דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
היימנוט קסאו

שבועיים להיעלמותה של היימנוט: "החיפושים לא עומדים בסטנדרטים בינלאומיים"

מייק בן יעקב, מפקד יחידת הכלבנים לישראל, מבקר את אופן הפעולה של המשטרה: "עברו שבועיים ואין קצה חוט, לא יכול להיות דבר יותר מדאיג מזה" | תגובת משטרת ישראל: "יכ"ל פועלת באופן עצמאי, ללא תיאום מולנו"

דיירות במרכז הקליטה בצפת במהלך חיפושי הילדה היימנוט קסאו (צילום: דוד טברסקי)
דיירות במרכז הקליטה בצפת במהלך חיפושי הילדה היימנוט קסאו (צילום: דוד טברסקי)
יהל פרג'

"כל הבדיקות העלו 0 אחד גדול, יודעים היום מה שידעו לפני שבועיים, למרות כל האמצעים, כל הפעמים שנכנסו לדירות, הכלבים והסוסים, האמצעים המיוחדים, חזרו לנקודת האפס, אפילו גרוע יותר מנקודת האפס", אומר מייק בן יעקב, מפקד היכ"ל, יחידת הכלבנים לישראל, על החיפושים אחר הילדה היימנוט קסאו בת ה-9. בן יעקב והמתנדבים שלו היו בשבועיים האחרונים בצפת וסביבותיה, ישנו ברכבים, בחפ"ק שהקימו ליד תחנת דלק, ועשו לילות כימים כדי למצוא את קסאו.

"עברו שבועיים ואין קצה חוט, לא יכול להיות דבר יותר מדאיג מזה", אומר בן יעקב, שהשתתף בכ-1,200 חיפושי נעדרים בכל רחבי הארץ מאז שהקים את היחידה לפני כ-12 שנים. "כל נורות האזהרה והנורות האדומות שיכולות להידלק נדלקו פה. מסקנה אפשרית היא שלא כל המצלמות עובדות כפי שבמשטרה חושבים שהן עובדות, והיא הצליחה לצאת או הצליחו להוציא אותה, בלי ששמו לב. או שיש פרצה לא מצולמת במרכז הקליטה, והיא יצאה מרצונה או לא מרצונה".

לבן יעקב, שעובד בדרך כלל צמוד למשטרה, ביקורת על אופן התנהלותה בתיק. "אם הייתי אחראי על החקירה, הייתי מפעיל כלבי הצלה בכל בית, בכל חדר, בכל ארון, ואם לוקח לי 10 שעות לסיים את המבנה, שייקח 10 שעות. אני מאמין שצוותים נכנסו לכל בית, אבל קשה להאמין שחיפשו מתחת לכל מזרון, בכל פיר ובכל אמבטיה. זה לא עומד בסטנדרטים בין לאומיים של חיפושים. זה היה צריך להיעשות לפני שבועיים, אבל אפילו היום זה לא מאוחר". במשטרה סרקו ובדקו את בניין מרכז הקליטה מספר פעמים באופן מדוקדק, גם בעזרת יג"ל (יחידת הגבולות של משטרת ישראל), אך לטענת בן יעקב, ללא שימוש מוצלח בכלבים.

לדבריו, אופן ההפעלה של המתנדבים אינו מסודר והמעקב אחר אלפי המתנדבים אינו מתועד. "הייתה היענות ציבורית חסרת תקדים, לא ראיתי דבר כזה", הוא אומר על האזרחים שהגיעו לסייע. "הפעלה אדירה של כוחות משטרתיים ואזרחיים, המון משאבים השקיעו מאמץ, במיליונים, אבל תיעוד מדוקדק של מה שנעשה והדרכה של מי שיוצא לשטח זה הכי חשוב. צריכים להיות למי שבשטח כלים מקסימליים של ביצוע ותיעוד כדי ששום דבר לא ייפול בין הכיסאות. אני לא רואה את זה. זה אל"ף בי"ת, ו-12 שנה אני זועק, למה למשטרה אין אפליקציה כמו שיש לנו?".

מייק בן יעקב במהלך חיפושי הילדה היימנוט קסאו (צילום: דוד טברסקי)
מייק בן יעקב במהלך חיפושי הילדה היימנוט קסאו (צילום: דוד טברסקי)

"כל ענף הנעדרים עובד בצורה שהיא מתחת לכל ביקורת, זוועה. אין גוף מקצועי שכולל את כל החיפוש מא' ועד ת'. אני לא מאשים שאין את הכלים והידע שיש לנו, וחלק מהקצינים אנשים על הכיפאק, בלי אגו, אבל חלק מהאנשים שקשורים לחיפוש הפריעו להם לפעול ולהכליל ולעבוד יחד עם גופים שיש להם יותר ידע. המשטרה צריכה להיות שמחה שאנחנו מפיצים פליירים שיש בהם את המספר של היכ"ל ושל המשטרה, אבל חלק מהגורמים במשטרה התעצבנו על זה, במקום לעבוד ביחד ולהגיד תודה. בחיפושים פחות מתוקשרים, כמו אלה שאנחנו מטפלים בהם כל יום, אני לא רואה פעולה של המשטרה או כיסוי תקשורתי, יש רק אנשים מהמשפחה ומיכ"ל".

בן יעקב וצוות המתנדבים שלו, ששהו בשטח קרוב לשבועיים בצורה רציפה עד הימים האחרונים, יחזרו לשטח ביום שלישי הקרוב כדי לעבוד באזורים בקרבת מרכז הקליטה שמבחינתם עדיין לא זוכו. ארגונים שהפעילו מתנדבים בשבועיים האחרונים, כמו ידידים, הפסיקו את פעולתם בשטח כבר בשבוע שעבר.

ממשטרת ישראל נמסר: "יכ"ל פועלת באופן עצמאי, ללא תיאום מול משטרת ישראל. משטרת ישראל כגוף האמון על ביטחון הציבור אחראית על נושא הטיפול בנעדרים מתוקף סמכותה בחוק.

"החיפושים במבצע 'פני מלאך' מתקיימים בניהול חפ"ק הכולל גורמי מקצוע המוכרים כגופי הצלה, והפעולות מבוצעות תוך הפעלת שיקול דעת מקצועי של מפקדים. בין האמצעים השונים המופעלים על ידי משטרת ישראל באירועי חיפוש נעדרים, מופעלים גם כלבי משטרה שעוברים הכשרה ייעודית בת מספר חודשים במתקני משטרת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!