דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קלנסוו

שביתת מחאה / שביתה ומחאה בציבור הערבי בעקבות הריסת 11 בתים בקלנסווה אתמול

לטענת המדינה נבנו הבתים בצורה בלתי חוקית, אך בעיר טוענים כי הקרקע פרטית והמהלך הוא נסיון של ראש הממשלה נתניהו להסיט את תשומת הלב מהחקירות. השביתה בהובלת ועדת המעקב העליונה חלה גם על בתי הספר

הריסת בתים בקלנסווה (קרדיט: דוברות הרשימה המשותפת).
הריסת בתים בקלנסווה (קרדיט: דוברות הרשימה המשותפת).

ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל הכריזה אמש על שביתה כללית היום (רביעי) כמחאה על הריסת 11 בתים בעיר קלנסווה. ראש העיר עבד אלבאסט סלאמה, הודיע אתמול שיתפטר בעקבות הריסת הבתים, "אני לא מחפש מעמד ולא כסא – אני מחפש חיים, לא איכות חיים, חיים של התושבים." אמר ראש העיר לערוץ הראשון. "ההחלטה היום היא לשבות מחר שביתה כללית, אבל גם לבנות מחדש את הבתים האלה. הזכות לקורת גג היא זכות אבסולוטית." אמר ח"כ אחמד טיבי שהגיע למקום.

השר לבטחון הפנים גלעד ארדן, הגיב להריסת הבתים בקלנסווה: "אני משבח את כוחות המשטרה על מבצע הריסת המבנים הבלתי חוקיים שהיא מאבטחת כעת בקלנסווה. המבצע המורכב מבטא יישום שוויוני באכיפת החוק בישראל כפי שצריכה אכיפה להיות."

הריסת בתים בקלנסווה (קרדיט: דוברות הרשימה המשותפת).
הריסת בתים בקלנסווה (קרדיט: דוברות הרשימה המשותפת).

היחידה לאכיפת בנייה לא חוקית הרסה אמש 11 בתים, שלגביהם נטען כי נבנו מחוץ לתוכנית של העיר. כוחות משטרה רבים איבטחו את הכלים הכבדים שהרסו את הבתים, חלקם מאוכלסים וחלקם עדיין לא. ההריסה עוררה זעם רב בקרב הציבור בערבי בישראל, ונבחרי הציבור הערבים, בעיקר אלו מהרשימה המשותפת, הגיעו למקום, נפגשו עם התושבים והתבטאו בפני כלי התקשורת.

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, קשר בין החקירות האחרונות של ראש הממשלה ובין המהלך: "ראש הממשלה, שמדבר על אכיפה שיוויונית מסדיר ליהודים שגונבים אדמות בעמונה, והורס לאזרחים הערבים שבונים על אדמתם הפרטים ועוד באזור שנמצא בתהליך של הסדרה תיכנונית 11 משפחות שנשארו ללא קורת גג באמצע החורף! ובשביל מה? בשביל להסית את הדיון מהסיגרים והשמפנייה וכרגיל על גבה של האוכלוסיה הערבית."

כזכור, ראש הממשלה נתניהו, ערב ההסדר עם מתנחלי עמונה, הבטיח כי הממשלה בראשותו תוביל מאבק בבנייה הבלתי חוקית במגזר הערבי. "צריך שיהיה ברור דבר אחד: מדינת ישראל היא מדינת חוק. פסיקת בית המשפט מחייבת את כולנו, היא מחייבת גם את ממשלת ישראל. אבל החוק חייב להיות שוויוני." אמר ראש הממשלה בסרטון ווידאו שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו באמצע חודש דצמבר, "אותו חוק שמחייב את פינוי עמונה, מחייב גם פינוי של בנייה בלתי חוקית בחלקים אחרים של ארצנו. לכן הנחיתי לזרז הריסת בנייה בלתי חוקית בנגב, בוואדי ערה, בגליל, במרכז – בכל חלקי הארץ. ונעשה זאת כבר בימים הקרובים. אני לא מוכן שתהיה איפה ואיפה בנושא אכיפת הבנייה בין אזרחי ישראל, בין יהודים וערבים, בין אדם לאדם."

הריסת בתים בקלנסווה (קרדיט: דוברות הרשימה המשותפת).
הריסת בתים בקלנסווה (קרדיט: דוברות הרשימה המשותפת).

חבר הכנסת אחמד טיבי זעם אף הוא על המהלך, הדגיש את ההבדל בין הבתים הללו ובין בתיהם של מתנחלי עמונה, "אנחנו עומדים כאן, עם ראש העיר קלאנסווה, ליד 11 הבתים שנהרסו. ביום ראשון נמסרו הצווים ידנית, לא ניתנה ארכה כמקובל לבעלי הבתים לפנות לבית המשפט כדי להתעמת עם הצווים. האזור הזה נמצא בתהליכי תכנון ובנייה, ראש העיר עובד על זה. ישבנו עם אביגדור יצחקי (ראש מטה הדיור בממשלה) עם ועדות התכנון, עם משרד הפנים – עם כל מי שצריך, כדי שבעלי הקרקע שבנו על קרקע פרטית, שלא נגזלה מאחרים, יוכלו להמשיך. לכן הנסיון של השר ארדן ובנימין נתניהו להשוות בין תושבי עמונה שגזלו קרקע, לתושבי קלאנסווה שבנו על הקרקע הפרטית שלהם, הוא מעשה נפשע. השוואה שאנחנו דוחים אותה על הסף. אנחנו נמשיך בצעדי מחאה מתגברים," הבטיח טיבי. "ורוצים למסור מסר לממשלת ישראל – לא ניתן, כולנו, להרוס את החיים שלנו ולהתנהג אלינו כאזרחים על תנאי. האדמה הזו שלנו והבתים האלה שלנו גם כן."

ח"כ זוהיר בהלול, מסיעת המחנה הציוני, נשא אמש נאום בן דקה במליאת הכנסת, במחאה על הריסת הבתים: "רה"מ הפועל מפחדנות, מנסה לכסות על החקירות והכישלון שלו בעמונה על ידי התעמרות בציבור החלש ביותר", אמר בהלול.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!