דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירוויזיון 2024

"בלדה מדהימה, מרגשת ועוצמתית": חובבי האירוויזיון הישראלים צפו ביחד ב-Hurricane, ועפו עליו

מסיבת האירוויזיון השבועית בתל אביב דממה לשלוש דקות כשהשיר של עדן גולן הוקרן במשדר מיוחד בכאן 11 אמש (א') | מנהל מועדון החובבים הישראלי: "מי שמבין את המשמעות של הקליפ לא יכול לא להתרגש"

מתוך הקליפ לשיר Hurricane (צילום מסך: ערוץ היוטיוב הרשמי של האירוויזיון)
מתוך הקליפ לשיר Hurricane. "הסיפור שלנו מסופר שם" (צילום מסך: ערוץ היוטיוב הרשמי של האירוויזיון)
מאור הוימן

מאות צעירים גדשו אמש (ראשון) את מועדון הלימה לימה ברחוב לילינבלום בתל אביב. מדי שבוע בימי ראשון נערכת במועדון מסיבת אירוויזיון, עם הופעה של היורופאלש ("פאלש" משמעותו מזויף ביידיש, ומשמש בעגה ההומואית כזיוף או חיקוי) – להקה ותיקה ויחידה מסוגה שמבצעת בריקוד, בליפסינק ובתחפושות מושקעות שירי אירוויזיון מכל שנות התחרות.

אבל הפעם זה ערב מיוחד. השיר Hurricane נחשף במשדר מיוחד בכאן 11, וחובבי האירוויזיון הנרגשים התקבצו בחצר המועדון כדי לצפות על מסך ענק בשיר שייצג את ישראל במאלמו, שוודיה, במאי. ההתרגשות הגיעה לשיאה כשמנחה המשדר ליאור סושרד – שלצדו הזמרת עדן גולן ויוצרי השיר קרן פלס, אבי אוחיון וסתיו בגר – הציג את השיר בהשמעת בכורה עולמית.

צופים במשדר המיוחד של כאן 11 במועדון הלימה לימה בתל אביב (צילום: מאור הוימן)
צופים במשדר המיוחד של כאן 11 במועדון הלימה לימה בתל אביב (צילום: מאור הוימן)

רבים מהנוכחים במועדון כבר הספיקו לשמוע את השיר שהודלף מוקדם יותר אתמול, אבל הצפייה המשותפת בקליפ עם מאות ישראלים נרגשים, וגם כואבים את אירועי התקופה האחרונה, הייתה חוויה עוצמתית עבור הנוכחים. הקהל כולו דמם לשלוש דקות כשהקליפ הוקרן. השיר אומנם נקי מכל רמיזה על אירועי אוקטובר, בהתאם לתקנון התחרות, אבל הקליפ מעביר תחושה שרק ישראלים יכולים לחוש אחרי אותה שבת ארורה. ריקודים, מנוסה, חשכה. הכול מתחבר ומעביר צמרמורות של כאב.

ניר הראל, 46, ממודיעין, הוא מנהל מועדון חובבי האירוויזיון הישראלי, שהיה שותף להפקת האירוע. "הקליפ מוסיף מאוד לשיר", הוא אומר ל'דבר' כמה דקות אחרי הצפייה. ההתרגשות עדיין ניכרת על פניו. "התרגשתי מאוד. מי שמבין את המשמעות של הרקדנים מאחורה, הריצה, הניואנסים שהצליחו להכניס ומזכירים את מה שקרה, לא יכול לא להתרגש. השיר הוא בלדה מדהימה שתדע להתחרות על מקום מכובד".

ניר הראל, מנהל מועדון חובבי האירוויזיון הישראלי. "בלדה מדהימה שתדע להתחרות על מקום מכובד" (צילום: מאור הוימן)
ניר הראל, מנהל מועדון חובבי האירוויזיון הישראלי. "בלדה מדהימה שתדע להתחרות על מקום מכובד" (צילום: מאור הוימן)

הראל, נשוי עם שלושה ילדים, הוא להגדרתו "בנקאי בשעות היום ומנהל מועדון חובבי האירוויזיון בשעות הלילה, או 24 שעות ביממה". הוא יצטרף למשלחת הישראלית במאלמו, שוודיה. "זה האירוויזיון העשירי שלי. הראשון היה במאלמו ב-2013, אז זו סגירת מעגל. התפקיד שלנו בתור ישראלים שם הוא קודם כול לעודד את המשלחת הישראלית שתהיה שם ותרגיש מבודדת. רוב הזמן הם כנראה יהיו מנותקים מהעולם בגלל ענייני האבטחה. באולם נוכל להניף את דגל ישראל ולעודד אותם כמו כל שנה, כמו שאנחנו יודעים. הזמרים תמיד רואים אותנו מהבמה ואני בטוח שזה מחזק אותם".

אולי היה עדיף לישראל לדלג על השנה הזאת?
"כתבנו לתאגיד בתור הנהגת המועדון שחשוב לנו שהם יעשו כל מאמץ כדי שישראל תשתתף בתחרות השנה. לשמחתי הם הגיבו לנו, ואנחנו שמחים שהגיעו לפשרה שריצתה גם את איגוד השידור האירופי, שתמך בישראל לאורך כל הדרך".

איך אתה מצפה שתיראה החוויה שלכם במאלמו?
"אנחנו באים אומנם בתור נציגי ישראל, אבל כשאנחנו מגיעים לשם – אנחנו חובבי אירוויזיון מישראל. אנחנו רוצים באמת לנסות להשאיר את כל הצרות במטוס. אנחנו הולכים ליהנות שם ולחגוג עם הדגלים במסיבות. אני קורא לאנשים לשמור על הביטחון, ומקווה שיפיצו לנו גם הוראות מסודרות. אני סומך על האבטחה השוודית ועל האבטחה הישראלית שיעטפו אותנו, ואני בטוח שבסוף כולנו נהנה. זה מה שחשוב ובשביל זה יש אירוויזיון".

גם דודו שטיינר, בן 36 מבת ים, משלב בין עבודה רצינית ביום, בתור מנהל בית ספר מכיל בתל אביב, לבין משימה מאתגרת בלילה – חבר להקת היורופאלש. הוא בכה לכל אורך הצפייה בקליפ. "ציפיתי שהשיר יעורר בי תחושת סיכום של תקופה קשה שעברנו, וזה עשה לי את זה. ניסו לעקר את הקונטקסט הלאומי של השיר, אבל הוא מאוד נוכח. חלק מהסיפור שלנו מסופר שם, גם אם באופן מרומז ומטאפורי, ואני חושב שנעשתה פה עבודה מצוינת".

דודו שטיינר. "ניסו לעקר את הקונטקסט הלאומי של השיר, אבל הוא מאוד נוכח" (צילום: סיון וינטר)
דודו שטיינר. "ניסו לעקר את הקונטקסט הלאומי של השיר, אבל הוא מאוד נוכח" (צילום: סיון וינטר)

אז טוב שישראל בחרה להשתתף בסופו של דבר?
"כן. השנה יש אתגר גדול גם במישור ההסברתי. אני מפחד שיהיו קריאות בוז בקהל, ותהיה אווירה אנטי-ישראלית חזקה. למרות הכול, אני חושב שההשתתפות חשובה. הנוכחות שלנו שם, האמירה שאנחנו חלק. ההישג של השיר לא רלוונטי. עצם ההשתתפות משנה. יש לתחרות הזאת אימפקט ומשמעות פוליטית ובינלאומית".

בתור איש חינוך, חשוב לשטיינר שהחוויה של עדן גולן במאלמו תהיה מיטיבה. "יש לנו משימה מורכבת השנה. עדן והמשלחת הישראלית יצטרכו לעמוד מול אתגרים לא פשוטים במאלמו – סיקור עיתונאי עוין, ראיונות לא אוהדים, שאלות מורכבות – ואני מקווה שילוו אותה אנשי מקצוע שיתמכו בה כדי שתעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר. היא מייצגת מדינה שעוברת את התקופה הקשה ביותר בתולדותיה, ומבחינתי היא גיבורה".

תום מישל, בן 34 מתל אביב, הוא מורה למתמטיקה ופיזיקה, ומילואימניק בחצי השנה האחרונה. זה לא מפריע לו להגיע ללימה לימה מדי שבוע. תגובתו הראשונה לשיר חיובית, אבל מעט מהוססת. "זה שיר מרגש, עוצמתי, בלדה טובה. קרן פלס יודעת לכתוב שירים. ביחד עם סתיו בגר ואבי אוחיון הם עשו עבודה טובה. אולי היינו צריכים שיר עוצמתי יותר".

תום מישל. "בתחרות אין הצבעה נגד, אפשר רק להצביע בעד, ויש גם הרבה אנשים שתומכים בנו" (צילום: מאור הוימן)
תום מישל. "בתחרות אין הצבעה נגד, אפשר רק להצביע בעד, ויש גם הרבה אנשים שתומכים בנו" (צילום: מאור הוימן)

אתה חושב שיש לשיר סיכוי להישג נאה במאלמו?
"כן. אנחנו נוטים לדבר יותר על הצד השלילי ולעסוק בשנאה כלפינו, אבל בתחרות אין הצבעה נגד, אפשר רק להצביע בעד. אז האנשים ששונאים אותנו אולי יותר קולניים, אבל יש גם הרבה צעדות בעד ישראל, ואנשים שתומכים בנו. זו שנה קשה לישראל, אבל בתוך כל חיקויי 'צ'ה צ'ה צ'ה' (השיר הפיני מ-2023 שהגיע למקום השני), בלדה כמו שלנו יכולה לבלוט ואולי להפתיע. כרגע אנחנו במקום השמיני בהימורים. עדן היא פרפורמרית אדירה".

חששת שכל הסאגה עם הוועדה המפקחת תשאיר את ישראל בחוץ?
"לא, לא היה לי ספק שישראל תשתתף בתחרות בסופו של דבר. רק חבל שהשיר לא בעברית מלאה. אבל מאז 2015 זה השיר עם הכי הרבה מילים בעברית, ואני גאה בזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!