דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

הרמטכ"ל על תחילת תחקירי ה-7 באוקטובר: "כשלנו בהגנה על אזרחים"

הלוי פרסם דף קרבי בנושא התחקירים כשבועיים וחצי לאחר שהודיע כי יתקיימו הליכי תחקור פנימיים בנושא הליקויים במלחמה | "את התחקירים נקיים תוך כדי מלחמה רבזירתית", כתב הלוי, "לא נוכל לבחון לעומק כל מהלך, כל כדור שנורה"

הרמטכ"ל הרצי הלוי עם חיילים סמוך לרצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל הרצי הלוי עם חיילים סמוך לרצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)
אורן דגן

הרמטכ"ל הרצי הלוי פרסם היום (חמישי) את הדף הקרבי החמישי למפקדים מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר. הלוי קורא למפקדים לערוך תחקירים מעמיקים ככל הניתן בנושא הליקויים, הכשלים והמחדלים השונים שאירעו בתחילת המלחמה ובמהלכה. הלוי מפרסם את הדף כשבועיים וחצי לאחר שהודיע כי יתקיימו תחקירים בנושא.

"מטרת התחקיר היא אחת: למידה!", כתב הלוי, "חווינו אירועים קשים בתחילת הלחימה, כשלנו בהגנה על אזרחים – משימה עליונה. אם לא ננתח באומץ את שעשינו, נתקשה ללמוד ולהשתפר, נתקשה להתייצב מול אזרחי ישראל ולומר שבדקנו ולמדנו ונדע להגן עליהם טוב יותר".

הלוי הכין את המפקדים לקראת התהליכים שיתקיימו בחודשים הקרובים. "נערוך תחקירים על שלב ההגנה בפתיחת הלחימה ולנסיבות שקדמו לו", כתב הלוי, "את התחקירים על שלב ההתקפה והתמרון תערוך כל יחידה שתצא מהלחימה, מוקדם ככל האפשר. תחקירים מטכ"ליים בתחום זה נקיים בשלב מאוחר יותר, לאחר שנסיים את תחקירי ההגנה".

"את התחקירים נקיים תוך כדי מלחמה רבזירתית", ציין הרמטכ"ל, "כוחות צה"ל ממוקדים בהשגת מטרות המלחמה ופועלים בכל החזיתות. קיומם של התחקירים המבצעיים תוך כדי הלחימה הכרחי לשיפור יכולות הלחימה של צה"ל. הדבר דורש איזון וחלוקת קשב איכותית מהמפקדים, והקדימות היא כמובן ללחימה".

"נושאי התחקיר נקבעו בפקודת התחקירים המטכ"לית, בקרוב אאשר לכל גוף את מפת
התחקירים איתה נצא לדרך", כתב הלוי, והדגיש את העקרונות החשובים בעיניו לתחקיר צה"לי, בראשם "בסיס עובדתי מוסכם", ביטוי עליו חזר מספר פעמים. "תחקיר איכותי חייב להתחיל מבסיס עובדתי יציב ומוסכם ומאיסוף חומרים ובירורם בשיתוף הגורמים המעורבים. הבסיס העובדתי המשותף יאפשר דיון על המסקנות, על הלקחים ועל התובנות להמשך. יש להתאמץ ככל האפשר להגיע לבסיס עובדתי מוסכם, פערים של נקודת מבט תמיד יכולים להיות, ואין לחשוש ממסקנות ומלקחים שבמחלוקת, באלה נדון לעומק במעלה שרשרת הפיקוד, מהדעות ומהמחלוקות נלמד".

"האירועים רבים ובכל אחד מהם פרטים רבים, לא נוכל לבחון לעומק כל מהלך, כל כדור שנורה", המשיך הלוי. "לצערנו חלק מהאנשים לא איתנו ולא נוכל לקבל את נקודת מבטם. לכן על כל מפקד לקבוע בכל תחקיר – מה יהיו הסוגיות החשובות להעמקה, בין אם בגלל פוטנציאל הלמידה, חומרת התוצאה או כל מורכבות אחרת. בסוגיות מורכבות חשוב שנתחקר ונגיע לבחירות שיאפשרו אבחון ולמידה. כל מסגרת תערוך את תחקיריה ותעלה לרמה מעליה, עד שנסכם את כלל התחקירים במטה הכללי".

הלוי סיים בציון חמשת הערכים שלפיו צריכים להוביל תחקיר: אמת, שקיפות, ענייניות, אחריות ורעות. "כפי שאני בוטח ביכולתו של צה"ל להילחם היטב, אני בוטח ביכולת של כל אחד ואחת מאיתנו לתחקר בצורה נוקבת, אך בונה", סיכם הלוי. "כך נדע, כך נלמד כך נלמד, כך נגן על אזרחי ישראל טוב יותר בעתיד."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!