דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

משפחות שכולות בכנסת: "זקוקים לתמיכה ממשלתית"; נציגת הביטוח הלאומי: "בלי חקיקה לא נוכל לשלם"

נציגי משפחות שקרוביהן נרצחו ב-7 באוקטובר השתתפו היום (ג') בדיון בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת, שעסק בסיוע למשפחות נרצחי הנובה | איציק אבוחצירה, אביו של אוראל אבוחצירה ז"ל שנרצח בנובה: "לא יכול להיות שנציג של משרד האוצר אפילו לא פה"

נציגי משפחות בוועדה בכנסת (צילום: הדס יום טוב)
נציגי משפחות בוועדה בכנסת (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

סערה בכנסת: בדיון בוועדה המיוחדת לפניות הציבור, שהתכנסה היום (שלישי) לישיבת מעקב בנושא הסיוע למשפחות נרצחי מסיבת נובה, התעורר ויכוח על הסיוע לאחים השכולים וגרירת הרגליים של הממשלה בהעברת חוק ייעודי שיאפשר מתן סיוע מיוחד למשפחות המורחבות של נרצחי 7 באוקטובר. לפי הביטוח הלאומי, מאירועי 7 באוקטובר יש 1,669 אחים שכולים ב-888 משפחות של נרצחים אזרחים בלבד.

"אנחנו בשישה חודשים של חוסר תפקוד, המדינה לא נמצאת בשבילנו", אמרה ראומה ערוסי, אמו של ליאור טרשצ'ינסקי ז"ל, שנרצח בבארי ב-7 באוקטובר, ומשפחתו קיבלה הודעה על כך שבועיים לאחר מכן. בתה גלי נחטפה לעזה והוחזרה בעסקה. "אנחנו צריכים כסף. עזרה כלכלית. כדי להחזיק את היום-יום, כדי לשקם את עצמנו. אנחנו צריכים תמיכה ממשלתית כדי שתינתן לנו אפשרות להשתקם. אם לא יעזרו לנו, נסיים כמוהו".

אופיר דור, אביו של עידן דור ז"ל שנרצח במסיבה, סיפר שלפני יומיים קיבלו בני המשפחה הודעה שמצאו עוד חלקים מגופתו של יקירם. "זה החזיר אותנו לימי תחילת המלחמה. אנשים אומרים לי שהם רוצים להתאבד ליד הקברים של הילדים שלהם. אנחנו צריכים לעמוד על הרגליים, ולא יכולים לחיות מ-7,000 שקלים. המצבה של הבן שלי עלתה כמעט 20 אלף. ביטוח לאומי החזיר לי 8,000, האחים והאחיות של עידן לא חוזרים לעצמם. אני מבקש מכם להעביר חוק ייעודי מהר. כשרוצים, מעבירים חוקים מהר מאוד".

סתיו קיפר, אחותה של סביון קיפר ז"ל שנרצחה במסיבת הפסיידאק ב-7 באוקטובר, סיפרה שקיבלה אתמול מייל מהמשטרה עם הקלטה של אחותה ברגעיה האחרונים, במהלך שיחתה למשטרה מהשטח. "לא ישנתי הלילה. אני חיה כבר חצי שנה, וזו רק ההתחלה, עם ההבנה של רגעי האימה שהיא הלכה בהם מהעולם. אני לא יכולה לחזור לעבוד, אני לא מתפרנסת כבר חצי שנה. כמוני אלפי אחים. עברה חצי שנה, מדינת ישראל לא הקימה גוף אחד שיסתכל על מה אנחנו עוברים, שייתן לנו איזושהי הכוונה, עזרה כלכלית, רגשית, משהו. הכול עושים רק אזרחים ואנשים טובים. שלושה ימים אחרי 11 בספטמבר הוקמה בארה"ב  מנהלת סיוע מיוחדת למשפחות, שמו מיליון דולר על השולחן כמענה ראשוני לכל משפחה. למה זה לוקח לכם כל כך הרבה זמן?"

עמרי רחום, אחיה של ניצן רחום ז"ל, שנרצחה במסיבה יחד עם בן זוגה, לידור לוי, בעודה בהריון, הציג את תמונת העובר שלה. "היום אחותי הייתה אמורה ללדת. היום התאריך המשוער שלה. במקום להיות בחדר לידה, אני פה, בפעם המי יודע כמה, בזמן ששום דבר לא זז. זו מלחמת ההתשה שלנו".

נטע ספילמן, אחותו של אילן משה ז"ל, ואמרה בדמעות: "מאז 7 באוקטובר חזרתי לעבודה ל-60% משרה, לחודש אחד, ולא הצלחתי להחזיק בה. אני מתחננת, תעזרו לנו. תתביישו לכם שזה לא קרה עד כה".

מאשי סנהדרין, מנהלת אגף השיקום במוסד לביטוח לאומי, אמרה כי ללא חקיקה, הביטוח הלאומי לא יוכל לשלם לאחים. "אנחנו כפופים לחוק, ללא חקיקה לא נוכל לשלם. החוק צריך לתת את המענים כדי שנוכל להוציא אותם לפועל".

יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), אמר שיש הצעת חוק, ובוועדה מחכים לתשובות מהמשרדים. "עברו 164 ימים, זה נראה לך נורמלי?", שאלה ספילמן. "הכלים שיש לממשלת ישראל לא רלוונטיים, זה לוקח זמן. בעוד שלושה שבועות יהיה לנו חוק מוכן. את משפחות מירון לקח שנה וחצי לפצות".

איציק אבוחצירה, אביו של אורקל אבוחצירה ז"ל, שהפעיל את הבר במסיבת הנובה ונרצח בטבח אמר בבכי: "זה קרה במשמרת שלכם. כל בית פה מרוסק. נפשית, כלכלית, פסיכולוגית. לאחות מעקלים את חשבון הבנק, אימא צריכה לשלם פסיכיאטר ואין לה. אין לנו זמן. לא מפסיקים לנו בינתיים את המשכנתאות והארנונה. אין זמן. אתם הורגים לנו את הנפש. הבת שלי גילתה בטיקטוק שאחיה הגדול נרצח. מה יהיה עליה? אנחנו בחרנו בזה? תעצרו הכול, תורידו פקודה. כשאתם רוצים, אתם עושים את זה. יש זמן לכספים קואליציוניים, ואותי אתם לא רואים. לא יכול להיות שקובעי המדיניות לא יושבים פה, לא יכול להיות שנציג של משרד האוצר אפילו לא פה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!