דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"להביא את הקול של להט"ב זקנים לקדמת הבמה": כנס להט"ב זהב בשיתוף הסתדרות הגמלאים יתקיים לראשונה

פורום להט"ב זהב שהוקם בשנה האחרונה יקיים מחר (ו') עם הסתדרות הגמלאים, האגף הגאה בהסתדרות וארגונים גאים כנס שידון בצרכים ובמאפיינים הייחודיים של להט"ב זקנים | יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי: "אנחנו באים כדי להבין יותר מה הצרכים ואיך להתאים את הפעילות שלנו ולתת להם מענים"

זוג נשים זקנות (צילום אילוסטרציה: Compassionate Eye Foundation/Natasha Alipour Faridani, GettyImages)
זוג נשים זקנות (צילום אילוסטרציה: Compassionate Eye Foundation/Natasha Alipour Faridani, GettyImages)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"ללהט"ב בגיל השלישי יש צרכים ייחודיים, ואנחנו מבקשים להביא את הקול שלהם לקדמת הבמה", אומר ל'דבר' ד"ר רפי אפלר-חיטאב, יו"ר ארגון פורום להט"ב זהב. הכנס הראשון של הארגון יתקיים מחר (שישי) במרכז הגאה בגן מאיר בתל אביב, בשיתוף הסתדרות הגמלאים והאגף הגאה בהסתדרות.

"יש הרבה אנשים שלא הביאו ילדים לעולם ומזדקנים בזוגיות או לבד, ויש לצערי הרבה בדידות", מסביר אפלר-חיטאב, גרונטולוג העוסק בחקר ההזדקנות ובליווי אנשים בגיל השלישי לחייהם. "יש אנשים שיצאו מהארון בגיל מאוחר – זה כבר לא לספר על הזהות להורים, אלא לבני זוג, לילדים ולנכדים. אלה אתגרים אחרים. אנשים לא רוצים לחזור לארון בזקנתם. לא בהכרח יש להם מה לחפש במועדון גיל הזהב לסטרייטים, שהשיחות בו הן על ילדים ונכדים. אין שם למשל פוטנציאל לזוגיות חדשה. הם מודרים מהרבה מהשירותים שהמדינה נותנת לאנשים זקנים, כי הם לא מרגישים שייכים – בגיל הזה אתה רוצה להיות בסביבת אנשים שחוו חוויות דומות לשלך, שפסעו באותם שבילים והתמודדו עם אתגרים דומים".

ד״ר רפי אפלר-חיטאב. "יש אנשים שיצאו מהארון בגיל מאוחר – זה כבר לא לספר על הזהות להורים, אלא לבני זוג, לילדים ולנכדים" (צילום: אלבום פרטי)
ד״ר רפי אפלר-חיטאב. "יש אנשים שיצאו מהארון בגיל מאוחר – זה כבר לא לספר על הזהות להורים, אלא לבני זוג, לילדים ולנכדים" (צילום: אלבום פרטי)

הכנס יעסוק באהבה, בבריאות ובנראות בקהילה הגאה המבוגרת, עם מושב בנושא צדק, שוויון ומה שביניהם ומושב בנושא אהבה וגיל ומה שעל פניהם. בין היתר צפויה להשתתף בו שילה ויינברג, יו"ר עמותת טרנסיות ישראל, וחברה טרייה במועצת קריית טבעון, מה שהופך אותה לחברת המועצה הטרנסית הראשונה שנבחרה בישראל. זהו הכנס הראשון שמארגנת עמותת להט"ב זהב, שהקימו לפני כשנה קבוצת פעילים וותיקים בקהילה הגאה שנפגשו בכנס שעסק בזכויות להט"ב בגיל השלישי בכנסת.

"התחושה שלנו הייתה שהמאבקים של הקהילה הגאה הם די 'צעירים', ושאין לנו המבוגרים מספיק קול", אומר אפלר-חיטאב. "המטרה שלנו היא לבנות קהילה תוססת ומעורבת של להט"ב בגיל השלישי, שתשפיע על מקבלי ההחלטות, תתמודד עם הגילנות בקהילה הגאה ותכניס שיח חיובי ותומך כלפי גיל – והכנס הזה הוא חלק מכך. לצד זאת, אנחנו פועלים יחד עם המשרד לשוויון חברתי ומשרד הרווחה לפיתוח מענים לקהילות להט"ב מבוגרות ברחבי הארץ".

הסתדרות הגמלאים פרשה חסותה על הכנס, ושותפים לו גם האגודה למען הלהט"ב, הבית הפתוח בירושלים והאגף הגאה בהסתדרות. "מבחינתנו, מדובר בקהל חשוב מאוד, שיש לו מאבקים צודקים שאנחנו בהחלט רוצים להיות חלק מהם", אומר יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי. "ללהט"ב בגיל הזהב יש צרכים ייחודיים וקשיים ייחודיים, ואנחנו באים לעניין בגישה פתוחה ורצון להיפגש וללמוד כדי שנוכל להבין יותר מה הצרכים שעולים מהשטח ואיך אנחנו, בתור הסתדרות הגמלאים, יכולים גם להתאים את הפעילות שלנו ולתת להם מענים.

שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים. "מדובר בקהל חשוב מאוד, שיש לו מאבקים צודקים שאנחנו בהחלט רוצים להיות חלק מהם" (צילום: דבר)
שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים. "מדובר בקהל חשוב מאוד, שיש לו מאבקים צודקים שאנחנו בהחלט רוצים להיות חלק מהם" (צילום: דבר)

"לצד זאת, אנחנו בהחלט מקווים לרתום גם את הגמלאים בקהילה הגאה להצטרף אלינו למאבקים הכלליים לקידום ולשמירה על זכויות הגמלאים בישראל, ולצרף אותם להסתדרות כדי שיוכלו ליהנות גם מהמועדונים החברתיים שלנו ומכל הפעילות לרווחת הגמלאי שאנחנו מציעים".

מי שיצרה את הקשר בין הסתדרות הגמלאים וארגון להט"ב זה"ב היא מגי מור, יו"ר ועד עובדי אסותא ברמת החייל, חברת הוועד המנהל של האגודה למען הלהט"ב וממקימות האגף הגאה בהסתדרות. "בתור אחות, יש לי חיבור רגשי עמוק לכל הנושא של הגיל השלישי", היא אומרת. "כשפנו אלי מארגני הכנס, בכובעי כחברת הוועד המנהל של האגודה, ושאלו אם אוכל לסייע להם למצוא מקום לכנס, עלה לי הרעיון – למה שלא נשדך ביניכם לבין הסתדרות הגמלאים? זה נראה לי חיבור טבעי עם אמירה ערכית ונכונה.

מגי מור. "חשוב לי שגם הגמלאי הלהט"ב שפורש מהעבודה לא יישאר לבד ויקבל מענים" (צילום: יונתן בלום)
מגי מור. "חשוב לי שגם הגמלאי הלהט"ב שפורש מהעבודה לא יישאר לבד ויקבל מענים" (צילום: יונתן בלום)

"לשמחתי הרבה, שמוליק מזרחי נרתם מיד להגשמת הרעיון הזה, וגם באגף הגאה בהסתדרות נרתמו להצטרף. חלק מהשליחות שלנו באגף הגאה היא להביא את הסוגיות הללו לשולחנם של האיגודים והוועדים, ללוות אותם, להקים תאים גאים במקומות העבודה ולייצר חיבורים בדיוק מהסוג הזה. חשוב לי שגם הגמלאי הלהט"ב שפורש מהעבודה לא יישאר לבד ויקבל מענים".

אפלר-חיטאב: "זה היה מאוד לא טריוויאלי כששמוליק פנה אלינו ואמר לנו 'יש פה גוף חזק, וציבור בגיל השלישי – בואו וננגיש להם את השירותים שאנחנו בהסתדרות הגמלאים נותנים לחברים שלנו'. זה דבר מרגש. כשהוא ביקש לדבר בכנס אמרתי לו 'אתה תהיה במיעוט, כנראה הסטרייט היחיד במרחב', והוא ענה לי 'בסדר, אני מבין את זה. אין בעיה'. אנחנו שמחים מאוד על שיתוף הפעולה הזה ומבחינתנו זו תחילתה של ידידות. אחרי הכנס ניפגש וננסה לחשוב ביחד איך אפשר לפתח את זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!