דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

אסירים, עקורים, מעצרים ומאווררים

ג'ימי צ'ריז'ר, מנהיג הכנופיות בהאיטי (צילום: רויטרס)
ג'ימי צ'ריז'ר, מנהיג הכנופיות בהאיטי. "אנחנו לא אויבי העם. אנחנו מבקשים לעשות סדר" (צילום: רויטרס)

בהאיטי אלפי אסירים ברחו מהכלא והשתלטו על הבירה; בברלין נעצרה טרוריסטית אחרי מצוד של 30 שנה; בקליפורניה אסיר מוסלמי תרם לעזה את משכורתו החודשית; ובפלורידה ובטקסס האסירים עומדים למות מחום, וזה לא רק ביטוי | בעולם השבוע

אוריאל לוי

בהאיטי אלפי אסירים נמלטו מבתי הכלא הגדולים לאחר שכנופיות חמושות השתלטו על הבירה פורט-או-פרנס; בברלין עצרה המשטרה פעילת טרור ממחתרת באדר-מיינהוף באיחור של 30 שנה, וכמה כלי נשק נמצאו בבניין שהתגוררה בו; בקליפורניה תרם אסיר מוסלמי לעזה את כל משכורתו החודשית; והאסירים בפלורידה ובטקסס מצויים בסיכון גובר למות מחום בשל היעדר מיזוג אוויר בבתי הכלא – אסירים בעולם השבוע.

1. האיטי: אסירים נמלטים השתלטו על המדינה

ממשלת האיטי הכריזה ביום ראשון על מצב חירום ועוצר לילי לאחר שלפחות 4,000 אסירים נמלטו מבתי כלא במתקפה מאורגנת של כנופיות. על פי דיווחים ברשת CNN האמריקנית, הכנופיות הסתערו במקביל על עשרות תחנות משטרה בבירה פורט-או-פרנס והעלו אותן באש. חמושים פשטו על שני בתי הכלא הגדולים במדינה ושחררו את כל האסירים. הכנופיות תקפו גם את שדה התעופה הבינלאומי היחיד במדינה. האו"ם דיווח כי הכנופיות שולטות בכ-80% משטחה של הבירה פורט-או-פרנס מאז סוף השבוע, ולפחות 15 אלף תושבים נעקרו מבתיהם בעקבות המתקפה, נוסף על 300 אלף העקורים השבויים במחנות פליטים בשל מתקפות עבר של הכנופיות. לפי CNN, לפחות 12 בני אדם נהרגו במתקפה בסוף השבוע.

הממשלה הכריזה על מצב חירום במדינה בשל "פשעי אלימות שמבצעות כנופיות חמושות, הכוללים רצח וחטיפה של אזרחים, אלימות נגד נשים וילדים וביזה". על הכרזת הממשלה חתום שר האוצר פטריק בוייבט, המשמש ממלא מקום ראש הממשלה. עוצר הוכרז בחלקה המערבי של המדינה, כולל בבירה, מ-18:00 בערב עד 05:00 בבוקר. על פי דיווחים בתקשורת המקומית, ראש ממשלת האיטי, אריאל אנרי, נמצא בביקור בקניה, שחתם בו על הסכם ממשלתה, שלפיו תשלח המדינה המזרח אפריקנית כוח של 1,000 שוטרים השיסייעו להחזיר את הסדר לרחובות המדינה הקריבית.

כאוס בפורט-או-פרנס, בירת האיטי. לפחות 4,000 אסירים נמלטו מבתי הכלא (צילום: רויטרס)
כאוס בפורט-או-פרנס, בירת האיטי. לפחות 4,000 אסירים נמלטו מבתי הכלא (צילום: רויטרס)

"הכנופיות השתלטו על בירתנו", אמר ל-CNN דובר איגוד השוטרים של האיטי. האיגוד קרא לכל שומר חוק שיש בידיו נשק להתייצב ולסייע למשטרה במלחמה נגד הכנופיות. קריאת המשטרה הופצה ברשתות החברתיות. גורם במשטרה כינה את גל האלימות הנוכחי במדינה "חסר תקדים".

עם האסירים שנמלטו מהכלא נמנים 18 חיילים קולמביאנים לשעבר שהואשמו ברצח הנשיא ז'ובנל מואיז ביולי 2021. משרד התקשורת של האיטי הצהיר ברשתות החברתיות כי מטרת המתקפה על בתי הכלא הייתה לשחרר אסירים המואשמים בפשעי רצח, חטיפה ופשעים חמורים אחרים.

מנהיג הכנופיות, ג'ימי צ'ריזר, קרא לשוטרים לערוק ולהצטרף אליהם כדי להפוך את השלטון. בפנייה שפרסם בסוף השבוע צ'ריז'ר, קצין משטרה לשעבר, כתב: "אנחנו לא אויבי העם. אנחנו מבקשים לעשות סדר בהאיטי, וכדי שזה יקרה צריך לעצור את ראש הממשלה אנרי".

מנהיג הכנופיות צ'ריזייר נכלל ברשימת הסנקציות של האו"ם ושל משרד האוצר האמריקני. לפני כחצי שנה אישרה מועצת הביטחון של האו"ם שליחת כוח צבאי להאיטי, כדי למגר את שלטון הכנופיות. עד כה המאמץ הבינלאומי לא צלח. בינואר האחרון נהרגו, נחטפו ונפצעו בהאיטי יותר מ-1,100 בני אדם בידי כנופיות חמושות, כך עולה מדו"ח שפרסם האו"ם.

2. גרמניה: הטרוריסטית המבוקשת נעצרה אחרי 30 שנה

באיחור של 30 שנה עצרה משטרת גרמניה את הטרוריסטית הנמלטת דניאלה קלטה (65), ממנהיגות כנופיית באדר-מיינהוף (מוכרת גם בשם סיעת הצבא האדום), שפעלה משנות ה-70 עד סוף שנות ה-90. קלטה ושני שותפיה, ארנסט-פולקר שטאוב וברקהרד גארווג, מואשמים בתקיפות אלימות ולפחות 13 מעשי שוד, שבהם גנבו סכום השווה כיום לשני מיליון אירו (7.75 מיליון שקלים).

הניו יורק טיימס דיווח שקלטה נעצרה חודשים לאחר שמייקל קולבורן, תחקירן קנדי, הצליח לאתר אישה בשם קלאודיה איבון באמצעות שימוש בטכנולוגיות לזיהוי פנים עם תמונתה הישנה של קלטה שצולמה בשנות ה-70. בניו יורק טיימס הדגישו כי לא ברור אם הממצאים שהפיק קולבורן, שהפרק האחרון בפודקאסט שלו על קלטה שודר ברדיו הציבורי של גרמניה ARD בדצמבר 2023, אכן הניבו את חשיפת המבוקשת הנמלטת שחיה תחת זהות בדויה בשם קלאודיה איבון. המשטרה מסרה כי קלטה נעצרה בזהותה הבדויה לאחר קבלת מידע על מיקומה בנובמבר, בעת שקולבורן עסק בתחקיר.

קלטה גרה במשך שנים בשכונת קרויצברג, המזוהה היסטורית עם באדר-מיינהוף. שכניה סיפרו לכתבים מקומיים שהייתה אדם ידידותי ורגוע, ושנהגה לטייל עם כלב לבן גדול. אחת השכנות שלה סיפרה לצהובון בילד שקלטה העבירה שיעורים פרטיים לילדי השכונה וסייעה בכתיבת מכתבים. היא הוסיפה שביקר אצלה מפעם לפעם חבר בן גילה בעל שיער לבן וקוקו ארוך.

מעצרה של דניאלה קלטה (צילום: REUTERS/Wolfgang Rattay)
מעצרה של דניאלה קלטה (צילום: REUTERS/Wolfgang Rattay)

אישה ברזילאית שגרה בברלין סיפרה בפייסבוק על ההלם שחשה כשגילתה כי חברתה לקבוצת הקפוארה היא מבוקשת במנוסה: "אם המשטרה החשאית הגרמנית לא עלתה על דניאלה קלטה, הברזילאים לא יכלו לנחש שחברת החוג לקפוארה שצעדה בקרנבל התרבויות היא טרוריסטית לאומית ובינלאומית, אחת מהמבוקשים ביותר בגרמניה".

בשבוע שעבר, לאחר שבביתה של קלטה נמצא רימון יד, פינתה המשטרה את בניין המגורים הצנוע ברחוב שניצבה בו בעבר חומת ברלין. יום אחר כך, מצאו שם השוטרים גם מטול רימונים ורובה קלצ'ניקוב. ערוץ החדשות NDR דיווח כי המשטרה חוקרת את הנשקים במעבדה וקוראת לציבור לסייע במאמצים לתפוס גם את שני שותפיה הנמלטים של קלטה, שטאוב וגארווג, שאולי הסיבה לכך שהם מפורסמים פחות היא היותם גברים. המשטרה הגרמנית הודיע בעקבות מציאת הנשקים כי השניים מאיימים על שלום הציבור גם כיום, 30 שנה לאחר שהוצא נגדם צו מעצר. קלטה שמרה על זכות השתיקה כשהובאה השבוע בפני שופט לדיון בהארכת מעצרה.

3. קליפורניה: התורם המפתיע לעזה

גולשים תרמו לאסיר אמריקאי-מוסלמי אנונימי יותר מ-100 אלף דולר (356 אלף שקלים) לאחר ששמעו כי האסיר תרם לעזה 17.74 דולר מהכלא. האסיר בן ה-56 שזהותו לא פורסמה, מרצה עונש מאסר של 40 שנה, לאחר שהרג את דודו בשוגג בבית כלא בצפון קליפורניה, לפי דיווח בוושינגטון פוסט. האסיר חסך כסף עבור העזתים ממשכורת שעתית של 13 סנט שקיבל בבית הכלא תמורת עבודות שונות.

היוצר ג'סטין מאשורף הוא שביקש מהאסיר תרומות לעזה. בראיון טלפוני הוא סיפר לפוסט שהכיר את האסיר ב-2009 כשעבד על סרט תיעודי על אסירים בארה"ב. שעות לאחר שפרסם מאשורף ברשתות החברתיות כי האסיר תרם את כל מה שהרוויח ב-136 שעות העבודה שלו בכלא, הוא קיבל פניות רבות של גולשים המבקשים לתרום כסף לאסיר.

מאשורף פתח דף ייעודי לתרומות שגויסו בו תוך יממה אחת יותר מ-100 אלף דולר. כשנודע על כך לאסיר, הוא ביקש ממאשורף שיסגור את דף התרומות ויעביר את הכסף שנתרם עד כה לעזה: "אני מודה לכם מכל הלב על הנדיבות בתרומה של כספים אלה כדי לעזור ולסייע לי עם שחרורי מהכלא", כתב האסיר לתורמים במכתב שפרסם מאשורף. "אולם אני חייב לבקש מכל אחד מכם כעת בבקשה, בבקשה, בבקשה תסתכלו על הילדים, האימהות והאבות הסובלים של פלסטין, תימן ואפריקה החיים בתנאים לא אנושיים, מופצצים בכל שעה ביום, ללא מים, ללא מחסה, ללא תרופות ומזון. אלו אנשים רגילים ואזרחים בדיוק כמו כולכם שחיים את חייהם בלי שום קשר לפוליטיקאים, אלא סובלים, אנא תתרמו להם, תזכרו אותם מדי יום בתפילותיכם". האסיר הבטיח לתרום גם את תלוש המשכורת הבא שיקבל בכלא לתושבי עזה.

4. פלורידה וטקסס: האסירים משוועים למיזוג אוויר

חום קיצוני מאיים על חייהם של אסירים מזדקנים בדרום ארה"ב, כך עולה ממחקר חדש של ארגון בריאות אמריקאי שפורסם בירחון המדעי nature. האסירים שמצויים בסיכון הגבוהה ביותר למות ממכת חום כלואים בבתי הכלא בפלורידה ובטקסס – מדינות הסובלות מגלי חום קיצוניים, ומתקני כליאה חסרי מערכות מיזוג. על פי הדו"ח, מספר הימים שנמדד בהם עומס חום קיצוני בבתי כלא בארה"ב עלה ב-45% מאז 1982.

המחקר השווה בין נתוני החום והלחות בתוך תאי הכלא במשך 20 השנים האחרונות, והוכיח שיש עלייה חדה במספר הימים שהאסירים סבלו בהם מעומס חום בתוך תאי המעצר. העלייה הגדולה ביותר בטמפרטורות שנמדדה לאורך השנים בתוך מתקני הכליאה הייתה בפלורידה, של 22 ימי עומס חום בממוצע מ-1982 עד 2020.

הפגנה בטקסס נגד המחסור במיזוג בבתי הכלא במדינה (צילום: AP Photo)
הפגנה בטקסס נגד המחסור במיזוג בבתי הכלא במדינה (צילום: AP Photo)

המחקר מלמד כי קרוב לשני מיליון אסירים אמריקאים סובלים מ-100 ימים חמים בשנה בממוצע, ובמרבית בתי הכלא בארה"ב אין מערכות מיזוג. "כשהטמפרטורות עולות, האסירים יושבים כמו ברווזים במטווח, חסרי יכולת להגן על עצמם מפני רמות קטלניות של חום ולחות. בניית כלא ללא בקרת אקלים היא כמו בניית כלא ללא אמצעי מיגון משריפות – זו הזמנה לאסון", אמר דיוויד פתחי, מנהל הפרויקט להלאומי לאסירים באיחוד זכויות האזרח (ACLU) לגרדיאן.

המחקר מצא שב-118 מתקני כליאה, המרוכזים בעיקר בדרום קליפורניה, באריזונה, בטקסס ובפלורידה, האסירים חוו לפחות 75 ימים של עומס חום חריג בממוצע בשנה. בכלא המחוזי של סטאר בדרום טקסס, הטמפרטורה בתוך תאי הכליאה עולה מעבר ל-28 מעלות לפחות 126 ימים בשנה – כלומר יותר משליש מימות השנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!