בסופר אזיקונים על התמ"ל"

המהלכים להוזלת התמ"ל, בארץ ובעולם, נתקלים גם בהתנגדויות, בין השאר מצד אנשי בריאות הטוענים שיש לעודד הנקה במקום להקל על שימוש בתמ"ל – טענות שעלו גם בפעמים הקודמות שהנושא קודם בישראל.

אולם לדבריה של אלבז, מחיר התמ"ל המופקע הוא לא הדרך לעודד הנקה. "ברור לכולם שחלב אם הוא המזון המומלץ והבריא ביותר לתינוק, אבל יש המון נשים שיש להן קשיים בהנקה, כמוני באופן אישי. יש אמהות שנאסר עליהן להניק ויש כאלה שמשלבות, כי כמות החלב שהן מייצרות לא מספיקה, וגם, כן יש כאלה שמתקשות נפשית להניק ולא מעט אמהות יחידניות שמתקשות גם לעבוד וגם להניק חמש פעמים ביום ונאלצות לשלב תמ"ל. יש דרכים אחרות לעודד ולקדם הנקה טבעית, ואני תומכת בכך, אבל זו לא הדרך. 

"בשורה התחתונה, יש ציבור מאוד גדול שזקוק לתמ"ל, יש המון תינוקות שזקוקים לזה, וראוי שמזון לתינוקות יהיה במחיר סביר לכל כיס. בסוף אימהות פונות אלינו כי הן זקוקות לתמ"ל ואין להן דרך לרכוש אותו או לרכוש אותו בכמות מספקת. הפתרון הוא לא להגיד להן פשוט תניקו.

"לא הגיוני שבישראל 2024 אימהות צריכות להתקשר ולהתחנן לאוכל לתינוק. זה לא הגיוני שלאימהות עובדות בישראל אין כסף להאכיל את הילדים שלהן, ושמזון ליצור כל כך חסר ישע כמו תינוק עולה כל כך הרבה. זה לא הגיוני ששמים בסופר אזיקונים על התמ"ל כי זה שווה את מחירו בזהב ואנשים נאלצים לגנוב את זה. המצב הזה הוא בושה למדינת ישראל. אוכל לתינוקות זה מוצר צריכה בסיסי, וראוי להתייחס אליו ככזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!