דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזארה

טרור / טרור באפגניסטן: כ-50 הרוגים בארבע התקפות טרור ב-3 ערים שונות

אפגניסטן תחת מתקפה: פיגוע בבניין סוכנות המודיעין האפגנית במחוז הלמנד, פיגוע כפול ליד בניין ממשלתי בבירה קאבול ופיגוע נוסף במשרדו של מושל המחוז בעיר קנדהאר

לאחר הפיגוע הכפול בקאבול. (צילום: Massoud Hossaini / סוכנות AP).
לאחר הפיגוע הכפול בקאבול. (צילום: Massoud Hossaini / סוכנות AP).
אוריאל לוי

מתקפת טרור התרחשה אתמול (שלישי) בשלוש ערים באפגניסטן וגרמה למותם של לפחות 50 בני אדם ולפציעתם של כ-100 נוספים. המתקפה החלה בשעות הבוקר כשמחבל מתאבד פוצץ את עצמו בבניין משרדים במחוז הלמנד, ששימש את סוכנות המודיעין האפגנית. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו 7 בני אדם.

אחר הצהריים התפוצץ מחבל מתאבד נוסף מחוץ לבניין ממשלתי, הסמוך לפרלמנט האפגני, בקאבול הבירה. פיגוע ההתאבדות התרחש בסמוך ליציאה מהבניין, בשעה 16:00, שעה בה חברי הפרלמנט ועובדי המדינה עוזבים את הבניין לאחר שסיימו את יום עבודתם. בעודם עולים על מיניבוס התפוצץ המחבל בסמוך אליו. דקות אחדות לאחר הפיצוץ הראשון דהרה למקום מכונית תופת. הפיצוץ העז של הרכב גרם למותם של אנשי כוחות הביטחון האפגנים שנחלצו לסייע לנפגעים מהפיצוץ הראשון. גורמים רשמיים באפגניסטן מסרו כי בפיגוע הכפול נהרגו 38 בני אדם ועוד 80 נפצעו. עדי ראייה דיווחו לאינדיפנדנט הבריטי כי לפחות 50 בני אדם נהרגו במקום.

כמה שעות לאחר מכן התרחש הפיגוע השלישי בקנדהאר, העיר השניה בגודלה במדינה. פצצה שהוטמנה בתוך ספה במשכנו של מושל המחוז התפוצצה שעה ששגריר איחוד האמירויות הערביות הגיע לפגישה עמו. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו 11 אנשים ו-17 נפצעו. בין הפצועים מושל המחוז, שגריר איחוד האמרויות הערביות, וכמה דיפלומטים נוספים מאיחוד האמירויות.

זירת הפיגוע בקנדהאר (צילום: Allauddin Khan / סוכנות AP).
זירת הפיגוע בקנדהאר (צילום: Allauddin Khan / סוכנות AP).

עבדול רזיק, מפקד מחוז במשטרת אפגניסטן, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי השגריר ג'ומה מוחמד עבדוללה אל-קאבי נפצע מלהבות הפיצוץ, אך רבים אחרים נשרפו עד שלא ניתן היה לזהות אותם. דובר משרד הבריאות האפגני, וואהיד מג'רו, אמר ל-AFP כי מספר ההרוגים עשוי לעלות שכן פצועים רבים נאבקים כעת על חייהם בבתי החולים. מאיחוד האמירויות הערביות נמסר כי 5 מהדיפלומטים שלהם שהיו במקום נהרגו בפיצוץ.

https://twitter.com/Forsan_UAE_EN/status/818875848593997824

הטליבאן נטלו אחריות על הפיגוע הכפול בקאבול, אך אף ארגון עוד לא הודה כי ביצע את ההתקפות בקנדהאר ובמחוז הלמנד. בשנה האחרונה קשה לקבוע מי מהשניים, הטליבאן או דאע"ש אחראי למתקפות טרור. כל אחד מהארגונים הג'יהאדיסטים טענו בכמה מקרים כי הוא זה שביצע את המתקפה ולא השני. על כן קשה לקבוע עתה מי משני הארגונים אחראי למתקפות אלו.

חלק מאזורי הספר באפגניסטן ופקיסטן חזרו לידי הג'יהאדיסטים

הטליבאן רצח אלפי אזרחים מאז שהשתלט על אפגניסטאן באמצע שנות התשעים. בשנים האחרונות הטליבאן מתאושש מתקופה ארוכה בה הודח לשולי המדינה על ידי צבא ארה"ב וכוחות נוספים של ברית נאט"ו. בשנת 2012 נשלחו פעילי דאע"ש מסוריה לאפגניסטאן ופקיסטן במטרה לגייס מתנדבים למלחמת האזרחים בסוריה. באוקטובר 2014, כשלושה חודשים לאחר שדאע"ש ייסד את "הח'ליפות של כל המוסלמים בעולם", פרסמו קבוצות שונות באפגניסטאן (חלקם לוחמי טליבאן ואל-קאעידה לשעבר) שבועות אמונים למנהיג דאע"ש, אבו באכר אל-בגדדי. בינואר 2015 הודיע דובר דאע"ש אבו-מחמד אל-אדנני על ייסוד "וויליאט חוראסאן", מחוז של דאע"ש באפגניסטאן ופקיסטאן. מאז נרשמו שורה של תקריות אלימות בהן התקיף דאע"ש את צבא אפגניסטאן ואת הטליבאן, ומספר פיגועי התאבדות ומעשי טבח נגד אזרחיהן השיעים של המדינות. לאחרונה הוציאה רוסיה מפקדי טאליבן בכירים מ"רשימת הטרוריסטים" שלה, לאחר מפגש משולש שנערך במוסקבה בו לקחו חלק בכירים במערכות הביטחון של רוסיה, סין ופקיסטן.

מפת השליטה באפגניסטן גרפיקה: דבר ראשון
מפת השליטה באפגניסטן גרפיקה: דבר ראשון

בשבוע שעבר אדם חמוש שזוהה כג'יהאדיסט טבח בכורי פחם אפגנים בני הזארה, במחוז טאלה שבצפון אפגניסטן, והרג לפחות 13 מהם. בני ההזארה החיים באפגניסטן נרדפים הן על ידי דאע"ש והן על ידי הטליבאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!