דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
18.0°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 18.0°תל אביב
  • 18.0°חיפה
  • 17.5°אשדוד
  • 15.4°באר שבע
  • 18.9°אילת
  • 16.9°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 16.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות לרשויות המקומיות

יום הבוחר המקומי: ההתמודדויות ב-20 הערים הגדולות

בחיפה יתמודדו 12 מועמדים על ראשות העיר, בתל אביב חולדאי נאבק על קדנציה אחרונה, בירושלים ובראשון לציון הקרב המרכזי הוא על מועצת העיר | שני חברי כנסת מכהנים מש"ס מתמודדים על ראשות עירייה | ביישובים הערביים יבחרו בצל הפשיעה והאלימות הגואה

כרזות בחירות בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
כרזות בחירות בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אור גואטה
יהל פרג'
יניב שרון

הבחירות לרשויות המקומיות נערכות היום (שלישי) ב-242 רשויות מקומיות. אלו הם המועמדים, הרשימות, והמספרים המעניינים ב-20 הערים הגדולות, ובכמה מקומות נוספים שכדאי להכיר.

ירושלים: קרב בלימה חילוני

690,707 בעלי זכות בחירה בעיר הבירה, המונה למעלה ממיליון תושבים, מהם מעל 350 אלף ערבים תושבי מזרח העיר שזכאים להצביע בבחירות הנוכחיות, אך לא בבחירות לכנסת. מרבית חברי המועצה מגיעים מסיעות דתיות וחרדיות, ובסיעות החילוניות המעטות מנסים לאזן ולהביא לייצוג הציבור הלא דתי בעיר.

ראש העיר משה לאון יתמודד על כהונה שנייה בראשות רשימת "ירושלים אחת", שתתמודד למועצת העיר. מולו מתמודד סגנו יוסי חביליו, מוביל "האיחוד הירושלמי", שכולל בעיקר סיעות מרכז-שמאל ושואף לייצג את הציבור הליברלי בעיר. לאון מוביל בפופולריות ובסקרים, ולנוכח אחוז ההצבעה הנמוך באופן מסורתי של הציבור הערבי בעיר, הוא צפוי לנצח.

בגזרת המועצה, סיעת "התעוררות" שהובילה בבחירות הקודמות והמועמד מטעמה, עופר ברקוביץ', שהפסיד במאבק צמוד על ראשות העיר, נמצאת בירידה בפופולריות בבחירות הנוכחיות. סיעה שאין לה נציגות כרגע בעירייה, אך מתמודדת על הגדלת אחוז ההצבעה במזרח העיר, היא "כל תושביה" בראשות סונדוס אלחות, שתהיה הפתעת הבחירות אם תצליח להיכנס למועצה.

תל אביב-יפו: חולדאי ינסה להבטיח כהונה אחרונה

בעיר בעלת 577,699 התושבים, ישנם 468,052 בעלי זכות בחירה, שיכריעו בין 4 מועמדים. ראש העיר רון חולדאי, המכהן זה 25 שנה בראשות העיר, והצהיר כי אם ייבחר, זו תהיה כהונתו האחרונה, אז יעביר את המושכות לסגנו, השר לשעבר אסף זמיר; השרה לשעבר אורנה ברביבאי, שפרשה מהכנסת כדי להתמודד לראשות העיר ומנסה לעורר את הציבור שמאס בראש העיר הוותיק, ויובל צלנר, העומד בראשות רשימת "תקווה חדשה לתל אביב".

הדרמה המרכזית היא סביב הבחירות למועצת העיר, בה ארגוני מחאה התאגדו לרשימה אחת בראשות יו"ר מר"צ בעיר, מיטל להבי, אל מול רשימת הליכוד ועוצמה יהודית, בראשות דודו לניאדו, שהורשע בעבר בפלילים והחליף את היו"ר הקיים, היושב בכלא.

חיפה: 12 מועמדות ומועמדים לראשות העיר

בחיפה, מהערים המגוונות בישראל וסמל הקיום המשותף בצפון, 280,000 בעלות ובעלי זכות בחירה יצטרכו לבחור מבין 12 מועמדות ומועמדים לראשות העיר.

ראשת העיר המכהנת, ד"ר עינת קליש-רותם, מתמודדת מול יונה יהב, ראש העיר אותו הדיחה בבחירות הקודמות אחרי 15 שנות כהונה, ומספר מועמדים בולטים נוספים, בהם דוד עציוני, אביהו האן וקיריל קראטניק.

על 31 מקומות במועצת העיר מתחרות 26 רשימות, בהן הרשימה היהודית-ערבית "רוב העיר", הנציגויות המקומיות של המפלגות בכנסת והרשימות של המועמדים המובילים לראשות העיר.

ערים עם מאבק צמוד, וערים בהן התחרות היא על מקום במועצת העיר

ראשון לציון: בעיר הרביעית בגודלה בישראל ישנם 220,535 בעלי זכות בחירה. ראש העיר הפופולרי רז קינסטליך יתמודד מול יצחק אבשלומוב, העומד בראשות רשימת "ראשון אחרת". עוד יתמודדו למועצה רשימת "מחל והצעירים", "יש עתיד וצעירי ראשון לציון", "חזית דתית חברתית מאוחדת" המאגדת את סיעות ש"ס, עוצמה יהודית וסרוגים, ורשימות נוספות.

נתניה: 208,00 בעלות ובעלי זכות הבחירה יכריעו בין חמישה מועמדים לראשות העיר, כשהמובילה בהן היא ראש העיר המכהנת מרים פיירברג-איכר, המשמשת בתפקיד מזה 26 שנים. על 29 מקומות במועצת העיר מתחרות 16 רשימות – בהן רשימות מסורתיות של המפלגות הגדולות – ש"ס, יש עתיד, הליכוד והמחנה הממלכתי, לצד רשימות מקומיות.

אשדוד: 190,00 בעלי זכות בחירה, ו-5 מועמדים לראשות העיר בהם ראש העיר המכהן מאז 2008, יחיאל לסרי. בשבוע האחרון הסירו את מועמדותם ברק סרי ואבי אמסלם, מה שמבטיח ככל הנראה את נצחונו של לסרי. 16 הרשימות למועצת העיר מתחרות על 29 מושבים. בזכות הרשימה "אין לנו עוד אשדוד בראשות הלן גלבר", גלבר היא המועמדת האישה היחידה לראשות העיר.

בת ים: בעיר יתקיים מאבק מסקרן על ראשות העיר. 130,660 בעלי זכות הבחירה יידרשו לבחור בין ראש העיר הקודם שלומי לחיאני, שזכה לפופולריות בעיר עד שהושעה מתפקידו לאחר שהואשם בפלילים ואף ישב בכלא, לבין ראש העיר הנוכחי צביקה ברוט, הנהנה מתמיכת ראש הממשלה נתניהו. יוסף בכר, שייצג בבחירות הקודמות את הליכוד, מתמודד גם הוא לראשות העיר, וקטי פיאסצקי מתמודדת לראשות העיר ומייצגת את רשימת "בת ים חופשית ודמוקרטית".

אשקלון: העיר הדרומית שסובלת מהתקפות מאז תחילת המלחמה וגם לפניה, יוצאת לבחירות עם 127,281 בעלי זכות בחירה. ראש העיר תומר גלאם נבחר בבחירות הקודמות לאחר שהחליף את איתמר שמעוני, שהורשע בפלילים. מול גלאם יתמודדו עמי חכמון העומד בראש רשימת "אחים אנחנו", שלמה סוויסה העומד בראשות רשימת "עיר אחת", איתי סהר העומד בראשות רשימת "מופת", ותמר קידר, העומדת בראשות רשימת "אפשר גם אחרת".

חדרה: ראש העיר שנבחר בבחירות הקודמות בחדרה הושעה מתפקידו לאחר שהואשם בפלילים. כעת יידרשו 84,032 בעלי זכות הבחירה לבחור בין ראש העיר בפועל ויו"ר ההסתדרות במרחב לשעבר, ניר בן חיים, המועמד הוותיק טל אליהו העומד בראשות רשימת "חדרה מנצחת", ויניב דרי מרשימת "מחוברים" בתמיכת המחנה הממלכתי ויש עתיד.

כפר סבא: ראש העיר רפי סער, שנכנס לתפקידו לאחר שקודמו בתפקיד יהודה בן חמו הואשם בפלילים ונאלץ להתפטר, יתמודד מול שתי טוענות לכתר שיתחרו על לבם של 84,326 בעלי זכות בחירה: הדר לביא העומדת בראשות "כפר סבא מתקדמת" ואסנת ספורטה, העומדת בראש רשימת "כפר סבא 2030". 6 רשימות נוספות יתמודדו על מקומות במועצה.

פתח תקווה: בעיר החמישית בגודלה בישראל יוכלו 206,461 בעלי זכות בחירה לבחור את ראש העיר והרשימה למועצת העיר. בראשות העיר עומד בחמש השנים האחרונות רמי גרינברג, שידוע בנגישותו לתושבים, ומפרסם את מספר הטלפון האישי שלו. מולו יתמודדו ענת זנזורי מסיעת "תקווה אחת" וגנאדי בורשבסקי בראשות רשימת "מצטיינים עם גנאדי". למועצת העיר מתמודדות נציגויות מקומיות לכלל הסיעות היהודיות בכנסת, לצד רשימות מקומיות.

באר שבע: בבחירות למועצת בירת הנגב זכאים להצביע 172,219 בעלי זכות בחירה. ראש העיר רוביק דנילוביץ' מתמודד לבדו על הקדנציה הרביעית שמובטחת לו. פרט לנציגויות המקומיות של הסיעות בכנסת, למועצה יתמודדו גם סיעת "חוזה חדש לבארשבעים המחנה הליברלי", תנועת "אור", "שותפות רשימה ערבית יהודית", "גשר" ורשימות נוספות.

חולון: ב"עיר הילדים" יהיו רשאים להצביע 165,189 בעלי זכות בחירה. לא פחות מ-5 מועמדים ינסו לאתגר את ראש העיר המכהן כבר למעלה מ-30 שנה, מוטי ששון. ענת כנורי בראשות רשימת "חולון 1", שי קינן בראשות רשימת "חולון מתחדשת", ניסן זכריה העומד בראשות "יחד בונים עיר בטוחה וחכמה", מוריס מורן ישראל העומד בראשות רשימת "צעירים פלוס" וקרן אורן-גונן העומדת בראשות רשימת "קרן אור לחולון".

רמת גן: בעיר 145,225 בעלי זכות בחירה. מול ראש העיר כרמל שאמה הכהן יתמודדו חיה מנע, העומדת בראשות רשימת "מנהיגות אחרת והירוקים" וכן ליעד אילנו העומד בראשות רשימת "רמת גן שלנו". למועצת העיר יתמודדו 3 רשימות "צעירים", כאשר לצד "רמת גן חופשית, הצעירים וחוזה חדש", יתמודדו גם "כחול לבן והצעירים", "קול הצעירים בעלי המוגבלויות ו"הוותיקים ברמת גן", לצד רשימות מקומיות נוספות ונציגויות מקומיות של הסיעות הארציות.

רחובות: ארבעה מועמדים לראשות העיר מתחרים על אמונם של כ-117,000 בעלי זכות בחירה. ראש העיר הנוכחי רחמים מלול, המכהן 15 שנים בתפקיד, ובבחירות הקודמות היה מועמד יחיד, מתמודד מול סגן ראש העיר זוהר בלום (מטעם יש עתיד), סגן ראש העיר יניב מרקוביץ' (שזוכה לתמיכת המחנה הממלכתי, העבודה, ישראל ביתנו), ומתן דיל, סגן ראש העיר לשעבר וחבר בליכוד. למועצת העיר מתמודדות 11 רשימות.

הרצליה: בעיר בה יש 93,775 בעלי זכות בחירה, יתמודדו ראש העיר משה פדלון מטעם סיעת המחנה הממלכתי מול יריב פישר, העומד בראשות רשימת "יש עתיד ליברלי". למועצת העיר יתמודדו בעיקר רשימות מקומיות המסונפות לסיעות הארציות, וכן רשימות מקומיות כמו "מערב הרצליה", "הרצליה למען תושביה", "רוח צעירה בהרצליה" ועוד.

מודיעין-מכבים-רעות: ל-74,626 בעלי זכות בחירה יוכלו להצביע בעד או נגד המועמד היחיד לראשות העיר ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. 12 רשימות יתחרו על 21 מקומות במועצת העיר, בהן מספר רשימות ליברליות לצד רשימות מסורתיות ושתי רשימות נשים.

לוד: 62,146 בעלי זכות בחירה יצביעו בעיר המעורבת בין ראש העיר מהליכוד יאיר רביבו, לבין חבר הכנסת לשעבר יורם מרציאנו, מרשימת "לוד אחת". על 19 מושבים במועצה יתחרו 10 רשימות, בהן רשימה ערבית אחת.

רמלה: בעיר השכנה, בה 61,368 בעלי זכות בחירה, את מקומו של ראש העיר מטעם הליכוד, מיכאל וידל, ינסו לקחת 4 מועמדים: בנימין אלבז מעוצמה יהודית, הראל שהם מרשימת "מאמינים ברמלה", אברהם דז'ורייב המוביל את "סיעת הרמלאים" ויואל לביא מרשימת "יואל לביא למען רמלה". 13 רשימות, בהן שתי רשימות ערביות, יתמודדו על 19 מקומות במועצה.

אריאל: בהתנחלות הדגל של לב השומרון, מתחרה ראש העיר הנוכחי אליהו שבירו ב-6 מועמדים נוספים במירוץ לראשות העיר, בהם חבר הכנסת לשעבר וזוכה האח הגדול אורן חזן. 10 רשימות מתחרות על 13 מקומות במועצה, ועל ליבם של 1,600 בעלי זכות בחירה.

צפת: 26,000 בעלי זכות הבחירה יבחרו בין ארבעה מועמדים לראשות העיר, בהם ראש העיר המכהן שוקי אוחנה. 12 רשימות שונות מתחרות על 15 מקומות במועצה.

הערים החרדיות: 2 חברי כנסת מש"ס מתמודדים לראשות עיר

בני-ברק: מערכת הבחירות בעיר החרדית מעסיקה גם את ראשי המפלגות החרדיות, וממלא את עיתוני המגזר ב ראש העיר המכהן אברהם רובינשטיין לא מתמודד לכהונה נוספת, והמאבק על קולותיהם 123,000 בעלי זכות הבחירה ניטש בין שר הבריאות הנוכחי אוריאל בוסו (ש"ס), יעקב וידר (הליכוד) וחנוך זייברט (אגודת ישראל). 7 רשימות, כולן בעלות אוריינטציה דתית, מתחרות על 27 מקומות במועצת העיר.

בית שמש: ראש העיר הנוכחית עליזה בלוך מתחרה בחבר הכנסת מטעם ש"ס וסגן שר החקלאות משה אבוטבול, שכיהן עד ל-2008 כראש העיר, בנוסף מתחרה גם מועמד דגל התורה, לאחר שהמשך חודשים התקיים ויכוח אם דגל התורה או אגודת ישראל ייצגו את הציבור החרדי האשכנזי הגדול בעיר. 11 רשימות נאבקות על קולותיהם של כ-89,000 בעלי זכות בחירה, כדי לשמש ב-25 מושבים במועצת העיר.

מודיעין עילית: ראש העיר המכהן, יעקב אשר גוטרמן, הוא המועמד היחיד לראשות העיר, והוא ימשיך לקדנציה חמישית ברציפות. 4 הרשימות שמתחרות על 19 המושבים במועצה כולן חרדיות, ונעות בין הזרמים הליטאי, החסידי והספרדי.

בית"ר עילית: 3 מועמדים מתחרים על ליבם של 33,000 בעלי זכות בחירה במרוץ לראשות העיר. מאיר רובינשטיין מכהן כראש העיר הנוכחי מאז 2007, והוא מתמודד לקדנציה רביעית לאחר שבבחירות האחרונות זכה לכמעט 74% מסך הקולות. 7 רשימות מתמודדים, ללא נשים, מבקשות לכבוש את 17 הכיסאות של חברי המועצה.

בצל הפשיעה והקיצוצים: הבחירות ברשויות הערביות

מערכת הבחירות לרשויות המקומיות הערביות מתחוללת בצל האלימות הגואה והגזרות הכלכליות הפוגעות ביכולת לנהל את הערים והמועצות המקומיות, ומאיימות על שלום תושבי היישובים. אלו חלק מההתמודדויות:

רהט: בעיר הבדואית הגדולה ביותר, המונה 76,558 תושבים, ישנם 42,212 בעלי זכות בחירה. מול ראש העיר המכהן עטא מדיע'ם, רצים 6 מועמדים: טלאל אלקרינאווי, האשם אבו זאיד, יוסף אבו ג'עפר, סמי סהיבאן, ומוניר אל הוזייל.

נצרת: 61,675 בעלי זכות בחירה מתוך 82,721 תושבים. שריף זועבי וגי'האד אבו אחמד רצים לראשות העיר מול ראש העיר המכהן עלי סאלם.

אום אל-פחם: בעיר המרכזית של וואדי ערה, מול ראש העיר המכהן, סמיר מחאמיד, רץ ברכאת עלי ג'בארין. מתוך 60,067 תושבים, 40,789 הם בעלי זכות בחירה.

ערערה: מודר יונס ראש העיר המכהן הודיע כי הוא פורש. רצים לתפקידו 7 מועמדים: נאדר יונס, קוסאי זאמל, מלחם אבו מולחם, ג'מיל מראזקה, אנואר אזברגה, ניזאר אבו עקל וצאלח מרזוק. בעיר 15,065 בעלי זכות בחירה.

טייבה: בעיר המרכזית של המשולש הדרומי 47,232 תושבים, ל-32,890 זכות בחירה. יחיא חאג' יחיא ויוסף גומעה רצים מול ראש העיר המכהן מנצור שועאע מסארווה.

שפרעם: בעיר הצפונית שסבלה מאלימות גואה בשנים האחרונות 43,662 תושבים, 32,444 בעלי זכות בחירה. מול ראש העיר המכהן עורסאן יאסין רצים ריאד חוסרי, מוופק סוואעד, אמין ענתבאווי ונאהד ח'אזם.

דאליית אל כרמל: בעיר הדרוזית 18,556 תושבים. אכרם חסון מתחרה מול ראש העיר המכהן רפיק חלבי על קולם של 13,910 בעלי זכות בחירה.

טירה: בעיר שבמשולש הדרומי בה 20,760 בעלי זכות בחירה, נרצח לפני כחצי שנה מנכ"ל העירייה על רקע מאבקי השליטה בעיר.  מול ראש העיר מאמון עבד אל חי, רצים פאדי עיראקי, איברהים קאסם, וסים קאסם.

דיר חנא: במועצה המקומית ישנם 8,271 בעלי זכות בחירה, שם מתחולל בחודשים האחרונים מאבק אלים על השליטה במועצה, סעיד חוסיין רץ מול ראש המועצה המכהן, קאסם סאלם.

מסעדה: לראשות המועצה בה 3,069 בעלי זכות בחירה רצים פהד ספדי, אנגאם אבו סעדה, סלמאן בטחיש, זאהי בטחיש, בסאם בטחיש וחמוד שקיר. כיום מכהן כראש המועצה עו"ד מתי אבני כראש ועדה קרואה מטעם משרד הפנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!