דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סקר נציבות שוויון זכויות בתעסוקה: תנאי העסקתן של נשים נפגעים יותר במלחמה

הסקר נערך לקראת יום האישה הבינלאומי וכלל 1,051 משיבים ומשיבות שהם הורים לילדים בגילאי 0-14 | 35% מהנשים דיווחו על פגיעה בתנאי העסקתן, לעומת 26% מהגברים | כשליש מהמשיבים ציינו שתנאי העסקתם נפגעו בשל היותם הורים

אמא וילד בעבודה. אילוסטרציה. (צילום: Shutterstock)
61% מהאמהות דיווחו כי זמינותן לעבודה נפגעה, לעומת 44% מהאבות (צילום המחשה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תנאי העסקתן של נשים נפגעו יותר בתקופת המלחמה. כך עולה מסקר שערכה נציבות שוויון זכויות בתעסוקה לקראת יום האישה הבינלאומי שיצוין ביום שישי השבוע, 8 במרץ. 35% מהנשים דיווחו בסקר על פגיעה בתנאי תעסוקתן, לעומת 26% מהגברים.

הסקר נערך באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי "Panel4ALL", בקרב 1,051 משיבים ומשיבות שהם הורים לילדים בגילאי 0-14 מכלל המגזרים.

כשליש מהמשיבים ציינו שתנאי העסקתם נפגעו בשל היותם הורים. הפגיעה המשמעותית ביותר נרשמה בקרב בעלי הכנסה נמוכה ובקרב הורים לילדים עד גיל 5.

מהסקר עולה עוד, כי 61% מהאמהות דיווחו כי זמינותן לעבודה נפגעה, לעומת 44% מהאבות. 57% מהאמהות דיווחו כי נאלצו להיעדר מהעבודה לשם טיפול בילדים, לעומת 38% בקרב האבות.

כשליש מהמשיבים ציינו כי הסטטוס התעסוקתי שלהם נפגע בעקבות המלחמה, והנתונים בנושא זה דומים בין נשים וגברים, אולם בקרב נשים, שיעור גדול יותר הוצא לחל"ת (7% לעומת 2%).

13% מהגברים ופחות מ-2% מהנשים דיווחו כי הם גויסו למילואים. מקרב המגויסים למילואים, 20% דיווחו כי היחס או תנאי העבודה שלהם השתנו או נפגעו. לצד זאת, 12% מהנשים ו-3% מהגברים דיווחו כי בני זוגם גויסו למילואים, וכשליש מבני ובנות הזוג דיווחו על פגיעה בתנאי עבודתם.

374 פניות לנציבות, 201 מצד נשים

מאז תחילת הלחימה התקבלו בנציבות שוויון זכויות בעבודה 374 פניות, מהן 201 מצד נשים. 34% מפניות הנשים היו בנושאים של אפליה על רקע הרחבת המשפחה או הטיפול בה (21% היריון, 3% טיפולי פוריות ו-10% הורות).

16% מפניות הנשים עסקו בזכויותיהן בצל מלחמת "חרבות ברזל", ו-11% בנושא של שירות מילואים. מתוך כלל הפניות בנושא שירות מילואים שהתקבלו בנציבות, 18% היו מצד בנות זוג של משרתי מילואים ביחס לאפלייתן בעבודה, וכשליש מפניות אלה עסקו בפיטורים מעבודה.

"שוק העבודה ספג טלטלה עם פרוץ המלחמה", אמר שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת בהתייחסו לסקר. "הראשונות להיפגע היו הנשים בחזית שוק העבודה, אימהות לילדים קטנים ובנות זוג למשרתי מילואים. אירועי 7 באוקטובר לימדו את כולנו כי השיח על מעמדן ויכולותיהן של נשים בשוק העבודה, בצבא, ובכל תחום, שייך לעולם ישן. עתה נותר לעמוד על זכויותיהן לשוויון בשוק העבודה ולצמצום פערים לטובת החברה כולה, משימה המוטלת על כולנו".

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד אורית שרפי: "הפערים בעבודה בין גברים לנשים העמיקו בתקופת המלחמה, זאת בנוסף לפגיעה במעמדן של בנות הזוג של משרתי המילואים. בשנת 2024 אנו אמורים לראות צמצום פערים וקידום ייצוג והשתלבות של נשים בכל הדרגות והמשרות במשק. כל המגזרים במשק צריכים להירתם לקידום מטרה משותפת וחשובה זו. אנחנו כאן כדי לסייע למנהלים/ות ולעובדים/ות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!