דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות לרשויות המקומיות

בית שמש בוחרת: "צריך לדאוג שלעיר הזו תהיה המשכיות"

למרות מערכת הבחירות הסוערת, האווירה בעיר נותרת חיובית | אילן וקנין, בן 43, תומך בעליזה בלוך: "היא באה לעבוד ברמה שלא ראיתי ראשי עיר קודמים" | גיא בנאי, בן 50, תומך במשה אבוטבול: "הוא כבר הוכיח עצמו, חסר לנו מאד שהיה בכנסת" | ויהודל'ה מוזס מספר: "כמו שאני השתניתי גם בציבור החרדים יכולים לעבור שינוי, יש עכשיו 'אביב חרדי'"

צפיפות בכניסה לקלפי בבית שמש (צילום: אור גואטה)
צפיפות בכניסה לקלפי בבית שמש (צילום: אור גואטה)
אור גואטה

למרות המאבק הסוער על ראשות העיר בית שמש, האווירה ברחוב ובקלפיות נעימה וידידותית בין התושבים. מצביעי עליזה בלוך ומצביעי משה אבוטבול מסתחבקים בחברות ושואלים מה שלום הילדים. פעילות ליכוד ומצביעות "בית שמש ליברלית" צוחקות ומעשנות סיגריה, ביום החופש שזכו לו באמצע השבוע.

על העיר מתחרים מצד אחד ד"ר עליזה בלוך, מנהלת בית הספר "ברנקו וייס" לשעבר וראש העיר האהובה בחמש השנים האחרונות, מהצד השני סגן שר החקלאות וראש העיר לשעבר משה אבוטבול, שאהוד גם בציבור החרדי וגם בציבור המסורתי בעיר. המתח המרכזי שבאוויר הוא סביב "חציית הקווים" מהציבור החרדי לטובת עליזה בלוך, והחבירה של מצביעים מסורתיים לש"ס ולטבות משה אבוטבול.

"החרדים אנשים טובים", אומר אילן וקנין (43), כלכלן במקצועו, "אני מכיר אותם ומתפלל איתם, אבל צריך שיהיה פה שוויון וייצוג הולם לכולם", הוא אומר. "בסוף עליזה באה לעבוד ברמה שלא ראית מראשי עיר קודמים. אתה רואה שינוי בתרבות, בחינוך, בכלכלה, ביחס לתושבים. בסוף אני מצפה רק ממנה לדברים, מהאחרים אין לי מה לצפות. כשאבוטבול עלה בפעם הראשונה הוא אמר שהוא ראש עיר של כולם ואחר כך הראה שהוא ממש לא. עליזה בסוף עצרה את ההתעצמות הלא נורמלית שהייתה פה לשכונות החרדיות. מה שהיה בתהליך היא המשיכה, אבל לא בנתה שכונות חדשות כדי שזו לא תהיה רק עיר חרדית".

"בסוף צריך לדאוג שלעיר הזו תהיה המשכיות, שצעירים ירצו לגור פה או לחזור לפה", הוא אומר, ומתייחס לצמיחה של השכונות החרדיות והחשש של התושבים הוותיקים מכך ,"אז מועמדים אומרים 'נדאג לעיר הוותיקה', אבל זה לא רק זה, בסוף צריך לדאוג לכולם ולזה שהעיר תתפתח בכל הכיוונים ולא רק בכיוון החרדי".

"חשוב לי שזו תהיה עיר גם לחרדים וגם לחילונים, ולא יהיה רק לכיוון אחד", אומר גיא בנאי (50), טבח במקצועו, "בסוף חשוב שיהיה שוויון, כי בעיר הזו יש חרדים וחילונים ורוסים ומזרחים, היא מאוכלסת מכל חלקי החברה וזה משהו שחשוב לדעת ולהתייחס אליו, לכן אני מצביע למשה אבוטבול. הוא היה פה כבר ראש עיר והוכיח את עצמו, וכשהוא הלך לכנסת הוא היה חסר לנו מאוד, אז אני מקווה שהוא יחזור".

גיא בנאי: "חשוב לי שזו תהיה עיר גם לחרדים וגם לחילונים" (צילום: אור גואטה)
גיא בנאי: "חשוב לי שזו תהיה עיר גם לחרדים וגם לחילונים" (צילום: אור גואטה)

בשלטי הליכוד אמנם אין בקשה להצביע אבוטבול כמו בשלטי אגודת ישראל, אבל פעילי ליכוד רבים תומכים באבוטבול באופן גלוי. הברית המוכרת בממשלה נראית מוכרת לכולם גם ברחובות בית שמש.

"תודה לך שאתה מצביע מחל!", מקניט בידידות אחד מפעילי הליכוד את יהודהל'ה מוזס (52), בנו של חבר הכנסת לשעבר מטעם יהדות התורה, מנחם אליעזר מוזס. מוזס הבן מייצג את ההיפך מאביו, ועומד בראש רשימת "בית שמש ליברלית", השותפה למפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן.

"החרדים הם כ-70% מהעיר" אומר מוזס, "ליברמן בעצם הבין שאיפה שיש חרדים יש גם כנראה מי שעזבו את הציבור החרדי, וכך חברנו יחד הציבור הליברלי והציבור הרוסי שעוד נשאר פה ומהווה 5%  מהעיר, לסיעה שמנסה להכניס מנדט אחד למועצה, והלוואי שנהיה לשון מאזניים כדי שנוכל לקדם את הערכים הליברליים והדמוקרטיים של שוויון, חופש, תרבות". לשאלה אם הוא פוסל מי מהמועמדים, הוא משיב "אני מכיר טוב את משה אבוטבול, הוא איש מיוחד ואני אוהב אותו, וגם את גרינברג אני אוהב, אבל מה שעליזה עשתה בחמש השנים האחרונות זה שינוי אדיר מקצה לקצה. כנראה שלאישה יש חוש הרבה יותר טוב לניהול עיר מאשר לגבר".

יהודהל'ה מוזס: "יש בשנים האחרונות אביב חרדי" (צילום: אור גואטה)
יהודהל'ה מוזס: "יש בשנים האחרונות אביב חרדי" (צילום: אור גואטה)

"אני מאמין שכמו שאני השתניתי גם בציבור החרדים יכולים לעבור שינוי", אומר מוזס, שגם אחותו היידי יצאה בשאלה, ופעילה בקהילת הלהט"ב ובמפלגת הליכוד, "יש בשנים האחרונות אביב חרדי, קצת כמו שהיה אביב ערבי. בסוף המון חרדים רוצים יותר חופש, נשים חרדיות רוצות בריכה, חדר כושר שאין פה, התחילו לפני כמה שנים להקים סוג של קאנטרי שיכול היה לשמש גם את החרדים, אבל בסוף לא המשיכו את הבנייה, אז צריך מי שיקדם את זה. כבר בנו פה היכל תרבות יפה ויש אירועי תרבות, צריך להמשיך את זה".

"חשוב לי מאוד להצביע בבחירות המקומיות, וגם בארציות כמובן, כי זה עניין של השתייכות, לקחת חלק בציבור", אומר נ' (30), חרדי שהגיע להצביע יחד עם בתו, "היו מפלגות שבמשך שנים לא עברו את אחוז החסימה אבל בסוף עברו, צריך לקדם ערכים שאנחנו מאמינים בהם, בין אם זה בכללי ובין אם במקומי, אין לנו אופציה לוותר".

"תמיד צריך לשנות דברים, והרבה פעמים אנחנו בוחרים בין גרוע לעוד יותר גרוע", הוא אומר ומפתיע, "אבל האמת שאני רוצה שהעיר תישאר כמו שהיא. זה טוב שיש חרדים וגם טוב שיש חילונים, לא צריך לטלטל יותר מדי. באופן טבעי כשחרדים מגיעים לשכונה אנשים הרבה פעמים נרתעים ועוזבים, אי אפשר להתכחש לזה. שינויים שכן צריך לעשות זה נושא התשתיות, מע"ר צפון (תכנית התחדשות עירונית של דיור לאוכלוסייה הכללית), וכמובן כבישים ותעסוקה, דברים שצריך לשפר בכל עיר".

סיגלית שרייבר מחוץ לקלפיות בבחירות המקומיות בבית שמש (צילום: אור גואטה)
סיגלית שרייבר מחוץ לקלפיות בבחירות המקומיות בבית שמש (צילום: אור גואטה)

סיגלית שרייבר, מספר 4 ברשימת הציונות הדתית למועצה, "צריך לשנות בעיר את האווירה, להזכיר לאנשים שזה הבית שלהם ובסוף כולנו אחים, ולתת לכולם את השירות הציבורי הטוב ביותר שהם יכולים לקדם, כדי לתת מענה על הצרכים של כל אחד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!