דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

מחזירים את מכתש רמון לטבע: הוסר עמוד קו המתח הראשון בשטח

במסגרת "מחאת העמודים", שנועדה לנקות את מכתש רמון מתשתיות חשמל בולטות, הוטמנו קווי המתח בתת-הקרקע | כעת החל שלב הסרת עמודי החשמל מפני השטח

הסרת עמוד קו מתח במכתש רמון (צילום: יוסי וייס)
הסרת עמוד קו מתח במכתש רמון. "חבל שגורמים שאמונים על ערכים אלה, צריכים לקבל תזכורת מהציבור" (צילום: יוסי וייס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובדי חברת החשמל החלו אתמול (ראשון) בהסרת עמודי המתח העליון בשמורת מכתש רמון, לאחר שהשלימו את הטמנת קווי החשמל באזור זה בטכנולוגיה תת-קרקעית. תהליך ההטמנה בקרקע של קו החשמל כלל מחאה חריפה של פעילים למען המכתש, במה שכונה "מחאת העמודים". 

האישור הרגולטורי לתוכנית ניתן בשנת 2021, והשלב האחרון שלה החל אתמול.  

מחברת החשמל נמסר, כי לאחר עבודה מאומצת ואינטנסיבית, בטכנולוגיה ייחודית של הטמנת קווי הולכה בקרקע סלעית, הושלמה הנחת הקווים, ואתמול אחר הצהריים הוסר עמוד המתח העליון הראשון במקטע האחרון של קו דימונה-פארן, המוליך חשמל עד אילת. מדובר באחד הפרויקטים המורכבים ברמת התכנון והבנייה ההנדסית, והוא כלל שותפים לדרך ובהם רשות הטבע והגנים, קק"ל ופעילי סביבה שליוו את התהליך מתחילתו.  

הקו האחרון שהוטמן בקרקע, כ-2.5 ק"מ אורכו, מהווה חלק משמעותי ביותר מקו חשמל המתפרס על פני 200 ק"מ ומזין חשמל ליישובי הדרום, וכן מאפשר חיבור של אנרגיות מתחדשות לרשת החשמל עד מרכז הארץ.

אתמול הוסר העמוד הראשון במקטע האחרון בפרויקט, שמהווה בשורה סביבתית חדשנית בכך שבתוואי מורכב ומאתגר נסלל קו בקרקע, ועובדי החברה מחזירים את הטבע השמורתי לקדמותו, על ידי הסרת עמודי מתח עליון והשבת צבעי הקרקע ותוואי הדרך לתצורתם המקורית.  

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר: "חברת החשמל דואגת לאספקת חשמל סדירה במקביל לתשומת הלב לשיפור איכות הסביבה ושמירה על הטבע וצפונותיו. אישור המבצע היה כרוך בהתגברות על אינספור חסמים בירוקרטיים ואילוצים רגולטוריים, שהצלחנו להתגבר עליהם תודות לאמונה שלמכתש יש ערך אקולוגי, נופי והיסטורי, ששייך לרווחת כל תושבי המדינה. הקידמה והטבע הם שילוב מנצח של ערכים, מורשת ואיכות חיים, וחברת החשמל תמשיך לפעול ברחבי הארץ לשימור האיזון ביניהם, לטובת עיגון המרקם העדין והחשוב הזה". 

פעיל מחאת העמודים, איתי ענר: "ההחלטה על הטמעת ערכים סביבתיים בחישוב העלויות של תשתיות בישראל התקבלה בהקשר של מכתש רמון בתקופתו של שר התשתיות פואד בן אליעזר ז"ל. חבל שגורמים שאמונים על ערכים אלה – רשות הטבע והגנים הלאומיים – צריכים לקבל תזכורת מהציבור".

פעיל נוסף, נדב סילברט, מסר: "'שומרי המכתש' מברכים את חברת החשמל והרשויות על השבת נוף הקדומים של מכתש רמון לטבעיותו. מאבק העמודים מלמד כי תושבים נחושים, העומדים על צדקת דרכם תוך שיתוף פעולה עם גורמים ממשלתיים ומוניציפליים, יכולים להביא לשינויים דרמטיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!