דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

חילופי שלטון בארה"ב / חקירה פדרלית חושפת "בעיה מערכתית" במשטרת שיקגו, אך האם המסקנות ייושמו?

חקירה שפתח משרד המשפטים האמריקאי בגלל ריבוי דיווחים על ירי לא מוצדק, חשפה הפרות קשות של זכויות אדם בעיר המובילה בכמות הרציחות בארה"ב (762 בשנה החולפת). אך האם מסקנות החקירה שהוביל ממשל אובמה ייושמו תחת הנשיא החדש טראמפ?

הפגנה בשיקגו (צילום: סוכנות AP).
הפגנה בשיקגו (צילום: סוכנות AP).

גורמים בעיר שיקגו מתכננים שינוי עמוק במחלקת המשטרה בעיר, בעקבות דו"ח פדרלי נוקב שפורסם ביום שישי האחרון, אך השינוי בממשל עם השבעתו של דונלד טראמפ לנשיא בשבוע הבא יוצר חוסר ודאות כלפי היכולת להמשיך בתהליך לשלב הבא והקריטי שלו: משא ומתן עם משרד המשפטים על נוסחה הסופי של הרפורמה, שתחויב בצו בית משפט.

בדו"ח שפורסם ביום שישי, ימים ספורים לפני תום הקדנציה של התובעת הכללית לורטה לינץ', נמצא כי מחלקת המשטרה השנייה בגודלה בארה"ב הפרה זכויות חוקתיות של תושבי העיר במשך שנים, כולל שימוש תדיר בכוח מופרז, ירי על אנשים שלא היוו איום ישיר, וירי באקדח הלם על אחרים רק מפני שסירבו להישמע לפקודות.

הדו"ח הוא שיא של חקירה שנערכה בשנה האחרונה, אחת מכ-24 חקירות של הפרת זכויות אדם על ידי כוחות משטרה מקומיים שנערכו תחת משרד המשפטים של ממשל אובמה.

הממצאים מתפרסמים שבוע בלבד לפני השבעתו של דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב, ולפרט זה עלולה להיות משמעות מכרעת כלפי יישום ממצאי החקירה: בעוד בזמן שלטון הדמוקרטים, גיבה הבית הלבן את תהליך החקירה והרפורמה שתבוא בעקבותיו, הרפובליקנים שצפויים להחליף אותם בעוד שבוע מגלים הרבה פחות תמיכה בהתערבות הממשל הפדרלי בתהליכי שינוי במחלקות משטרה מקומיות.

טראמפ עם משפחתו בנאום הנצחון שלו ב-9.11 (צילום: סוכנות AP).
טראמפ עם משפחתו בנאום הנצחון שלו ב-9.11 (צילום: סוכנות AP).

משרד המשפטים החל לחקור את המשטרה בשיקגו בדצמבר 2015, לאחר ששוחרר סרטון בו נראה שוטר לבן יורה בלקוואן מקדונלד, בן נוער שחור, שנורה 16 פעמים. בסרטון נראה לקוואן כשהוא מתרחק מהמשטרה ובידו סכין מתקפלת קטנה. למרות שניסו גורמים בעיר להשאיר את הסרטון שצולם ב-2014 הרחק מעיני הציבור, הסרטון פורסם והביא לגל מחאה גדול, ואף גרם לפיטוריו של המפקח על המשטרה בעיר.

מסקנות הדוח שפורסם בשישי האחרון קשות, ובהן האשמות ב"כשל מערכתי" במחלקת המשטרה ובעיר, הכוללת אימון והכשרה לא מספקים, וחוסר יכולת מערכתית להטיל אחריות אישית על קציני משטרה בעייתיים. לפי הדו"ח סיכנו שוטרים אזרחים, גרמו לפציעות ומקרי מוות מיותרים, ושחקו את אמון הקהילה המהווה את "אבן הפינה של ביטחון הציבור", כך אמרה ווניטה גופטה, ראש מחלקת זכויות האדם במשרד המשפטים.

ההמלצות של הוועדה הפדרלית מגיעות לאחר שנה מדממת מבמיוחד ברחובות שיקגו. בשנת 2016 נרשמו בעיר 762 מקרי רצח, המספר הגבוה ביותר ב-20 השנים האחרונות, ויותר ממספר מקרי הרצח של לוס אנג'לס וניו יורק ביחד.

ראש העיר רם עמנואל אמר כי תוצאות החקירה "פוקחות עייניים", והתחייב לעשות שינויים מעבר לאלה שהעיר כבר החלה לאמץ, הכוללים אימונים בהרגעת סיטואציות נפיצות, ומדיניות נוקשה יותר של שימוש בכוח. הרשויות הפדרליות והעיר חתמו על הסכם המציע קווי מתאר לרפורמה, הכוללים התחייבות לעלות את רמת השקיפות, האימונים, ומידת האחריות והענישה של קצינים סוררים על מעשיהם. מחלקת המשפט והעיר יקיימו משא ומתן על ההסדרים הסופיים, שיאכפו על ידי בתי המשפט.

התובעת הכללית לינץ' אמרה כי הדוח מניח "את הבסיסים למשימה הקשה אך ההכרחית של בניית שיקגו כעיר חזקה, בטוחה ומאוחדת יותר, בשביל כל שבשבילם מהווה העיר בית". למרות שהופעל עליה לחץ רב להתייחס להשפעתם של חילופי השלטון הצפויים על יישום התכנית, אמרה לינץ' כי הרפורמה תמשיך ללא קשר "למי עוד עומד בראש מחלקת המשפט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!