דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
33.3°תל אביב
  • 32.1°ירושלים
  • 33.3°תל אביב
  • 29.6°חיפה
  • 32.0°אשדוד
  • 36.6°באר שבע
  • 42.0°אילת
  • 38.1°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 34.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

ישראל תקפה אתר בו שהה 'רמטכ"ל חמאס בעזה', מרוואן עיסא; נתניהו: "נגיע לכולם"

מטוסי צה"ל תקפו מתחם תת קרקעי של חמאס במחנה הפליטים נוציראת, ששימש את עיסא ובכיר נוסף | דובר צה"ל: "בוחנים את תוצאות התקיפה, טרם התקבל אימות סופי לחיסול"

מרוואן עיסא (צילום: מתוך רשתות חברתיות)
מרוואן עיסא (צילום: מתוך רשתות חברתיות)
אוריאל לוי

צה"ל תקף בלילה שבין שבת לראשון מתחם ברצועת עזה בו שהה 'רמטכ"ל' חמאס בעזה, מרוואן עיסא – כך הותר לפרסום היום (שני). לא ברור האם עיסא נפגע בתקיפה, והדבר נבדק על ידי גורמי המודיעין.

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, התייחס לפרסומים בתדרוך לכתבים, ואמר שתוצאות התקיפה עדיין אינן ודאיות. "בלילה בין שבת לראשון תקפו מטוסי צה"ל מתחם תת קרקעי של חמאס במחנה הפליטים נוציראת. המתחם שימש שני בכירים של חמאס – מרוואן עיסא, סגנו של מוחמד דף, שהיה שותף לתכנון טבח 7 באוקטובר, וראזי אבו תמא, מפקד חטיבת מחנות המרכז."

לדברי תא"ל הגרי, "אנחנו עדיין בוחנים את תוצאות התקיפה וטרם התקבל אימות סופי לגביה. זאת מהסיבה שמדובר בתת קרקע ויש פה מורכבות בהיבטי אימות בנסיבות מודיעיניות. כשנדע, נעדכן את הציבור". הגרי הדגיש כי "לפי כל האינדיקציות, לא היו במתחם חטופים ישראלים". לדבריו, "נמשיך לרדוף את מחבלי חמאס".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שני) לניסיון לחיסול עיסא, זמן קצר לאחר שגורמים במערכת הביטחון אישרו כי ניסו לפגוע בו בתקיפה אווירית במחנה נוסיראת, אך טרם התברר אם הצליחו. "אנחנו בדרך לניצחון המוחלט", אמר נתניהו. "בדרך לניצחון הזה, חיסלנו כבר את מספר 4 בחמאס. 3, 2, ו-1 בדרך. כולם בני מוות, אנחנו נגיע לכולם".

גם שר הביטחון יואב גלנט רמז למבצע ואמר בשיחה עם פורום מטכ"ל כי "יש לנו הצלחות, גם ביממות האחרונות".

'מספר 1' שעליו מדבר נתניהו הוא יחיא סינוואר – ראש חמאס עזה, 'מספר 2' הוא מוחמד דף שמפקד על הזרוע הצבאית, 'מספר 3' הוא מרוואן עיסא המשמש סגנו של דף ובכיר בזרוע המדינית, והרביעי הוא סאלח אל-עארורי, ראש חמאס בגדה המערבית ומי שניהל את קשרי הארגון עם 'ציר ההתנגדות' בראשות איראן וחיזבאללה, שחוסל בינואר בביירות. עד כה נמנעה ישראל מלהודות בחיסול אל-עארורי, אף שברור לכל שהיא עומדת מאחוריו.

החיסול המשמעותי ביותר בעזה מתחילת המלחמה, אם אכן הצליח

אם עיסא אכן חוסל, מדובר יהיה בחיסול המשמעותי ביותר בעזה מאז שהחלה המלחמה. הגורמים הבכירים ביותר בזרוע הצבאית של חמאס שחוסלו מפרוץ הלחימה היו פעילים בדרג מח"ט – איימן נופל ואחמד רנדור.

עיסא נולד ב-1965 במחנה הפליטים אל־בורייג' שבמרכז הרצועה, ובצעירותו הצטרף לאחים המוסלמים ופעל בשירות התנועה. ב-1987 נעצר בידי ישראל בפעם הראשונה בשל פעילותו בחמאס באינתיפאדה הראשונה, ושוחרר כעבור כמה שנים. בשנות ה-90 היה שותף להוצאתם לפועל של פיגועי התאבדות, לאחר ההתנקשות ביחיא עייש ב-1996. ב-1997 נעצר שוב, הפעם בידי הרשות הפלסטינית, ושוחרר לאחר תחילת האינתיפאדה השנייה בשנת 2000.

לפני ההתנתקות נחשב עיסא בצה"ל כמי שאחראי בחמאס על תקיפת יישובים ישראליים, וככל הנראה היה הראשון בחמאס לתכנן פעולות חדירה מורכבות בכוונה להשתלט על ישובים. בעזה מייחסים לעיסא תפקיד מרכזי בשדרוג הפעילות של גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, מהתקהלויות לפעילות דומה לזו של צבא סדיר עם היררכיה מסודרת.

הארגון נמנע מלהזכיר את שמו של עיסא עד 2005, כשפורסמה רשימה של מפקדי חמאס ערב הנסיגה הישראלית מעזה. עיסא ניצל כמה פעמים בעבר מניסיונות התנקשות, בהם ב-2006, ב-2014 וב-2021. הוא לא נראה בפומבי עד 2011, כשפורסמה תמונתו לצד סאלח אל־עארורי ואחמד אל־ג'עברי, בקבלת פנים לאסירים ששבו לעזה בעסקת שליט – שהוא היה בין מקבלי ההחלטות שחתומים עליה. בעשור האחרון נחשב עיסא לאיש צללים ולדמות דומיננטית ביותר במערך הצבאי והמדיני של חמאס ברצועה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!