דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ראשי ארגוני המורים על החזרה לעוטף: "מורים קיבלו רמזים עבים שאם לא יחזרו ללמד הם יוצאו לחל"ת"

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז ל'דבר': "אין למורים שנמצאים במשמר העמק איך להגיע לעוטף עכשיו" | לדבריו, מורים שיבחרו לנסוע לעוטף יממנו כ-1,000 ש"ח בחודש מכיסם | גם מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, ביקרה את האיום בהוצאה לחל"ת: "הנחיה בחוסר סמכות"

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים (מימין)  ורן ארז, יו"ר ארגון המורים (צילום: הדס פרוש, יונתן זינדל/פלאש90)
יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים (מימין) ורן ארז, יו"ר ארגון המורים (צילום: הדס פרוש, יונתן זינדל/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בתחילת מרץ עתידים לחזור חלק מתושבי עוטף עזה, כולל העיר שדרות וחלק מיישובי המועצות האזוריות, למגורים בעוטף. תפעול מערכות החינוך הוא תנאי הכרחי לחזרתם של התושבים, אך גם צוותי ההוראה מתלבטים אם לחזור.

"להערכתי", אומר רן ארז, יו"ר ארגון המורים המייצג את מורי העל-יסודי, "50% ואפילו אולי 60% מהתושבים לא מתכוונים לחזור בזמן הקרוב".

ארז נותן דוגמא הממחישה את המציאות: "במקיף כפר סילבר חסרים 21 מורים מתוך 100".

חלק מהמורים, הוא מסביר, בוחרים בחזרה חלקית. "מגיעים מאילת ליומיים-שלושה לישון אצל חבר, ללמד, וחוזרים למקום שהם שוהים בו כרגע".

לחלקם הדבר אינו אפשרי: "אין למורים שנמצאים עכשיו במשמר העמק איך להגיע לעוטף עכשיו. גם לא באופן חלקי", אומר ארז, ומתייחס לחברי נחל עוז שעברו למגורים זמניים בקיבוץ שבעמק יזרעאל.

החלופה של החזרה החלקית מעלה את סוגיית החזרי הנסיעות למורים. החזרי הנסיעות כפי שהם בחוק, לא מכסים את הוצאות הנסיעה של המורים. כפי שמסביר ארז, "זה עתיד להגיע עד 1,000 שקלים לחודש למורה".

היות שצוותי החינוך הם תנאי הכרחי לחזרתם של התושבים, המערכת לוחצת עליהם לחזור. "מורים קיבלו רמזים עבים שאם הם לא יחזרו ללמד הם יוצאו לחל"ת", אומר ארז, אבל להערכתו, "לא יממשו את האיום".

ארז התייחס גם להסכם השכר שתנאיו הוסכמו בספטמבר, שהיה אמור להיחתם בדצמבר. "לצערי, משרד האוצר סוחט אותנו עם דרישות הקשורות לחוזים אישיים. אנחנו לא מוכנים למהלך כזה שיפרק בסופו של דבר את ההתאגדות של העובדים. משרד האוצר מנצל את הקושי בקיום צעדים ארגוניים בזמן מלחמה, אבל ייתכן ולא תהיה לנו ברירה".

במכתב שנכתב לחברי הארגון בשבוע שעבר, בו תואר העיכוב בהתקדמות בחתימה על ההסכם, נכתב כי "הם לא מבינים שלכל שבת יש מוצאי שבת, ודי לחכימא ברמיזא. לא אלמן ישראל, ובימים הקרובים נודיעכם כיצד לפעול".

יפה בן דוד: "דורשת ממשרד החינוך לגלות רגישות"

גם הסתדרות המורים, המייצגת את המורים בבתי הספר היסודיים ואת הגננות בגני הילדים, עוסקת בחזרתם של צוותי ההוראה ללמידה בעוטף.

בשבוע שעבר שלחה יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד מכתב למנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני, המתאר את האיום בהוצאה לחל"ת במידה ולא יחזרו ללמד. בן דוד מתחה על מהלך זה ביקורת נוקבת. "הסתדרות המורים רואה בחומרה רבה התנהלות זו ודורשת ממשרד החינוך לגלות רגישות ולפנות לעובדי ההוראה משדרות בכבוד הראוי להם".

בן דוד מאשימה את מנהל מחוז דרום רם זהבי. "הנחייה שכזו הינה בסמכות שר או מנכ"ל, ובשום מקרה אינה נמסרת בעל פה בלבד. התנהלות זו, בה ניתנת הנחייה בעל פה תוך שימוש בריוני בשלילת שכר, הינה יוזמה של מנהל מחוז דרום הפועל בחוסר סמכות".

בנוסף להתייחסות לחל"ת, פרסמה הסתדרות המורים לפני שבועיים תעריף עדכני של החזרי נסיעות למורים המלמדים בעוטף אך מתגוררים במקום אחר. תעריף זה עודכן לאור פנייתה של הסתדרות המורים למדינה בנושא. כך למשל החזר הנסיעות לנסיעה במרחק 125-120 ק"מ מבית הספר בו המורה מלמד עומד על 74 שקלים. תעריף זה הוא לתחבורה ציבורית בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!