דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

רוכבת על הגל לפריז: הגולשת ענת ליליאור הדהימה בדרך להופעה שנייה באולימפיאדה

גולשת הגלים ענת ליליאור מתחרה במשחקים האולימפיים בטוקיו. "יצאתי מהאולימפיאדה עם תחושה של עוד, רוצה להביא מדליה" (צילום: Reuters/Lisi Nisner)
גולשת הגלים ענת ליליאור מתחרה במשחקים האולימפיים בטוקיו. "יצאתי מהאולימפיאדה עם תחושה של עוד, רוצה להביא מדליה" (צילום: Reuters/Lisi Nisner)

ליליאור בת ה-23 רשמה בתחילת החודש הישג מרשים כשסיימה במקום ה-6 באליפות העולם, כשהיא גוברת בדרך על אלופות עולם ואלופה אולימפית | בראיון ל'דבר' היא מספרת על רגעי הדרמה באליפות ומסמנת מטרה למשחקים האולימפיים: "אעשה כל מה שאני יכולה כדי להגיע לפודיום"

ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

גולשת הגלים ענת ליליאור (מכבי תל אביב) רשמה בתחילת החודש הופעה בלתי נשכחת באליפות העולם שנערכה בפורטו ריקו. הגולשת הישראלית ניצחה במהלך התחרות אלופות עולם ואת האלופה האולימפית, בדרך למקום השישי והבטחת השתתפותה בפעם השנייה ברציפות במשחקים האולימפיים.

"דברים קרו לטובתי בתחרות. אמרתי תודה על כל דבר וניצלתי את האווירה והאנרגיה החיובית", מספרת ליליאור בראיון ל'דבר'. "בסיום התחרות הרבה מאמנים באו אליי ואמרו לי שהייתי הגולשת הבולטת של התחרות. זה נתן לי הרבה תקווה לקראת פריז".

גולשת הגלים הישראלית עשתה היסטוריה בטוקיו 2020, כאשר הפכה לישראלית הראשונה בענף המתחרה במשחקים האולימפיים, שם סיימה במקום ה-17. לצערה, היא סבלה בשנים האחרונות מפציעות שעצרו את ההתקדמות שלה. "אחרי טוקיו עברתי שתי פציעות, בירך ובקרסול", מספרת ליליאור. "לקח לי שנתיים עד שחזרתי לעניינים. פספסתי הרבה תחרויות, אבל לא איבדתי תקווה ולמזלי מצאתי את האנשים הנכונים שנמצאים איתי גם היום".

"החלטתי להישאר ולהפוך את התחרות לבלתי נשכחת"

אליפות העולם בפורטו ריקו הייתה ההזדמנות האחרונה להבטיח את הכרטיס לפריז בגלישת גלים. במהלך התחרות חולקו שמונה הכרטיסים האחרונים למשחקים האולימפיים. ליליאור בת ה-23, עשתה את ההכנה הטובה ביותר כדי להגיע מוכנה ל'מאני-טיים' שלה.

גולשת הגלים ענת לילאור באליפות העולם בפורטו ריקו. "יום לפני התחרות רעדו לי הרגליים" (צילום: ISAsurfing)
גולשת הגלים ענת לילאור באליפות העולם בפורטו ריקו. "יום לפני התחרות רעדו לי הרגליים" (צילום: ISAsurfing)

"טסתי חודשיים לפני התחרות לפורטו ריקו, כדי להכיר את המקום. הלכתי לפסיכולוג שלי, הייתי עם המשפחה שלי. ניסיתי להגיע עם המצב המנטלי והפיזי הכי טוב שאפשר להגיע", היא מספרת. "התמזל מזלי שסוף סוף מצאתי ציוד שעובד לי טוב, בגלישה לפעמים למצוא ציוד טוב זה כמו למצוא כפפה שהיא מתאימה ליד באופן מושלם".

למרות ההכנה הטובה, יום לפני התחרות הלחץ נתן אותותיו וכמעט גרם ליליאור לעזוב את הכל. "יום לפני התחרות רעדו לי הרגליים, מאוד רציתי לפוצץ הכל ולחזור הביתה. לכולנו יש רגשות בפנים שמושכים אותך לכיוון אחר". אך דווקא אותו רגע מאתגר הייתה נקודת המפנה המנטלית בדרך להתחרות הטובה בחייה. "החלטתי להישאר ולהפוך את התחרות לבלתי נשכחת".

ענת ליליאור (צילום: באדיבות אגודת מכבי תל אביב)
ענת ליליאור (צילום: באדיבות אגודת מכבי תל אביב)

ליליאור עברה את שני השלבים הראשונים בתחרות, אך למרות תוצאה נהדרת של 11.83 נקודות בשלב השלישי, היא סיימה רק במקום הרביעי ונשרה לבית הניחומים. "זאת תחרות מאוד קשה. במקצה שהפסדתי בו התחרו שתי אלופות עולם. היה לי פשוט חוסר מזל ולא מספיק האמנתי בעצמי כמו שהייתי צריכה. הרגשתי אחר כך את הפספוס, כי גלשתי ברמה גבוהה".

בעקבות ההדחה מההגרלה הראשית ליליאור ירדה לשלב הרביעי בבית הניחומים. הסיכוי לכרטיס לפריז דרש ממנה להגיע לפחות לשלב השביעי בבית הניחומים. משימה לא פשוטה, כאשר הדחה נוספת, משמעותה לסיים את התחרות.

למזלה, היא הייתה עטופה בסביבה הטובה ביותר עבורה. אביה היה מנהל המשלחת, אחותה הקטנה נועה התחרתה ביחד איתה וגם אחיה הגדול ובת הזוג שלה הגיעו לפורטו ריקו כדי לתמוך בה. "בתחרות הייתי מוקפת באנשים טובים. כמה שבועות לפני אחי הגדול יצא מעזה והצטרף אלינו. זה היה אחד הדברים שממש קרקעו אותי במהלך התחרות וגרמו לי להרגיש ברת מזל".

גולשת הגלים ענת לילאור (במרכז) עם חבריה ובני משפחתה באליפות העולם. "אחי הגדול יצא מעזה והצטרף אלינו" (צילום: ISAsurfing)
גולשת הגלים ענת לילאור (במרכז) עם חבריה ובני משפחתה באליפות העולם. "אחי הגדול יצא מעזה והצטרף אלינו" (צילום: ISAsurfing)

ספורטאיות גדולות נמדדות ברגעים כאלו, כאשר לא הכל הולך בדרך שתכננו. דווקא לאחר ההדחה המאכזבת, משהו התעורר בגולשת הישראלית שחזרה לתחרות עם ניצוץ בעיניים. "רק אחרי המקצה הזה, משהו בי נדלק. פתאום היה לי את הדרייב לא רק לנצח מקצים, אלא את התחרות כולה".

הגולשת הישראלית חזרה בסערה, נכנסה לזון וניצחה שישה מקצים רצופים, כאשר בדרך היא גוברת על אלופות עולם ומדיחה את האלופה האולימפית קאריסה מור האמריקאית. "זה היה מתיש מאוד", היא מודה. "את נכנסת למצב אוטומט. אותו חימום, אותם אנשים שאת מחבקת מספר דקות לפני. מדיטציה. הייתה לי רוטינה שהייתי קמה כל יום ב-5 שותה קפה, עושה מתיחות וכותבת הרבה ביומן".

ליליאור כבר סיימה את יום התחרויות, עזבה את המתחם והלכה לנוח בחדר שלה, כאשר קיבלה את הטלפון לחזור חזרה למתחם התחרות לטקס הענקת הכרטיס לפריז 2024. "ברגע שהתקשרו אליי, ידעתי שקיבלתי את הכרטיס. הייתי פשוט באטרף. זה היה כיף בטירוף, זה היה כל כך מתגמל אחרי העבודה הקשה שעשיתי בתחרות. זה קצת מוזר להשיג את הקריטריון גם כאשר את עדיין מתחרה. כי כביכול עשית את מה שבאת לעשות, אבל את עדיין בתחרות ואין ספורטאי שלא רוצה לנצח".

גולשת הגלים ענת לליאור באליפות העולם. "הייתי קצת חסרת מזל עם הגלים שהגיעו אליי" (צילום: ISA / Jersson Barboza)
גולשת הגלים ענת לליאור באליפות העולם. "הייתי קצת חסרת מזל עם הגלים שהגיעו אליי" (צילום: ISA / Jersson Barboza)

אחרי שהבטיחה את הכרטיס, ליליאור המשיכה את התחרות ועלתה לבית הניחומים האחרון ממנו שתי הראשונות עולות לגמר. לצערה, דווקא בשלב הזה רצף הניצחונות נגמר והיא סיימה את המקצה במקום הרביעי ודורגה במקום השישי באליפות העולם.

"לא אגיד שהייתי מרוצה. לא כיף להיות מקום שישי ולא על הפודיום", מודה ליליאור. "אבל אני שמחה מאיך שהופעתי. אני חושבת שהייתי קצת חסרת מזל עם הגלים שהגיעו אליי. בשתי ההזדמנויות שהיו לי, פשוט נפלתי וזה גם קורה".

"פשוט באתי לגלוש"

ליליאור נולדה וגרה בתל אביב. מגיל צעיר היא בילתה ביחד עם אחיה ואחותה בים. "ההורים שלי אמרו לי שבגיל 5 גיליתי עניין בגלישת גלים ובקשתי לגלוש. אבא שלי ניסה קצת ללמד אותי, מה שפחות צלח ואז שלחו אותי לבית ספר לגלישה 'גלים'. שם אני והאחים שלי התאהבנו בגלישה והיינו מבלים מסיום הלימודים בבית ספר ועד השקיעה. אמא שלנו הייתה מביאה לנו ארוחות צהריים ומפנקת את כל שאר החברים שהיו בחוג".

בגיל 12 היא זכתה לראשונה באליפות ישראל ואז קיבלה את ההחלטה שזה מה שהיא רוצה לעשות בחיים שלה. שנתיים מאוחר יותר היא השתתפה בתחרות הבינלאומית הראשונה שלה. "אחותי הקטנה חגגה בת מצווה. במקום לעשות כמו כל ילדה רגילה, החלטנו שאנחנו נוסעים לתחרות בינלאומית בצרפת. שם אני ואחותי נחשפנו לגלישה בינלאומית וראינו שאנחנו ממש ברמה, אפילו מאתגרות את הגולשות הבינלאומיות".

ענת ליליאור באימון לקראת אולימפיאדת טוקיו. "זה קרה באופן מפתיע, לא ידעתי בכלל שעשיתי קריטריון" (צילום: AP photo/David Goldman)
ענת ליליאור באימון לקראת אולימפיאדת טוקיו. "זה קרה באופן מפתיע, לא ידעתי בכלל שעשיתי קריטריון" (צילום: AP photo/David Goldman)

האחיות ליליאור המשיכו להתחרות בתחרויות ברחבי העולם, עד אשר הגיעה הפריצה הגדולה והמפתיעה של ענת באליפות העולם ב-2019. גולשת הגלים הישראלית הרשימה והפתיעה את כולם כאשר העפילה ל-16 האחרונות ובעקבות כך קיבלה את הכרטיס של הגולשת האירופאית המדורגת במקום הגבוה בתחרות.

"זה קרה באופן מאוד מפתיע. לא הגעתי לתחרות עם כוונה לעשות קריטריון, פשוט באתי לגלוש", נזכרת ליליאור. "לא ידעתי בכלל שעשיתי קריטריון. הייתי באליפות העולם ופשוט גלשתי את הכי טוב שלי. סיימתי יום תחרויות, היה לי המשך למחרת ופתאום הטלפון של אבא שלי התחיל להתפוצץ מהודעות. לפני שהלכתי לישון הוא החליט להגיד לי, שאני הולכת לאולימפיאדה".

"יצאתי מטוקיו עם תחושה של עוד"

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, המשחקים האולימפיים בטוקיו נערכו ללא קהל ויצרו אווירה פחות חגיגית. "להתחרות בקורונה היה מוזר. לא היה קהל. היו אוהדים מסביב, אבל מאוד מרוחקים". את התחרות עצמה היא סיימה מאוכזבת עם הדחה מוקדמת ומקום 17 בלבד.

"זאת חוויה שקשה להגדיר אותה במילים. היא הייתה כייפית ומאוד מבודדת, אך גם מרגשת. בשבילי להיות באירוע גלישה עם גולשים שאני מעריצה. זה היה כאילו לא אמיתי. ישבתי בחדר ההלבשה עם שתי אלופות עולם וגולשות המתחרות ברמות הכי גבוהות ואני מתחרה מולן, גולשת מישראל שהן הופתעו שבכלל הגיעה לטוקיו. זאת הייתה חוויה מאוד מבגרת".

ענת ליליאור מתחרה באולימפיאדת טוקיו. "זאת הייתה חוויה מאוד מבגרת" (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
ענת ליליאור מתחרה באולימפיאדת טוקיו. "זאת הייתה חוויה מאוד מבגרת" (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

"יצאתי מהאולימפיאדה עם תחושה של עוד. לא הרגשתי שהצלחתי להוציא את המיטב, אז מבחינתי זה פרק אולימפי שהוא לא סגור. אני מאוד שמחתי שעשיתי פעם נוספת את הקריטריון ואולי אני קצת לא אתקן את החוויה, אבל אמשיך לעוד פרק חדש".

למשחקים האולימפיים בפריז העפילו 24 גולשות. המתחם בו תתקיים תחרות הגלישה הוא בטריטוריה הצרפתית האי הפסטורלי טהיטי שנמצא הרחק מפריז בדרום האוקיינוס השקט. ליליאור סיפרה שהיא תגיע בתקופה הקרובה למתחם האולימפי באי במטרה להכיר יותר טוב את המקום והתנאים בהם תיערך התחרות.

מה המטרות שלך לפריז?
"אני מאוד רוצה מדליה. אני לא אומרת שאני אעשה את זה, כי אין דבר שהוא בטוח בחיים. אבל אני יכולה להגיד שאני אעשה כל מה שאני יכולה כדי להגיע לפודיום".

במהלך הקמפיין האולימפי ללילאור נהנית מתמיכה של האגודה שלה מכבי תל אביב והוועד האולימפי. ביחד עם הספונסרים שלה אלטשולר שחם, הרבהלייפ ורסקיו 1.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!