דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

לוויות צבאיות / הממשלה תגבש נוהל להשתתפות שרים בלוויות חיילים

בעקבות היעדרות שרי הממשלה מלוויות הרוגי הפיגוע בארמון הנציב, יגובש נוהל שיסדיר את השתתפותם בלוויות חיילים שנהרגו בפעילות מבצעית או התקפות טרור. אב שכול: "השר חייב לבוא, הוא שלח את החייל למלחמה"

לווייתה של שיר חג'ג' ז"ל, שנרצחה בפיגוע בארמון הנציב. (צילום: מרים אלסטר  פלאש 90)
לווייתה של שיר חג'ג' ז"ל, שנרצחה בפיגוע בארמון הנציב. (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה תגבש נוהל שיחייב את השתתפותם של שרי הממשלה וסגניהם בלוויות חיילי צה"ל שנהרגו בפעילות מבצעית או בהתקפות טרור. זאת לאחר שאף לא אחד מחברי הממשלה השתתף בלוויותיהם של ארבעת החיילים שנהרגו בפיגוע בארמון הנציב ביום א' השבוע.

היעדרות השרים עוררה ביקורת חריפה, בין השאר מצד יו"ר ארגון ההורים השכולים "יד לבנים" אלי בן-שם, שאמר ביום שני כי "מאז קם ארגון יד לבנים לא יצאו הורים שכולים לרחובות להפגין. הפעם לא נהסס לצאת לרחובות. גם כשנפגענו קשות לאורך שנים שתקנו והבלגנו בשם הממלכתיות והכבוד לנופלים אך לא עוד. כבר שנים מוליכים אותנו שולל. הבטיחו לנו נוהל מסודר שיבטיח את נוכחותם של שרי ממשלת ישראל וחברי כנסת בלוויות הנופלים, אך דבר לא קרה. הפעם החלטנו לא להבליג. אף אחד לא מוכן לקחת אחריות. אני קורא לממשלת ישראל וליו"ר הכנסת להסדיר את הנוהל למען זיכרון הנופלים, חללי מערכות ישראל".

לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו התקיים אתמול (שלישי) דיון מיוחד בנושא במשרד ראש הממשלה. בדיון השתתפו נציגי צה"ל, מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, נציגים ממשרד הביטחון, יושב ראש ארגון יד לבנים, אלי בן-שם, ונציג אכ״א בצה״ל. בדיון הוחלט כי יגובש נוהל שיסדיר השתתפות של שרים בהלוויות של חללי צה"ל. בתוך כמה ימים יציג משרד הביטחון את עמדתו לצוות שהוקם וההצעה הסופית תובא לאישור מזכיר הממשלה והממשלה כולה.

יצוין כי בשנים האחרונות הגישו מספר חברי כנסת הצעות חוק לחיוב השתתפות שרים בהלוויות חללי צה"ל, אך הן לא זכו לתמיכת הממשלה וכלל לא הגיעו להצבעה. בין השאר הוגשה הצעת חוק כזו על ידי ח"כ מירי רגב, וכן ע"י רונית תירוש ונחמן שי. בשנים האחרונות היה מזכיר הממשלה אחראי על נוכחות השרים בלוויות, ללא נוהל מחייב.

חיים צמח, אביו של עוז ז"ל שנפל במלחמת לבנון השנייה, תומך בחיוב השרים להגיע ללוויות. "על נבחר ציבור, במיוחד שהוא חבר קבינט ושר בממשלה, צריכה לחול החובה להגיע ללוויה של חייל שנהרג בפעילות טרור או מלחמה על פי חוק", אמר ל"דבר ראשון", "בני עוז נפל במלחמה שהצביעו עליה חברי קבינט. הממשלה שלחה אותו. יכול להיות שזה יהיה נטל לשר, אבל הוא ימצא את הזמן כדי ללמוד על אותו נופל ואולי ללוות אותו בעתיד. כשאני בא לעשות אירוע לזכרו, אומרים לי 'זה פרטי'. אני אומר – זה שהוא הלך להיות לוחם זה פרטי? הוא נפל בקרב גבורה. יש פה נתק משמעותי ורציני. אשתי ואני נרגיש טוב יותר שמקבל החלטות יסתכל לי בעיניים. אם הוא הצביע על מהלך קרבי, צריך שתהיה לו אחריות. זה לא שגר ושכח. יש לך אחריות על הציבור כנושא משרה"

יחד עם זאת, צמח מציע שלמשפחה תהיה גם אפשרות לבקש שנציג הממשלה לא יגיע ללווייה, או לבקש שלא יישא דברים. "מבחינת השר אין שאלה, הוא חייב לבוא, כי הוא שלח את החייל למלחמה", אומר צמח", "אבל המשפחה תוכל לבחור אם מתאים לה".

אילן שגיא, אביו של ארז ז"ל שנפל בצוק איתן מאשים את הממשלה ואומר "שרים שלא מגיעים ללוויה של יהודים שנרצחו, זה מראה את החשיבות של המדינה בעיניהם." הוא מוסיף "השרים לא רוצים להגיע כי העם זועם עליהם. ברגע שיגיע פוליטיקאי כולם יצעקו עליהם. הם תמיד מגיעים לשבעה, לבתי המשפחות עם שומרים. זה כן. הם לא יכולים לעמוד מול המשפחות בפנים גלויות. הכי קל זה להתחבא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!