דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

שבתאי ואוחנה קיבלו את מסקנות דו"ח מירון, בליכוד תקפו: "התרסה פוליטית של לפיד"

שבתאי הודיע שיסיים את תפקידו כמפכ"ל כשהממשלה תחליט | אוחנה: "אלמד את הדו"ח ואפעל להפקת הלקחים" | רה"מ נתניהו לא הגיב, ובליכוד פרסמו תגובה שמאשימה את הוועדה במניעים פוליטיים | מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים הודיע שיהתפטר

מפכ״ל המשטרה קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מפכ״ל המשטרה קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח ועדת החקירה לאסון מירון שפורסם הבוקר (רביעי) הטיל אחריות אישית על רה"מ בזמן האסון בנימין נתניהו, אמיר אוחנה – יו"ר הכנסת והשר לביטחון הפנים לשעבר, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ואחרים. בעוד שבתאי ואוחנה הודיעו שהם מקבלים את מסקנות הדו"ח, ראש הממשלה נתניהו לא הגיב לו ומפלגת הליכוד פרסמה תגובה שדוחה את הטלת האחריות האישית עליו, ומאשימה את הוועדה בפוליטיזציה של האסון.

מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים, הרב יוסף שווינגר, שהוועדה הטילה עליו אחריות אישית וקבעה הודיע שיסיים את תפקידו.

נתניהו והליכוד: התחמקות מאחריות והאשמה בפוליטיזציה

הוועדה קבעה שלראש הממשלה בנימין נתניהו יש אחריות אישית לאסון, אך לא המליצה המלצות בעניינו מאחר שראש הממשלה הוא תפקיד נבחר. בתגובת הליכוד לדו"ח נאמר ש"אסון מירון הוא אסון טראגי. ליבנו עם משפחות הקורבנות. בפועל הממשלה כבר יישמה מסקנות מתבקשות, והאירוע האחרון במירון התנהל עם קהל גדול וללא דופי. הממשלה תבחן את הצורך בהפקת לקחים אופרטיביים נוספים כדי למנוע הישנות של אסון מעין זה".

בהמשך תגובת המפלגה, שלא מזכירה כלל את סוגיית אחריות נתניהו לאסון, בחרו בליכוד לתקוף את עצם הקמתה על ידי ממשלת בנט ולפיד (למרות שהוקמה חודש וחצי לאחר האסון), והאשימו את אחד מחבריה בזיקה למפלגת יש עתיד. "צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת 'יש עתיד' לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין. הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי – לא יצלח".

התגובה אמנם פורסמה מטעם הליכוד, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא גם יו"ר מפלגת הליכוד, לא התנער ממנה ולא פרסם תגובה אחרת מטעמו.

בפורום משפחות הנספים באסון תקפו את הליכוד ואמרו ש"תגובת הליכוד על מסקנות ועדת מירון היא בושה וחרפה".

אמיר אוחנה: "האסון קרה במשמרת שלי, אלמד את הדו"ח ואפעל להפקת הלקחים"

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שהוועדה הטילה עליו אחריות אישית והמליצה שלא יכהן בעתיד בתפקיד השר לביטחון פנים בו כיהן בזמן האסון, אמר שהוא מקבל את מסקנות הוועדה וילמד אותן. "מאז אסון מירון, אני נושא עימי את צער המשפחות, אלה שניחמתי במהלך השבעה ואלה שלא, על אובדן יקיריהן. בשעה זו, מחשבותיי נתונות להם. מסקנות הוועדה אינן מהוות סגירת מעגל, כי אם פתיחת הפרק החשוב ביותר — תיקון המצב כך שאסון כזה לא יקרה שוב. לא במירון ולא באף מקום אחר בישראל.

"כפי שתואר בדו"ח, מדובר בכשל ארוך שנים בהסדרת האירוע ובתשתיות המקום, אך האסון קרה במשמרת שלי כשר הבט"פ, ועל כן יש לי אחריות. אלמד את הדו"ח ואפעל ככל יכולתי להפיק ממנו את הלקחים הדרושים".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי: אסיים את תפקידי כשהממשלה תחליט על כך

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, שהוועדה הטילה עליו אחריות אישית והמליצה שיסיים את תפקידו, הודיע שיסיים את תפקידו ברגע שהממשלה תחליט על כך. כהונתו של שבתאי הוארכה בעקבות המלחמה ובשל כך החליטה הוועדה להמליץ לממשלה לקבוע תאריך לפרישתו.

במשטרה אמרו בתגובה לדו"ח: "שבתאי תמך מלכתחילה בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, והוא מכבד את ממצאי עבודתה. דו"ח הוועדה מיטיב לשקף את עומק ועוצמת הכשל בהתנהלות ארוכת השנים של כלל רשויות המדינה בקשר עם הסדרת אתר מירון. לצד האמור, הדו"ח מצא ליקויים בעבודת המשטרה בהכנות לאירוע מירון 2021, ורנ"צ שבתאי, כפי שפעל תמיד בכל תפקידיו, נוטל על עצמו את האחריות המלאה".

יו"ר האופוזיציה לפיד: "אם נתניהו היה אזרח רגיל, הוא היה עומד לדין על גרימת מוות ברשלנות"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כינס בצהריים (רביעי) מסיבת עיתונאים לאחר פרסום המסקנות על מחדלי אסון מירון, ותקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו – שלגביו נקבע כי הוא נושא באחריות אישית. "אם היה אזרח רגיל, הוא היה עומד היום לדין על גרימת מוות ברשלנות והולך לכלא", אמר לפיד.

"דו"ח אסון מירון שפורסם היום לא משאיר מקום לספק, הוא מטיל אחריות אישית על נתניהו", אמר לפיד בפתח דבריו. "הדו"ח קובע באופן מפורש שנתניהו נושא באחריות אישית בהתאם לממצאים. את זה אי אפשר לעקוף ואי אפשר למוסס. הדו"ח אומר גם כי 'יש יסוד סביר לכך שנתניהו ידע שהליקויים עלולים ליצור סיכון להמוני המשתתפים בהילולה. הנושא הגיע למשרדו פעמים רבות והוא עצמו נדרש לו מספר פעמים. על כן, אין לקבל את טענת נתניהו שלפיה לא תפסו אותו בדש מעילו'".

קיר לזכר הרוגי אסון המירון (צילום: דוד כהן / פלאש 90)
קיר לזכר הרוגי אסון המירון (צילום: דוד כהן / פלאש 90)

לדברי לפיד, "אי אפשר להיות ברור יותר מזה. אי אפשר להיות יותר נחרץ מזה. מה שקרה במירון הוא לא מקרה ולא תקלה, זה דפוס של הזנחה, של רשלנות ושל חוסר אחריות לאומי מסוכן. כמו שקבעה הוועדה – 'את האסון הזה ניתן היה למנוע, וחובה הייתה למנוע'. אסון מירון הוא האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה. אסון ב7 באוקטובר הוא האסון הגדול ביותר לעם היהודי מאז השואה, גם אותו נתניהו היה צריך למנוע. אתם יכולים להוסיף לזה גם את אסון הכרמל, שגם הוא קרה במשמרת שלו".

זירת האסון במירון (צילום: דוד כהן/פלאש90)
זירת האסון במירון (צילום: דוד כהן/פלאש90)

"אם נתניהו נשאר בתפקידו, אז אנחנו רק יושבים פה ומחכים לאסון הבא. אם הוא יישאר ראש ממשלה, האסון הבא הוא רק עניין של זמן. הדו"ח שפורסם היום מראה שהיה אפשר למנוע את האסון, הכתובת היתה על הקיר. הוא מצביע על רשלנות פושעת, על זחיחות וניתוק, והוא מצביע על חוסר אחריות גמור. האנשים שמתו שם, מתו מפני שבמקום למלא את תפקידו נתניהו עשה רק שיקולים פוליטיים. רק שיקולי תועלת. רק שיקולי קואליציה".

ראש האופוזיציה הוסיף: "אם נתניהו היה אזרח רגיל, הוא היה עומד היום לדין על גרימת מוות ברשלנות והולך לכלא. התירוצים וההסברים שלו בוועדה היו מופע פתטי של פחדנות ובריחה מאחריות. נתניהו לא כשיר. הוא היה צריך להתפטר יום אחרי האסון, זה מה שהיה עושה כל ראש מדינה אחר. עכשיו מגיע הדו"ח הזה ואומר הכול. מתוך כבוד לקורבנות הר מירון, כדי למנוע את האסון הבא שלו – הוא צריך ללכת הביתה".

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ: "דו"ח ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון הוא קודם כל דו"ח מציל חיים שעליו להילמד בכל משרדי הממשלה וגופי החירום. את 45 המאמינים שבאו לקיים מצווה, לא נוכל להחזיר למשפחותיהם, אבל נוכל למנוע אסונות קשים כאלו בעתיד. ליבי היום עם משפחות הנספים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!