דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

ממצא נדיר במדבר יהודה: מטבע מימי מרד בר-כוכבא עם כיתוב בעברית קדומה

על המטבע, שאותר בשמורת הטבע מצוק ההעתקים, כתוב השם "אלעזר הכהן" ובנוסף הכיתוב "שנה אחת לגאלת ישראל" | הציבור מוזמן למבצע חפירות של רשות העתיקות שיחל בשבוע הבא באזור

המטבעות שנמצאו (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
המטבעות שנמצאו. "החפירות במדבר לא מפסיקות להפתיע" (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מטבע נדיר מימי מרד בר-כוכבא, ועליו השם "אלעזר הכהן" בכתב עברי קדום, התגלה במדבר יהודה. המטבע התגלה בשמורת הטבע מצוק ההעתקים במסגרת מבצע סקר מערות מדבר יהודה שמנהלת רשות העתיקות בשיתוף עם משרד המורשת וקצין מטה ארכיאולוגיה במנהל האזרחי, שנועד למנוע שוד עתיקות.

על המטבע מופיע בנוסף הכיתוב "שנה אחת לגאלת ישראל". לצידו התגלו שלושה מטבעות מרד נוספים הנושאים את השם "שמעון".

ברשות העתיקות מזמינים את הציבור להצטרף למבצע חפירות במדבר שיתקיים בין התאריכים 11-21 במרץ.

המטבע הנדיר שנמצא מתוארך לשנה הראשונה של מרד בר-כוכבא (שנת 132 לספירה).  במחקר קיימות מספר השערות ביחס לזיהויו של אלעזר הכהן, ששמו מופיע על המטבע. לפי אחת ההשערות, מדובר ברבי אלעזר המודעי – תנא בן תקופתו של רבי עקיבא, ומתלמידיו של רבן יוחנן בן זכאי.

השם "אלעזר הכהן" בכתב עברי קדום (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
השם "אלעזר הכהן" בכתב עברי קדום (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)

לרבי אלעזר המודעי היה, ככל הנראה, תפקיד דתי מרכזי בזמן מרד בר-כוכבא, והוא ישב בעיר ביתר – מקום מושבה של מפקדת המרד. בתלמוד נכתב כי רבי אלעזר המודעי מצא את מותו בעיר ביתר, ככל הנראה בימי המרד (ירושלמי, מסכת תענית פרק ד' הלכה ה' גמרא).

בצידו האחד של מטבע הברונזה שהתגלה מוטבע עץ התמר, ומשני צידי גזע העץ מופיע הכיתוב "אלעזר הכהן" בכתב עברי קדום. בצידו השני של המטבע מופיע אשכול ענבים וסביבו הכיתוב "שנה אחת לגאלת ישראל" בכתב העברי הקדום.

מאז שנת 2017, סוקר בשיטתיות צוות ארכיאולוגים מהיחידה למניעת שוד ברשות העתיקות את מדבר יהודה, במטרה להגיע לממצאים הערכיים לפני שודדי העתיקות. בין התגליות שנחשפו במדבר במסגרת הסקר: חלקים ממגילת תרי עשר, חרבות ברזל נתונות בנדן מהתקופה הרומית, הסל השלם הקדום בעולם ועוד.

"אנחנו מזמינים את הציבור הרחב להצטרף בעוד שבוע לעונת החפירות השביעית שלנו במדבר ולסייע להציל את הממצאים הארכיאולוגים במדבר יהודה שנמצאים בסכנת שוד עתיקות", אומר מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו. "הציבור מוזמן לקצת אסקפיזם וציונות, להתנדב ולחפור בחפירה ארכיאולוגית במערות המורבעאת שבנחל דרגה, יחד עם צוות הארכיאולוגים של רשות העתיקות. החפירות במדבר לא מפסיקות להפתיע, ואנחנו מקווים שגם השנה נוכל לספר על ממצאים משמעותיים".

המתנדבים שישתתפו בחפירה ילונו במחנה ייעודי שתקים רשות העתיקות במדבר, לצד הרצאות ופעילויות העשרה שיתקיימו במקום. הרשמה ופרטים באתר רשות העתיקות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!