דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

למרות ההתנגדות: החוק לשיקום הטבע עבר בפרלמנט האירופי 

החקלאים האירופים מחו נגדו, מפלגות הימין התנגדו, אך חוק שמורות הטבע עבר | החוק יבטיח שעד 2030 כ-20% משטחי מדינות האיחוד יהפכו לשמורות טבע, גם אם הדבר דורש פירוא (Rewilding) של שטחים מעובדים 

חקלאים צועדים ברחובות מדריד במחאה על יחס הממשלה כלפיהם (צילום: AP Photo/Paul White)
הפגנת חקלאים במדריד. ערערו את הקואליציה שנדרשה להעברת החוק (צילום: AP Photo/Paul White)
אוריאל לוי

הפרלמנט האירופי הצביע היום (שלישי) בעד החוק לשיקום הטבע, למורת רוחן של מפלגות השמרנים שניסו להפילו.

בהצבעה שנערכה בבית הנבחרים האירופי בשטרסבורג, הצביעו 329 בעד החוק, 275 נגד ו-24 נמנעו. התוצאה גררה מחיאות כפיים ותרועות מצד המפלגות הסוציאליסטיות וחברי הפרלמנט הירוקים, כאשר עמיתיהם מהימין עמדו בשקט. 

תושבי אירופה עקבו אחר ההצבעה בדאגה על רקע הפגנות החקלאים, שמחו בין היתר על הצעת החוק הקוראת להסב שטחים חקלאיים לשמורות טבע. בעקבות חוזים חדשים שנחתמו עם חקלאים בכמה מדינות, רוכך החוק לעומת ההצעה המקורית. הטקסט יעבור כעת למועצה האירופית, שם יערכו המדינות החברות את ההצבעה הסופית. 

נלחמים בנזק הסביבתי

חוק שיקום הטבע שואף לשקם לפחות 20% משטחי היבשה והים של האיחוד האירופי עד שנת 2030, ואת כל המערכות האקולוגיות שנהרסו עד שנת 2050. מטרת החוק להפוך בהדרגה את הנזק הסביבתי שנגרם כתוצאה משינויי אקלים ופעילות אנושית בלתי מבוקרת. החוק קובע חובות ויעדים בתחומי פעולה שונים, כגון אדמות חקלאיות, נהרות, יערות ושטחים עירוניים.  

החוק הוצג לראשונה על ידי הנציבות האירופית בחודש יוני 2022, וקיבל משמעות נוספת לאחר הסכם שימור המגוון הביולוגי שנחתם ב-COP15.

בשנה שעברה הפך החוק למרכזו של קמפיין אופוזיציה חריף בהובלת המפלגות השמרניות, במיוחד "מפלגת העם האירופית" (EPP), שהיא הגדולה ביותר בפרלמנט. EPP טענה שוב ושוב שהצעת החוק תאיים על פרנסתם של החקלאים האירופים, תשבש שרשראות אספקה ותיקות, תפחית את ייצור המזון, תעלה את המחירים לצרכנים ואפילו תמחק אזורים עירוניים כדי לפנות מקום לשטחים ירוקים. 

הטיעונים נהדפו על ידי מפלגות השמאל, הנציבות האירופית, עשרות ארגונים בלתי ממשלתיים, אלפי מדעני אקלים, ראשי התעשייה המתחדשת ועסקים גדולים כמו איקאה, H&M, איברדרולה, יוניליוור, נסטלה ודנונה, שכולם התעקשו להעמיד בראש סדרי העדיפויות את המטרה של שיקום הטבע וטענו שהיא תואמת לפעילות כלכלית ברת-קיימא וחיונית להבטחת הכדאיות ארוכת הטווח של קרקעות אירופה. 

עם זאת, ההתפרצות של מחאות חקלאים ברחבי אירופה ערערה מחדש את הקואליציה שנדרשה להעברת החוק, שכן מגזר החקלאות האשים את התקנות הסביבתיות של הגוש כסיבה לנטל ביורוקרטי מופרז שמקשה על החקלאים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!