דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

חוק הגיוס: היועמ"שית מסתייגת, גנץ ומפלגתו מאיימים לפרוש מהממשלה

לפי טיוטת ההצעה שנחשפה לקראת דיון הממשלה בחוק הגיוס, תקודם העלאה של גיל הפטור מ-26 ל-35 | היועצת המשפטית לממשלה אמרה כי תתקשה להגן על ההצעה בבג"ץ

גברים חרדים שהחליטו להתגייס לצה"ל, בעקבות המלחמה, בלשכת הגיוס בתל השומר (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
גברים חרדים שהחליטו להתגייס לצה"ל, בעקבות המלחמה, בלשכת הגיוס בתל השומר (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אור גואטה

הממשלה תדון מחר (שלישי) בחוק הגיוס, וטיוטת החוק, שנחשפה אתמול, מעוררת מחלוקת פוליטית וציבורית.

בטיוטת ההחלטה שבה תדון הממשלה נכתב כי ייקבעו יעדים שנתיים לכמות המשרתים החרדית, ש"ישקפו עלייה משמעותית והדרגתית ביחס לקיים", זאת מבלי שצוינו בה מספרים קונקרטיים. כן נאמר כי יוחלו תמריצים כלכליים חיוביים על עמידה ביעדי השירות השנתיים, ושליליים על אי עמידה בהם.

לפי חלק נוסף בטיוטה, הממשלה תנחה את ראש הממשלה ושר הביטחון "לבחון את האפשרות" להסדרה שכוללת דחייה משמעותית של גיל הפטור משירות, מ-26 ל-35. המשמעות היא שמבחינה פורמלית, מי שמסיים ללמוד בישיבה לפני גיל 35 יחויב בגיוס. עוד כלולה בהסדרה זו שנבחנת "פתיחת מסלולים חדשים שמותאמים לציבור החרדי, לרבות גדוד חדש".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כתבה אמש במכתב למזכיר הממשלה יוסי פוקס כי תתקשה להגן על חוק הגיוס במתכונת המוצעת בבג"ץ. זאת לדבריה בשל המשך הפגיעה בערך השוויון, הנטל הצפוי למשק, והצורך בהגדלת מצבת כוח האדם של צה"ל מאז פרוץ המלחמה.

השר בני גנץ אמר אתמול כי "חבריי ואני לא נוכל להיות חברים בממשלת החירום אם חקיקה כזו תעבור בכנסת", וקרא למנהיגי המפלגות החרדיות: "אל תנסו להעביר חוק שהעם כולו לא יכול לשאת". השר חילי טרופר ממפלגתו של גנץ 'המחנה הממלכתי' אמר הבוקר אף הוא כי אם החוק יעבור המפלגה לא תוכל להישאר בממשלה, והוסיף: "המדינה חייבת לגייס את כולם, אין פטור יותר ואין העברת תמיכות לישיבות בגין אותו פטור".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "אם ביום שלישי חוק הגיוס עובר – גנץ ואייזנקוט צריכים לצאת מהממשלה. זה אסון ביטחוני, אין מספיק חיילים ומעשית המלחמה לא מתנהלת כרגע".

גם בליכוד קיימת מחלוקת על החוק. שר הביטחון יואב גלנט אמר אתמול, לפני נסיעתו לארצות הברית, כי "לא אהיה שותף לכל הצעה שאינה מוסכמת על כל חלקי הקואליציה, ומערכת הביטחון בראשותי לא תגיש אותה לחקיקה". ח"כ חנוך מילביצקי אמר כי "הטיוטה כפי שהיא מוצגת כרגע לא יכולה לעניות דעתי לעבור בכנסת. היום אי אפשר לפטור אף ציבור מגיוס באופן גורף. יש לנקוט בהתכנסות רחבה ובהדברות". הוא הוסיף כי לדעתו גיל הפטור צריך לעמוד על 21.

במשרד האוצר הביעו התנגדות למתווה, בשל השפעתו הצפויה על התעסוקה. במכתב שנשלח מטעם אגף התקציבים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', נכתב כי "קביעת גיל פטור, ובפרט גיל פטור גבוה העומד על 35 שנים כפי שנשקל בהצעה הנוכחית, צפויה ליצור נזק ארוך טווח למשק הישראלי. עד לשנת 2011 גיל הפטור עמד על גיל זה, ומספר הגברים החרדים המשרתים בצה"ל נשאר נמוך. לצד זאת, החלת איסור על השתלבות בשוק העבודה ורכישת הכשרה תעסוקתית עד גיל 35 צפויה להביא לירידה בשיעורי התעסוקה של הגברים החרדים ולפגיעה בשכרם".

גם ב'פורום העסקים', המורכב מכ-200 אנשי עסקים בולטים, הביעו התנגדות לחוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!