דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

הכנסת אישרה: המדינה תעביר תחליף שכר לחשבונות הבנק של החטופים

התגמולים יעברו רטרואקטיבית מ-7 באוקטובר, גם למי שלא עבדו או עברו את גיל הפרישה | מירב לשם גונן, אימה של רומי שנחטפה: "אנחנו פועלים על פי התפיסה שהחטופים חוזרים בוודאות ואנחנו נלחמים על הזכויות שלהם להתקיים אחר כך"

ח"כ ישראל אייכלר בוועדת העבודה והרווחה (צילום: דוברות הכנסת)
ח"כ ישראל אייכלר בוועדת העבודה והרווחה (צילום: דוברות הכנסת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה את פרטי ההסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי המגדיר תגמול חודשי חלף שכר לחטופים המוחזקים בידי חמאס בעזה. על פי ההסכם, חטופים יהיו זכאים לתגמול חודשי שישמש תחליף לשכרם. חטופים שלא עבדו יהיו זכאים לתגמול המינימלי. לדרישת הוועדה תוקן הנוסח, כך שיכלול גם חטופים שעברו את גיל הפרישה, גם אם לא עבדו טרם החטיפה.

המענקים יועברו ישירות לחשבון הבנק של החטוף עצמו ויחושבו על פי ממוצע הכנסותיו המדווחות של החטוף לביטוח הלאומי בשלושת החודשים שקדמו למועד החטיפה. עוד נקבע בהסכם כי התגמול, שיתבסס על מודל התט"ר (תגמול טיפול רפואי), לא יפחת מ-7,000 שקלים ליחיד ו-9,000 שקלים להורה לילדים, והתגמול המקסימלי יעמוד על כ-49,000 שקלים בחודש.

ההסכם אינו כולל חיילים חטופים, שממשיכים לקבל מצה"ל את התגמול שלו היו זכאים במסגרת השירות. על פי נציג צה"ל שנכח בדיון, שכרם של חיילים סדירים נע בין 2,000 ל-3,000 שקלים בחודש. במהלך הדיון דרשה הוועדה מצה"ל להשוות את סכום התגמול לחיילים החטופים לתגמול המינימלי של החטופים שאינם חיילים, העומד כאמור על כ-7,000 ש"ח. יו"ר הוועדה וחברי הכנסת הבהירו כי הוועדה תעמוד על החלטתה כי החיילים יקבלו את התגמול המינימלי וכי במידה והדבר לא יוסדר, יקדמו חברי הכנסת חקיקה פרטית בנושא.

יעל גורן חזקיה ממנהלת החטופים, הנעדרים, השבים ומשפחותיהם במשרד רה"מ, הסבירה את החשיבות של קביעת תגמול חודשי חלף השכר: "בתחילת הדרך נתנו מענקים אחידים למשפחות וככל שמתארך זמן החטיפה באופן שלא ציפינו לו, הייתה מטרה לתת את חלף השכר בהלימה למה שהרוויח החטוף ערב החטיפה, מתוך הבנה שההתחייבויות שלו היו בהתאם. חוק דחיית מועדים פג תוקף בסוף פברואר ולא הוארך, כך שתשלומים התחילו לרדת. מי ששב עד כה מקבל תט"ר רטרואקטיבית מ-7.10".  עו"ד רוני נויבר, ראש תחום חקיקה ומדיניות, האפוטרופוס הכללי: "לא מדובר בצורך תאורטי. החשבונות של החטופים ממשיכים להתנהל והתחייבויות ממשיכות לרדת. היו אנשים שחזרו וגילו שהם באוברדראפט משמעותי וצריך לטפל בזה".

מירב לשם גונן, אמה של רומי גונן בת ה-23 שנחטפה לעזה ממסיבת הנובה ונציגת מטה משפחות החטופים, התייחסה להסכם: "אנחנו פועלים על פי התפיסה שהחטופים חוזרים בוודאות ואנחנו נלחמים על הזכויות שלהם להתקיים אחר כך". עוד ביקשה לשם גונן מחברי הכנסת להמשיך ולפעול למען החטופים וקראה לאזרחי ישראל לזכור את החטופים ואת החיילים גם במהלך חג הפורים: "אנחנו לא רוצים לבטל את החגיגות, בוודאי לא לילדים, אבל לא נכון לחגוג כמו בכל שנה כי יש אנשים שנלחמים ואנשים שנמצאים בתופת, כמו הבת שלי. השאיפה שלנו היא לחזור כמה שיותר מהר לחיים רגילים ואנחנו צריכים את עזרת כל העם ואת ההתגייסות שלו".

שמעון אור, דודו של אבינתן אור החטוף בעזה: "הדבר הכי מרגש כאן זה שמתייחסים לחטופים כאנשים חיים שצריכים לקיים את סדר היום הרגיל שלהם. מי שלוקח אחריות על האנשים הוא למעשה זה שיקבל את האחריות ואת הכוח לקבל אותם בחזרה. לדאוג להם למשכורת, לאפשר להם לשלם את התשלומים שלהם, ככה אנחנו צריכים להתייחס לחטופים בעזה". ההסכם נותן מענה לנושא עד שיעוגן בחקיקה ראשית, ויעמוד בתוקף עד חודש אוגוסט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!