דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ייבוא

סיכום 2016 / מסכמים שנה בסחר חוץ: עליה ביבוא, ירידה ביצוא

דוח לסיכום 2016 שפורסם אתמול מגבה בנתונים את דבריו של יו"ר איגוד התעשיינים שרגא ברוש המתריע בפני משבר מתקרב: מפעלי ישראל מייצאים פחות, הייצוא פחות איכותי ונכנסים לישראל פחות חומרי גלם לתעשייה. ברוש: "הרבה אנשים שצריכים לדאוג לא מודאגים"

פריקת מכולות בנמל (צילום ארכיון: יעקב נעמי / פלאש 90).
פריקת מכולות בנמל (צילום ארכיון: יעקב נעמי / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

המשק הישראלי ממשיך ליטות לכיוון יבוא, עם עליה של 8.7% ביבוא הסחורות ב-2016. מנגד, למרות עליה בחודשים האחרונים, 2016 סיכמה ירידה של 4.6% בייצוא הסחורות. סך כל יבוא הסחורות ב 2016 הסתכם ב-249.8 מיליארד ש"ח, לעומת יצוא סחורות של 199.6 מיליארד ש"ח.  כך עולה מדו"ח סחר החוץ של ישראל שפורסם היום על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

את היבוא מובילים מוצרי ההשקעה (רכבים ומכונות) עם עליה של 33% ומוצרי הצריכה שרשמו עליה של 11%. לעומת זאת יבוא חומרי הגלם ירד ב 2016 בכ 0.5% ויבוא חומרי האנרגיה ירד ב 22.2%. הירידה ביבוא חומרי גלם ואנרגיה, ביחד עם הירידה בייצוא, מעידה על הקיפאון ממנו סובלת התעשייה בישראל.

נתוני היצוא מעידים גם על ירידה באיכות הטכנולוגית של הסחורה שמדינת ישראל יצאה בשנה האחרונה. את היצוא מחלקים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לארבע רמות טכנולוגיות: מסורתית, מעורבת מסורתית, מעורבת עילית ועילית. בזמן שהתעשייה המסווגת כטכנולוגיה עילית (מחשבים, אלקטרוניקה אופטיקה ותרופות) המהווה כמחצית מכלל יצוא הסחורות מישראל, סבלה בשנה האחרונה מירידה של 7.1% והתעשייה המסווגת מעורבת עילית (חומרים כימים, מכונות, מוצרי חשמל) רשמה ירידה של 9.7%, דווקא התעשייה המעורבת מסורתית (מוצרי גומי, פלסטיק, מתכת ומחצבים) רשמה עליה של 13.9%. התעשייה המסורתית (מוצרי מזון, נייר, טקסטיל והלבשה) ירדה ב 0.5% בלבד. במונחים כספיים הייצוא של טכנולוגיה עילית ירד בשנה האחרונה בכ-6 מיליארד שקלים.

נתוני הייצוא שמציגה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתיישרים עם הצהרותיו של נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש שטוען במהלך השנה האחרונה כי התעשייה הישראלית נמצאת במשבר. היום, בפתיחת כנס התעשיינים שהתקיים הבוקר אמר ברוש "הרבה אנשים שצריכים לדאוג לא דואגים, למרות שהתעשייה נמצאת בתהליך של התרסקות. מ- 60 מפעלים שהוקמו לפני עשור, בשנה האחרונה הוקמו רק חמישה" עוד אמר ברוש כי "אם בעבר רק ל- 16 אחוז בעלי מפעלים ישראלים היו גם מפעלים בחו"ל, היום ל- 36 אחוז בעלי מפעלים יש גם קווי ייצור בחו"ל, ואנחנו מאמינים כי בשנים הקרובות המספר הזה יקפוץ לכ-50 אחוז".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בפתיחת ועידת התעשייה 2017 (צילום: עופר עמרם)
נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בפתיחת ועידת התעשייה 2017 (צילום: עופר עמרם)

 

 

לדבריו של ברוש הצטרף היום גם יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) שהשיב לדבריו של ברוש כשאמר  "למה מפעלים בורחים מהארץ? הסיבה היא שהממשלה לא עושה מספיק כדי לקדם את התעשייה בישראל. אנחנו בקואליציה ולכן ובכך אני מאשים גם את עצמי".

חשוב לציין כי בראיה כוללת, העדפת היבוא על פני הייצוא הינה המדיניות השלטת היום בממשלה ובמשרד האוצר. בעוד שהתעשיינים משוועים למדיניות תומכת תעשייה, במשרד האוצר מתמקדים בקידום רפורמות הקשורות לפתיחת המשק הישראלי לייבוא ולהקלות על היבואנים בניסיון להוריד את יוקר המחיה בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!