דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות לרשויות המקומיות

בני ברק בוחרת, עם פשקווילים, פייק ניוז ושד עדתי: "שכל אחד יעשה מה שרבותיו אומרים לו"

בש"ס הלכו על קמפיין שלילי נגד דוברי היידיש, אך ברחובות הופץ מידע כוזב על פרישת מועמד המפלגה, אוריאל בוסו | למרות הוראות הרבנים, יש גם חרדים שאוהדים את המועמד החרדי-לאומי מהליכוד: "אם הוא יצליח להכניס שלושה מושבים למועצה, זה יעשה דברים טובים לעיר"

בחירות מקומיות בבני ברק 27.2.24 (צילום: ניצן צבי כהן)
בני ברק בבחירות. "שלג" של פלאיירים (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הרחובות של בני ברק אינם מצטיינים בניקיון גם בימים כתיקונם, אבל בבוקר הבחירות הם מכוסים ב"שלג" של פלאיירים. כל רוח קלה מעיפה את הדפים עם דמותו של הרב עובדיה והפתקים של ג' מצד לצד.

כרזת בחירות בבני ברק. פייק ניוז אודות פרישת אוריאל בוסו (צילום: ניצן צבי כהן)
כרזת בחירות בבני ברק. פייק ניוז אודות פרישת אוריאל בוסו (צילום: ניצן צבי כהן)

בש"ס הלכו על קמפיין שמבקר את זה שרק דוברי יידיש מקבלים לטענתם יחס בעיר. "נישט אונדזערע ("לא משלנו") – ספרדי יקר, אתה תקבע אם תקבל הנחות בארנונה בעיריית בני ברק".

ילדים חסידים קטנים מצאו עיסוק שבקדושה – הם בוררים מהמדרכה את התעמולה של ש"ס וקורעים אותה לגזרים. אברך עוצר מול אחת מכרזות הבחירות התלויות לצד הפאשקווילים וקורא את רשימת הרבנים שקראו להצביע כך ולא אחרת.

מבט מעמיק יותר בפלאיירים שעל המדרכה מלמד שלא כולם תמימים. פייק ניוז מופץ באלפי עותקים הפזורים ברחוב: "על פי הוראת מועצת חכמי התורה, ולמען האחדות בעיר בני ברק, החליט יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי הי"ו, כי הרב אוריאל בוסו הי"ו יסיר את מועמדותו לראשות העיר". זה כמובן לא היה ולא נברא. לא ברור גם מי הפיץ את הפלאייר, כי המשכו קורא להצביע ש"ס על מנת לחזק אותה במועצת העיר. בינתיים רכב גדול עם רמקולים של רדיו כל חי משמיע בלופ: "גם ביום אחרי הבחירות נזכור שאנשים אחים אנחנו".

כרזת בחירות בבני ברק. ספרדים נגד דוברי יידיש (צילום: ניצן צבי כהן)
כרזת בחירות בבני ברק. ספרדים נגד דוברי יידיש (צילום: ניצן צבי כהן)

"הבוקר שקט, בצהריים יהיה עירני יותר"

לראשות העיר בני ברק, המונה כ-222 אלף איש, מתמודדים שלושה מועמדים, לאחר שראש העיר המכהן אברהם רובינשטיין החליט שלא להתמודד לקדנציה נוספת.

מטעם הרשימה האשכנזית אגודת ישראל מתמודד חנוך זייברט, שכיהן כבר כראש העיר בשנים 2013-2018. מולו מתמודד מטעם ש"ס שר הבריאות המכהן – אוריאל בוסו, שכיהן בעבר כסגן ראש העיר פתח תקווה דווקא, וכחבר מועצת העיר השכנה. הוא העביר את כתובתו לבני ברק רק בחודש אוגוסט האחרון, לקראת הבחירות, ומתוך כוונה להתמודד לראשות העיר.

לצידם מתמודד לתפקיד גם יעקב וידר, חבר מועצת העיר ויו"ר סיעת הליכוד בה, המשמש גם כראש המטה החרדי בליכוד. וידר רץ על הטיקט של "החרדים הישראלים", דור החרדים הצעיר המבקש להתערות בחברה הישראלית, ובכלל זאת בצבא ובאקדמיה, אך מבלי לוותר על זהותו וערכיו.

פתקי בחירות על מדרכת רחוב בבני ברק (צילום: ניצן צבי כהן)
פתקי בחירות על מדרכת רחוב בבני ברק (צילום: ניצן צבי כהן)

"יש מקומות יותר מעניינים בבחירות האלה, כמו אלעד ובית שמש. כאן, די ברור שזייברט יהיה ראש העיר, והשאלה היא בעיקר הרכב המועצה", מסביר מאיר מיראל בן ה-19 שבדיוק יצא מהקלפי.

בבחירות הללו לראשונה מתמודדות אגודת ישראל (ג') החסידית ודגל התורה (דגל) הליטאית בנפרד. "אני ליטאי והצבעתי דגל לפי דעת הרבנים", הוא מסביר, ומוסיף שהבוקר עוד שקט, אבל בצהריים הוא מעריך שיהיה עירני יותר.

מרכז העיר: נוכחות של אגודת ישראל בלבד

בקלפיות במרכז העיר יש נוכחות של אגודת ישראל בלבד. שמחה עומד מאחורי השולחן ומחלק לבאים לבחור פלאיירים של ג'. בחור עם חזות ליטאית מנפנף ואומר "לא תודה" בשאט נפש גלויה. אני שואל את שמחה למה בעצם הוא מציע פלאייר גם לליטאים, שברור שיצביעו דגל כפי שהורו להם הרבנים שלהם, והוא משיב: "אני חסיד גור, מבחינתי כל העולם נשמע לרעבע מגור. אבל שכל אחד יעשה מה שרבותיו אומרים לו".

על אף יום הבחירות והשבתון, ניתן לשמוע מתלמוד התורה הסמוך קול תפילת ילדים, כי כידוע – "אין העולם מתקיים אלא בזכות הבל פיהם של תינוקות של בית רבן".

וידר: "עירייה עשירה שלא משרתת את התושבים" 

בפרדס כץ נראה גם דוכן של מח"ל – הליכוד, "צעירי בני ברק ותושבי השכונות בראשות יעקב וידר". נעם רט בן ה-17, במקור מירוחם אבל לומד בפתח תקווה, בא לעבוד בבחירות. "חיפשתי סתם עבודה, אבל ככל שאני עובד פה אני גם מזדהה יותר", הוא אומר. "דיברתי כבר עם עשרה אנשים שאמרו לי: 'אני יודע שמי שאני מצביע לו מושחת, אבל אני מקיים 'כל אשר יורוך', או 'הייתי מצביע לוידר, אבל שאלתי את הרב והוא לא הרשה'. כבן של רב בעצמי, זה מפתיע אותי, כי אני לא חושב שזו הכוונה ב'כל אשר יורוך'".

יעקב וידר. "להכריח אותם לעשות בחירות" (צילום: ניצן צבי כהן)
יעקב וידר. "להכריח אותם לעשות בחירות" (צילום: ניצן צבי כהן)

אסתר דואק מחייכת אליו ומסבירה לו: "תמיד הצבעתי ש"ס, וכך גם הפעם. הרב שלי הסביר שמי שמצביע לפיתוח של עולם התורה, לבנייה של מקוואות ותלמודי תורה – זוכה בשמיים ובעולם הבא".

צדיק איג רוני, שנולד וגדל בשכונה וחי בה כבר למעלה מ-35 שנה, יוצא ואומר: 'הצבעתי לוידר ואני מקווה מאוד שייבחר. הגיע הזמן שינקו את העיר. תראה את הרחובות, איזה גועל נפש. אני לא מאמין שייבחר, אבל מקווה שלפחות ייכנס למועצה ויוכל לטפל קצת בשכונות. גם פרדס כץ מתחרדת, והכל הולך ונראה כאן יותר ויותר מוזנח".

נעם רט. "לא חושב שזו הכוונה ב'כל אשר יורוך'" (צילום: ניצן צבי כהן)
נעם רט. "לא חושב שזו הכוונה ב'כל אשר יורוך'" (צילום: ניצן צבי כהן)

אברהם זרביב כהן מחייך בכניסתו לקלפי ומבהיר לרט: "אני אצביע ש"ס, אבל וידר הוא חבר. הבאתי לו הרבה קולות". כשהוא יוצא עם משפחתו מהקלפי, הוא מסביר את דבריו: "נולדתי ש"סניק ואני אמות ש"סניק. אני נשמע לרבנים, אבל זה לא רק זה – זה מי שאני. אני ש"ס. אבל אנחנו עוקבים כבר שנים אחרי וידר ומאמינים שאם הוא יצליח להכניס שלושה מושבים למועצה, זה יעשה דברים טובים לעיר. לכן הבאתי לו הרבה קולות של חבר'ה שאמרו שלא היו מצביעים בכלל, ובטח לא למפלגות החרדיות. אבל אני לעצמי – ש"ס".

אברהם זרביב כהן ומשפחתו בקלפי. "רוצים לקפוץ גם לאלעד ולבית שמש לראות שם קצת את אווירת הבחירות" (צילום: ניצן צבי כהן)
אברהם זרביב כהן ומשפחתו בקלפי. "רוצים לקפוץ גם לאלעד ולבית שמש לראות שם קצת את אווירת הבחירות" (צילום: ניצן צבי כהן)

מה התוכניות של משפחת זרביב כהן להמשך יום הבחירות? "נלך לטייל. אנחנו רוצים לקפוץ גם לאלעד ולבית שמש לראות שם קצת את אווירת הבחירות, ונלך גם למסעדה".

וידר עצמו מגיע לקלפי לשוחח עם מצביעים. "המצב בבני ברק כל כך רע. יש פה עירייה עשירה שלא משרתת את התושבים. בורות במדרכות, לכלוך, בעיות בביוב", הוא אומר ל'דבר'. לדבריו, את עיקר יהבו הוא שם על הגדלת כוח הרשימה במועצה, בה נכון להיום הוא נציג יחיד. "רצתי לראשות העיר בעיקר כדי להכריח אותם לעשות בחירות – להתייצב מול הבוחר. היום אני לבדי במועצה ואני מקווה שנכניס נציגים נוספים ונגביר את הכוח שלנו לעשות טוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!