דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

לא מוכנים למלחמה: ל-60% מהיישובים הערביים בצפון אין מקלטים, ל-72% חסר ציוד רפואי

במפגש בנושא המוכנות בחברה הערבית למלחמה, עלה גם כי ב-65% מהרשויות בצפון יש אחוז נמוך של מקלטים ביתיים | מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי מירב שטרן: העברנו תקציב להצבת 32 מיגוניות ביישובים ערביים בגבול

מפגש בכירים בנושא המוכנות בחברה הערבית למלחמה (צילום: יוחאי צוברי)
מפגש בכירים בנושא המוכנות בחברה הערבית למלחמה (צילום: יוחאי צוברי)
יניב שרון

נתונים מדאיגים בנושא המוכנות בחברה הערבית לתרחיש ייחוס מלחמה בצפון עלו  אתמול (רביעי) במפגש דריכות ומוכנות בחברה הערבית לתרחיש הייחוס בצפון, שהתקיים במוקד למידע וחירום לחברה הערבית עם מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי, מירב שטרן ולמפקד פיקוד העורף, האלוף רפי מילוא.

במפגש הוצג סקר שערך צוות המשרד לשוויון חברתי בחודש אוקטובר, בו השתתפו 58 רשויות מקומיות. מהסקר עלה כי ל-72% מהרשויות המקומיות הערביות כי יש מחסור בציוד עזרה ראשונה בכמויות מספקות וכמחצית מהרשויות דיווחו כי אין להן חובשים ופראמדיקים ביישוב. עוד עלה מהנתונים כי ב-60% מהרשויות המקומיות הערביות אין מקלטים ציבוריים וכשני שליש מהרשויות המקומיות הערביות (65%) מדווחות על אחוז נמוך של משקי בית שיש להם ממ"ד.

דוגמא אחת שעלתה בדיון היא ההשוואה בין מספר המקלטים הציבוריים בכרמיאל לבין אלו שבנחף, דיר אל אסד, בענה ומג'ד אל-כרום, שנמצאות מצדו השני של כביש 85. על פי הנתונים שהוצגו יחס המקלטים הוא 126:2 לטובת כרמיאל, כאשר בכרמיאל יש מקלט ציבורי לכל 378 תושבים וביישובים הערביים שהושוו יש מקלט ציבורי לכ-15,000 תושבים. בנוסף עלה כי בשל הגבלות הבנייה והשטח המוניציפלי, לתושב כרמיאל יש 50% סיכוי לגור בבית עם ממ"ד בעוד שלתושב נחף רק 30%.

כ-60% מתושבי הצפון הם ערבים, וכ-41% מההרוגים במלחמת לבנון השנייה היו מהחברה הערבית. על רקע הנתונים שנחשפו במפגש, המליץ צוות המוקד, על הקמת צוות בין-משרדי רחב שיעוגן בהחלטת ממשלה ויפעל לצמצום פערי המוכנות לחירום בחברה הערבית.

מפקד פיקוד העורף, האלוף רפי מילוא (אמצעי מימין) ומנכ"לית המשרד לשוויון חברתי מירב שטרן (אמצעית משמאל) במפגש בנושא המוכנות בחברה הערבית למלחמה (צילום: יוחאי צוברי)
מפקד פיקוד העורף, האלוף רפי מילוא (אמצעי מימין) ומנכ"לית המשרד לשוויון חברתי מירב שטרן (אמצעית משמאל) במפגש בנושא המוכנות בחברה הערבית למלחמה (צילום: יוחאי צוברי)

לדברי מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה, מירב שטרן, המשרד העביר למשרד הביטחון תקציב עבור הצבת 32 מיגוניות שימוקמו ב-14 יישובים ערבים בקו העימות הצפוני בשבועות הקרובים.

הצבת המיגוניות החדשות תבוצע לאחר בחינה הנדסית ומקצועית של השטח ובליווי צמוד של נציגי הרשויות המקומיות עצמם ונציגי המשרד לשוויון חברתי. היישובים שנכללים ברשימה ונמצאים כולם בטווח 0-20 ק"מ מהגבול הם ע'ג'ר, ערב אלערמאשה, פסוטה, ג'יש (גוש חלב), מעיליא, מזרעה, שייח דנון, נחף, כפר יאסיף, דיר אל-אסד, טובא-זנגרייה, בענה, ג'דיידה-מכר ומג'ד אל-כרום. סך התקציב שהוקצה למהלך הוא 1.6 מיליון ₪ עבור 14 היישובים בהם מתגוררים כ-115 אלף תושבים.

"הטילים המשוגרים אל עבר מדינת ישראל – אינם מבחינים בין יהודים וערבים. עדות נוספת לכך קיבלנו כולנו ב – 7 לאוקטובר", אמרה השרה לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה, מאי גולן. "המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה בראשותי – מחויב למתן מענה הולם ושוויוני לכלל אזרחי ישראל, בכל זמן וכמובן גם בתקופת מלחמה. הצבת המיגוניות היא עוד צעד חשוב והכרחי המבטיח המשך אספקת שירותים חיוניים גם תחת מתקפות טילים וטרור".

מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי, מירב שטרן: "בזכות שיתוף הפעולה הפורה של המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה יחד עם ועד ראשי הרשויות כאן במוקד החירום, המוכנות וההיערכות לחירום בחברה הערבית עברה כברת דרך גדולה בחמשת החודשים האחרונים. אבל יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור עד שנוכל לדבר באמת על צמצום הפערים. בכל מה שקשור למיגון, להכשרות כוח אדם, ליצירת תהליכי רוחב שיתמכו בסיטואציות של חירום, המוקד הפך לכתובת של עשייה משמעותית ולנכס עבור האוכלוסייה הערבית ועבור יקוד העורף כאחד, על מנת לשים במיקוד את הצרכים והמענים המותאמים לחברה הערבית בזמן חירום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!