דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

דרישה להרחיב את ההנחות בחשמל בעקבות ההתייקרות: "אנשים מוותרים על חימום הבית"

הפורום למאבק בעוני מזהיר שהעלייה הצפויה ב-2.7% בתעריף החשמל, ללא עלייה מקבילה בקצבאות תפגע באוכלוסיות רבות | לטענת הפורום, יש לכלול בהרחבה זו את הזכאים להבטחת הכנסה, השלמת הכנסה או מזונות מהביטוח הלאומי

חימום ביתי בחורף (צילום אילוסטרציה: אדי ישראל / פלאש90)
חימום ביתי בחורף (צילום אילוסטרציה: אדי ישראל / פלאש90)
הדס יום טוב

הפורום למאבק בעוני דורש להרחיב את הזכאות להנחה בחשמל, זאת לאור העלייה בתעריף החשמל ב-2.7%. במסמך ששלח היום (שני) הפורום ליו"ר וועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), הדגישו כי הנפגעים העיקריים הם הצרכנים העניים, שלטענתם נאלצים לספוג את ההתייקרות במצרך החיוני, למרות שהקצבאות לא עלו. מהפורום נמסר שהמסמך נכתב בשיתוף פעילי הרשת לחיים בכבוד, המתמודדים עם ניתוקי חשמל בעצמם.

לפני כחודש רשות החשמל הודיעה כי בכוונתה להעלות את מחיר החשמל לצרכנים ביתיים ב-2.7% החל מפברואר, ל-52.9 אגורות לקוט"ש. לפי הערכת הרשות, ההעלאה תעלה בכ-9.5 שקלים בחודש את חשבון החשמל של צרכן ביתי ממוצע.

"יש אנשים שגם היום מצויים במצב של ויתור בלתי סביר על חשמל, יחד עם ויתור על תרופות ומזון", כתב הפורום. "יש אנשים שנאלצים לוותר על חימום הבית גם אם הם גרים באזורים קרים ויושבים רועדים בבית". עוד הם טוענים כי עליית תעריפי החשמל יגררו עליות מחירים נוספות שאף הם יקשו ביותר על מי שחי בעוני.

לדבריהם, כל עוד לא עלו סכומי הקצבאות באופן משמעותי, לאור כך שחשמל הוא מצרך חיוני, אין לדרוש את התשלום עבורו באופן אחיד, ויש להרחיב את קבוצת הזכאים להנחה של 50% בתעריפי החשמל. "יש מי שלא ירגיש הבדל של ממש אם יעלה %2.6 או 5%, ויש מי שאפילו אחוז קטן בלתי אפשרי מבחינתו. לפיכך, אם יש העלאה בתעריפי החשמל, יש להרחיב את קבוצת הזכאים להנחה". לטענת הפורום, יש לכלול בהרחבה זו את כל מי שמקבלת הבטחת הכנסה, השלמת הכנסה או מזונות מהביטוח הלאומי, ולבטל את הדרישה ל-4-3 ילדים כתנאי להנחה.

כיום, זכאיות להנחה בחשמל רק קבוצות ספציפיות ומובחנות, הנאלצות לענות על קריטריונים רבים לקבלת הזכאות. לצד זאת, לאחרונה חשף מבקר המדינה שכ-158 אלף מהזכאים להנחות בחשמל, שהם 36% מסך הזכאים להנחות, לא מקבלים אותן בפועל. זאת, לטענת חברת החשמל, עקב תת מיצוי ואי גישה לנתוני הזכאים. מסיבה זו ומסיבות נוספות, כמו- מי הגוף שראוי שישלם את עלות ההנחות- המדינה או חברת החשמל, ויכוח ער מתקיים גם בעניין אופן מתן ההטבה- אם דרך הנחה פיזית בחשבונות החשמל או באמצעות קצבה שיקבלו הזכאים מהביטוח הלאומי.

עוד טוענים בפורום כי הגבלת כמות החשמל הניתנת בהנחה ל-400 קוט"ש אינה מספקת, וודאי לא למי שגר באזורים עם טמפרטורות קיצוניות, כמו ירושלים או הערבה. כמו כן, זה לא מספיק גם לבעלי מוגבלויות, נכויות ומחלות שונות הסובלים מרגישות גבוהה יותר לטמפרטורה, או זקוקים למכשור חשמלי. בפורום מציעים להעלות את כמות החשמל המזכה בהנחה ל-600 קוט"ש לקבוצות מסוימות- בהתאם למיקומים גיאוגרפיים, לצרכים רפואיים ו/או צרכים הנובעים ממוגבלות כלשהי ולזכאים בהתאם לוועדת חריגים.

אולם, הפורום מצייר תמונת עתיד בעייתית. "משפחות מעוטות יכולת הן הנפגעות המרכזיות כיום ממשבר האקלים ומי שיסבלו עוד יותר בעתיד. הבעיה כבר מחריפה וצפויה להחריף עוד בעשורים הקרובים: מחד, צפויה הקצנה במזג אוויר שתחייב יותר ימים ושעות של קירור הבית, מאידך, מחירי החשמל צפויים לעלות כתוצאה מעליה בביקוש, בצד צעדים ממשלתיים להתייעלות אנרגטית ומעבר לאנרגיה מתחדשת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!