דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

פרשנות / הרעיון של דאעש לא נעלם: הפיגוע ברוסיה הוא המשך המלחמה ב"כופרים"

חוקרי טרור מערביים מזהירים כבר כמה שנים מהתחזקותו של דאעש-ח'ורסן, שלקח אחריות על הפיגוע הקטלני ברוסיה | הסיבה: המשטר הרוסי מואשם בפגיעה במוסלמים החיים על אדמת המדינה, בעיקר ברפובליקות שבדרומה

דגלי דאעש בהפגנת תומכים (צילום: סוכנות AP)
דגלי דאעש בהפגנת תומכים. חומרי התעמולה של דאעש מציינים את רוסיה כאחת מהאויבים המרים של הארגון (צילום ארכיון: סוכנות AP)
אוריאל לוי

הפיגוע שביצעו ארבעה טרוריסטים המזוהים עם דאעש אמש (שבת) הוא הרצחני ביותר שאירע ברוסיה מזה שני עשורים. לפחות 150 בני אדם נהרגו באולם קונצרטים בעיירה קרוקוס שליד מוסקבה, במה שנראה כמבצע מתוכנן היטב, בו שלושה מחבלים ירו בנוכחים ומחבל אחד נוסף זרק בקבוקי תבערה.

דאעש לקח אחריות על הפיגוע ופרסם בערוצי התקשורת שלו תמונות של מבצעי הפיגוע, שהצטלמו עם דגל הארגון לפני שיצאו לטבוח באזרחי רוסיה שבילו בקונצרט בבית העיירה קרוקוס שליד מוסקבה. הארגון ציין כי זוהי 'תגובה טבעית' במסגרת המלחמה שמתחוללת בין הארגון למדינות שנלחם באיסלאם. בעוד תקופת המדינה האיסלמית הגדולה של דאעש חלפה מהעולם, נראה שהאידאולוגיה שעמדה בבסיסו עדיין חיה ובועטת. 

דאעש-ח'ורסן: שלוחת הארגון באפגניסטן, איראן ופקיסטן

לפי המודיעין האמריקני, הזרוע של דאעש שביצעה את הפיגוע היא דאעש-ח'ורסן שלוחת הארגון באפגניסטן, באיראן ובפקיסטן, ואחת הזרועות הפעילות ביותר שלו בשנים האחרונות.

כוחות הצלה מחוץ לאולם בו התרחש אירוע הירי ההמוני ליד מוסקבה (צילום: AP/Dmitry Serbarikov)
כוחות הצלה מחוץ לאולם בו התרחש אירוע הירי ההמוני ליד מוסקבה (צילום: AP/Dmitry Serbarikov)

חוקרי טרור מערביים מזהירים כבר כמה שנים מהתחזקותו של דאעש-ח'ורסן, הנובעת בין היתר מנסיגת צבא ארה"ב מאפגניסטן באוגוסט 2021, מהקושי הקיומי של דאעש בסוריה ועיראק המדינות בהן צמח – מהתמיכה הרבה לה הוא זוכה באזורים אלה, ומחופש הפעולה הרב שלו בשל גודלן של מדינות אלה וחוסר המשילות שיש באזורי הספר שלהן.

לפני חודשיים וחצי ביצעו אנשי דאעש-ח'ורסן פיגוע המוני בטקס האזכרה השנתי לקסאם סולימני באיראן, פיגוע בו נהרגו לפחות 94 בני אדם ועוד 284 נפצעו. 

פעילות משמעותית בדרום רוסיה

ב"תור הזהב" של דאעש, בשנים 2014-2015 הארגון סימן על המפות את "וילאייט-רוסיה" – "וילאייט" משמעו מחוז, שטח שבו דאעש שולט. משמעות הדבר בחלק מהמקומות הייתה שהארגון פועל באזור זה בחופשיות, גובה מיסים ומנהל את אורחות החיים של תושבי האזור.

וילאייט רוסיה לא הוכרז באופן מלא ורשמי על ידי הארגון, וחוקרים סבורים כי זו הייתה יותר הצהרת כוונות מאשר ממשות. אולם הפעילות של דאעש, ולפניו אל-קאעידה, בדרום רוסיה, הייתה משמעותית.

זו לא הפעם הראשונה שדאעש מוציא לפועל פיגוע ברוסיה – הוא עשה זאת מספר פעמים בעבר, ואפילו במוסקבה. באפריל 2019, למשל, לקח הארגון אחריות על פיצוץ בקולומה, עיירה סמוכה למוסקבה, אולם לא היו באירוע הזה נפגעים. 

כזכור, בתחילת מרץ חוסל תא טרור של שישה פעילי דאעש ברפובליקת אינגושטיה שברוסיה. כמ כן, לפני כשבועיים עצרו כוחות הביטחון הרוסים תא דאעש שתכנן פיגוע בבית כנסת במוסקבה. 

למה דווקא רוסיה? 

חומרי התעמולה של דאעש מציינים את רוסיה חדשות לבקרים כאחת מהאויבים המרים של הארגון. רוסיה מואשמת בפגיעה במוסלמים החיים על אדמתה, בעיקר ברפובליקות שבדרום רוסיה דגסטן, צ'צ'ניה, אדיגיה (צ'רקסיה), אוסטיה הצפונית, טאטרסטן ובשוקוסטן.

דאעש נלחמים בכוחות הרוסים בסוריה מזה למעלה מעשור, ונוהגים להזכיר לציבור שלהם את הפלישה הרוסית לאפגניסטן בשנות השמונים כנקודת זמן אקוטית בה "המערב הנוצרי" החל "לכבוש מחדש את שטחי האסלאם". 

הפיגוע ברוסיה לא בהכרח משקף סדר עדיפויות פוליטי, ולא בטוח שניתן יהיה למצוא טריגר אקטואלי ישיר. מבחינת דאעש, קיימת מלחמה תמידית בין ה"כופרים" למוסלמים ה"אמיתיים" (אנשי דאעש), וכמעט כל המשטרים והמדינות בעולם מייצגים את הכופרים. ארגון הטרור הרצחני ישמח לקחת אחריות על פיגועים בארה"ב, איראן, אירופה, ישראל, רוסיה, ניגריה, סומליה או באוסטרליה באותה המידה.

בשנים האחרונות סוכלו לא מעט פיגועים של דאעש במדינות מערביות, ובמדינות נחשלות בוצעו פיגועים שלא תמיד סוקרו בתקשורת העולמית. דאעש פועל בכל מקום בו הוא מצליח לפעול. 

ארגון הטרור האיסלאמיסטי מתנהל באופן ביזורי, כרשת של קשרים בין פעילים ומתנדבים המזדהים עם המסרים שלו. הוא לא בהכרח מספק לאנשיו ברחבי הגלובוס הדרכה, מימון או תחמושת באופן רציף. הארגון לרוב ממהר לקחת אחריות על כל פיגוע שיבצעו טרוריסטים המזדהים איתו, ולשם כך לא נדרשת תשתית רחבה של טרור מספיק בן אדם אחד עם סכין מטבח או גרזן.

במקרה של הפיגוע אתמול במוסקבה, המחבלים היו מאורגנים והצליחו לברוח מאות קילומטרים לאחר שביצעו את הפיגוע. אבל הבריחה הנועזת מעידה בעיקר על מבצעי הפיגוע, ולא בהכרח על הארגון העולמי. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!