דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות|ניוזלטר מרץ 2024

כנס מנהיגות הסתדרות עובדי המדינה 2024: לקיים שגרה כדי לנצח את הטרור

כנס המנהיגות של הסתדרות עובדי המדינה (צילום: קובי קואנקס)
כנס המנהיגות של הסתדרות עובדי המדינה (צילום: קובי קואנקס)

כ-350 מנהיגי ומנהיגות ועדים ומזכירי איגודים מקצועיים בהסתדרות עובדי המדינה נפגשו באילת לשלושה ימי כנס רווי בהרצאות מאלפות, בפאנלים מרתקים, במפגשים משמעותיים וגם בכמה רגעים מרגשים

אור גואטה

דווקא בתקופה שקצת קשה לחייך בה, היו הרבה מאוד פרצופים מחייכים בשבוע שעבר באילת. לא לכבוד פורים ולא בזכות הופעה של אומן אורח. כ-400 מנהיגי ומנהיגות ועדים ומזכירי איגודים מקצועיים בהסתדרות עובדי המדינה נפגשו לכנס המנהיגות של הסתדרות עובדי המדינה באילת. למה דווקא עכשיו?

פוסט-טראומה נגרמת לרוב ממצב שבו אדם חווה אירוע נפשי מאתגר, אך אין בידיו כלים להתמודד איתו. חוסר האונים והתחושה ש"יכולתי לעשות משהו" מובילים פעמים רבות לפוסט-טראומה. בכנס אילת למנהיגות, המשתתפים קיבלו בין היתר כלים שיוכלו לאפשר לכלל העובדים את הוודאות ואת היכולת להתמודד עם המצב המאתגר שכולנו נמצאים בו מאז 7 באוקטובר.

"זה חלק מהניצחון על האויבים שלנו"

"היה לנו קשה לקיים את הכנס הזה. אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת לעם ישראל, למפונים, למשפחות לחיילים בגזרות השונות", פתח בגילוי לב יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי. "אחרי התלבטות ארוכה החלטנו לעשות את זה מסיבה אחת פשוטה: חמאס לא רצה שנחזור לשגרה, ולכן הניצחון שלנו על האויבים שלנו הוא לחזור לשגרה כמה שיותר מהר. לכן חזרנו, וגם עובדי המדינה חזרו, והכלכלה חוזרת לתפקוד, וזה שבאתם לפה – זה חלק מהניצחון שלנו על האויבים שלנו.

"לפני שנה התקיימה הוועידה. זה נראה כאילו זה היה מזמן. אמרתי שם משהו שיושב לי על הלב המון זמן, על 80 השנים הראשונות. בפעמיים שהייתה לנו מדינה, אחרי 80 שנה נפלנו, בגלל מריבות פנימיות, הנהגה חלולה, מחלוקות. בלי להיכנס לפוליטיקה, אנחנו חייבים לזכור כמה אחדות חשובה לנו. ההתקפה של 7 באוקטובר לא הגיעה בחלל ריק, האויבים שלנו זיהו את הפילוג ואת החולשה שהיינו בה. אין פה אחד שלא מרגיש מועקה, שלא מכיר חלל או חטוף או מישהו שסבל מהמתקפה הזו, ואנחנו חייבים, מתוך השבר הזה, לקום ולהתאחד. לכן זה הזמן שלנו לחזור להיות עם אחד.

אופיר אלקלעי, יו"ר הסתדרות עובדים המדינה, בכנס המנהיגות של הסתדרות עובדי המדינה (צילום: קובי קואקס)
אופיר אלקלעי, יו"ר הסתדרות עובדים המדינה, בכנס המנהיגות של הסתדרות עובדי המדינה (צילום: קובי קואקס)

"נכתב במקורות 'במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש', ואני לא אומר את זה סתם, אנשים פה, עובדי מדינה, נרתמו ונתנו 200%, ואין פה מישהו שלא נתן מעצמו, שלא התנדב, המרחבים שעשו דברים מדהימים בהובלת מרחב ירושלים – אתם יכולים להסתכל לאחור ולהיות גאים בעצמכם. יושבת פה כל הגלריה של הסתדרות עובדי המדינה ואני מצדיע לכולכם, יש שיתוף פעולה מדהים של המזכירים הארציים ושל הוועדים, של המרחבים עם האגפים, ובקרוב תראו כמה עבודה מדהימה אנשים עשו פה לטובת כל עובדי המדינה".

יו"ר נעמת חגית פאר עלתה לברך ולדבר על ההתקדמות של זכויות הנשים בפעילות הסתדרות עובדי המדינה. "אופיר אלקלעי, בזמן קצר כל כך הצלחת לעשות פה מהפך. אני רואה אותך תר את כל הארץ כדי לראות את העובדות והעובדים בכל הארץ, רק ממפגש עם כל אחת ואחד אפשר לתת פתרונות, ואתה איש של עבודה ושל שטח, ונותן את הפתרונות מייד.

"כל זה לא יכול לקרות בלי כל המנהיגות והמנהיגים שיש פה, הנשים היקרות, שנשאתן בנטל ונתתן 200% למען העורף, והייתן גם האימהות וגם האבות וגם המשכתן לתת שירות מדהים, וזה מה שהביא אתכן לקדמת הבמה. המלחמה הביאה לכן את הכבוד שאתן ראויות לו.

"אני רוצה לציין הסכם אחד שהוא פשוט היסטוריה, וזה הסכם קיצור שעות העבודה. על זה אנחנו נאבקות כבר שנים. בישראל עובדות ועובדים קשה יותר מכל מקום בעולם, ואם אנחנו רוצים לראות יותר נשים, אנחנו חייבים לאפשר את ההתקדמות הזו, וזה לא יקרה בלי להתחשב בצרכים של כל מגזר, במיוחד מגזר שהוא 51% מהאוכלוסייה".

"בכל מקום שתגיעו כמקשה אחת, יהיה לנו קל יותר לדאוג לצרכים הרוחביים"

הממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, שלרוב יושב מצדו השני של השולחן ומאתגר את המשאים ומתנים, עלה לברך גם הוא, וסיפק כמה אמירות מפתיעות. "נוסף על כל הדברים שהמלחמה הוכיחה לנו, הראשון הוא שעובדי המדינה והמגזר הציבורי הם חלק קריטי בתפקוד המדינה", אמר מלכין, "לא סתם שירות המדינה נקרא שירות המדינה, מתוך תפיסה מאוד עמוקה שכולנו פה באים לשרת. מובן שאנחנו רוצים גם עניין וגם מימוש אישי, אבל בסופו של דבר אנחנו באים לתת שירות ציבורי, כל אחד בתפקידו, וחשוב לזכור את זה.

"אנחנו מאוד שמחים על מערכת היחסים שמבינה אחד את הצד של השני. אנחנו לא מטשטשים את זה שאנחנו מייצגים את המעסיקים. אנחנו באגף מאוד מאמינים בעבודה מאורגנת, אבל אנחנו לא היחידים שמחליטים, יש צדדים שמאמינים במיקור חוץ למשל, והתפקיד שלכם זה להראות להם כמה חשובה עבודה מאורגנת לשירות הציבורי, וכמה אמון הציבור חשוב פה. ככל שאתם בכל משא ומתן תצליחו לשאת את נאום הניצחון של הצד השני, להבין מה הוא מקבל ומה הוא מרוויח, תצליחו בסבירות יותר גבוהה להגיע לדברים שאתם רוצים".

מלכין סיים במסר מחזק וגם טיפ לוועדים: "מנהיגות זה גם לבוא ולדרוש מהעובדים שלכם, לעזור להם ולדאוג לתנאים שלהם זה חשוב, אבל בתור נבחרי ציבור אתם צריכים לקחת תופעות שאתם לא אוהבים ולטפל בהן, קשיים שיש בתפקוד צריך לפתור. בכל המקומות, כשתגיעו כמקשה אחת, כהסתדרות עובדי מדינה אחת, יהיה לנו קל יותר לדאוג לצרכים הרוחביים".

"אין משרד שלא נאלץ להתמודד עם דברים שלא התמודד איתם מעולם"

נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, בירך בחיבה לא מוסתרת את הסתדרות עובדי המדינה. "אנחנו שבוע לפני פורים. אני לא יודע אם ידעתם, אבל פורים הוא החג של ההסתדרות", הפתיע הרשקוביץ. "איך זה? במגילת אסתר כתוב שיש עם אחד מפוזר בין כל העמים, ואומרת אסתר 'לך כנוס את כל היהודים', זו ההסתדרות! זו באמת דאגה לזכויות העובדים, אבל לא רק.

"אנחנו חווים כבר יותר מ-160 ימים קשים מאוד. חווינו את רצונו של המן להשמיד את כל היהודים. זה באמת, לא בתיאוריה. מאז השואה לא חווינו דברים בעוצמה כזאת ובהיקף כזה. יש לנו 134 אחיות ואחים שעדיין בשבי האויב. בתקופה הזאת נשאלו הרבה שאלות, ועדיין איו תשובות לכול. הימים הקשים האלה הם שעותיו היפות של עם ישראל בכלל ושל שירות המדינה בפרט. בתור אחד שעבר בכל חדרי המצב של כל המשרדים, בכל יחידות הסמך וכו', אני יכול להגיד לכם שאין משרד ואין יחידה שלא נאלצו להתמודד עם דברים שלא התמודדו איתם מעולם, ואפילו לא חלמו על זה.

בשורה הראשונה מימין לשמאל: יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים דני בונפיל; יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אופיר אלקלעי; נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ; הממונה על השכר באוצר אפי מלכין, בכנס המנהיגות של הסתדרות עובדי המדינה (צילום: קובי קואקס)
בשורה הראשונה מימין לשמאל: יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים דני בונפיל; יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אופיר אלקלעי; נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ; הממונה על השכר באוצר אפי מלכין, בכנס המנהיגות של הסתדרות עובדי המדינה (צילום: קובי קואקס)

"לכן מאז שמחת תורה, אנשים הגיעו לעבודה כשאפילו לא קראו להם, ועבדו ונתנו את כל מה שיש להם, ועדיין נותנים. וכאן מגיע המקום של ההסתדרות. בכל התקופה שאופיר עומד בראש הסתדרות עובדי המדינה, ההסתדרות לא עסקה רק בהסכמי שכר ובזכויות עובדים, אלא גם בשיפור השירות, בהתנדבויות, בהתגייסות שהיא כל כולה למען עם ישראל. זכויות עובדים זה לא דבר קטן, אבל אנחנו באמת רואים שזה ארגון שאכפת לו ושעושה למען כל העם".

הנשיא יצחק הרצוג, שידוע בתמיכה שלו בוועדי עובדים, שלח ברכה מצולמת: "ראשי וראשות הוועדים. התקופה האחרונה, של קושי, מלחמה, שינוי המצב במשק והצורך ביצירתיות, מציבה אמת פשוטה: עובדים ועובדות, במיוחד בתקופה כזאת, צריכים גב חזק. היכולת לתת שירות טוב לכל אזרחי המדינה מסתכם בדבר אחד: ועד עובדים. אני רוצה להגיד תודה לחבריי היקרים ארנון בר-דוד ועו"ד אופיר אלקלעי, על כך שאתם פועלים ללא לאות למען עובדי המדינה ולמען שירות ציבורי טוב יותר. תודה על פועלכם, ותודה לכל חברי וראשי הוועדים, שבלעדיכם כל זה לא היה קורה".

פאנלים מרתקים, מעמדים מרגשים והרצאות מעוררות השראה

הפאנל הראשון בכנס היה שיחה של עו"ד לירון פריוב, מנהל חטיבה ארצי בהסתדרות עובדי המדינה, עם ראשי ועדים של מקומות שחוו את המלחמה בעוצמות גבוהות, על דרכי ההתמודדות הייחודיות שלהם. "לצערי, לא מעט משרדים נתפסו עם המכנסיים למטה, ומי שנתנו את המענה אלה עובדי המשרדים, כולם היו, כולם נתנו, כולם שאלו מה אפשר לעשות", אמר אייל לוי, יו"ר ועד ארצי במשרד החקלאות. "תוך זמן קצר עשינו רשימות של כל המְגַדְלים, והתחלנו להתחבר אליהם כדי לעזור בקטיף ובעבודה החקלאית בגלל כל ההיעדרות של העובדים הזרים".

שני שבתוב, יו"ר ועד ארצי ברשות האוכלוסין וההגירה: "פתחנו לשכות ניידות, התמודדנו עם מפונים ועם עובדים שלנו שהיו מפונים, עובדים שהיו בחמ"לים ועובדים שהיו במחנה שורה, דאגנו להם לטיפול פסיכולוגי. הבנו שאנחנו צריכים לעשות את ההתאמות יחד עם ההנהלה".

הדס אוחיון, יו"ר הוועד הארצי של הנהלת בתי המשפט, הוסיפה כי לא מעט עובדים גויסו מבתי המשפט. "התמודדנו כמו משרדי ממשלה אחרים, נכנסנו מתחת לאלונקה, אבל לצערנו הנציבות יושבת על האלונקה ומכבידה עלינו".

אופיר אלקלעי, יו"ר הסתדרות עובדים המדינה, בכנס המנהיגות של הסתדרות עובדי המדינה (צילום: קובי קואקס)
אופיר אלקלעי, יו"ר הסתדרות עובדים המדינה, בכנס המנהיגות של הסתדרות עובדי המדינה (צילום: קובי קואקס)

דורון שזו, יו"ר ועד ארצי מכס ומע"מ הסכים: "אנחנו עושים עבודה כפולה ועוזרים למה שצריך, אבל ההנהלה לא נותנת את התגמול על זה".

לאחר מכן עלה לבמה עו"ד ארז אופינקרו, יו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות עובדי המדינה, להרצאה מרתקת בנושא ניהול משא ומתן. "הרבה פעמים אנחנו חושבים שאנחנו פועלים באופן רציונלי ולפי האמת, אבל עד כמה האמת משנה בעולם, ובמיוחד בעולם של משא ומתן? לרוב אנחנו פועלים מהלב, מהנשמה, מערכים שיש לנו, ובמשא ומתן, אם מציירים לנו אמת בעייתית אבל בצורה חיובית, אנחנו עלולים לתפוס אותה כחיובית". אופינקרו הדגיש כי קיים פער בין איך שדברים מוצגים לנו לבין המציאות, ונתן את דוגמת המרגרינה שמשווקת כ"ללא כולסטרול", אך במרגרינה מראש אין כולסטרול. הכול עניין של תפיסה. בהמשך נתן אופינקרו טיפים מנצחים לניהול משא ומתן.

בימים השני והשלישי ניתנו הרצאות שקצרה היריעה מלהכיל. הראשונה שבהן הייתה של יו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי, שהציג את תוכנית העבודה ל-2024, בדגש על הצורך בחיבור של עובדים נוספים להסתדרות, ובימי החשיפה שבהם כל ועד יכול להזמין ולהציג לעובדים את ההטבות והכוח שבמעבר מדמי טיפול לדמי חבר. בהמשך עלה לבמה עו"ד אהוד סרפיאן, מנכ"ל עמותת הקרן לגמלאי המדינה, שהסביר על הפעילות הנרחבת של העמותה, וההתרחבות מגמלאי הפנסיה התקציבית גם לגמלאי הפנסיה הצוברת. רן קופל, מנכ"ל קרן ההשתלמות לעובדי המדינה, הציג נתונים מדהימים על גובה התשואות בקרן, וקרא להצטרפות של כלל החברים לקרן בדמי הניהול הנמוכים ביותר. עמית מוכתר, מנכ"ל קופת הגמל עמ"י הייעודית לעובדי המדינה, הראה בשקיפות מלאה נתונים שהראו כי מדובר בקופת גמל עם תשואות גבוהות כמעט פי שלושה מקופת הגמל הבאה אחריה, ובדמי ניהול אפסיים. אדם בלומנברג, מנכ"ל האגף לאיגוד מקצועי, הסביר בפירוט על ההסכמים במגזר הציבורי לפני המלחמה ובמהלכה, וענה על שאלות רבות שעלו.

ראשי ועדים בבית החולים שיבא תל השומר עם מנכ"ל בית החולים פרופ' יצחק קרייס וסמנכ"ל משאבי אנוש, אבי ברוך (צילום: קובי קואקס)
ראשי ועדים בבית החולים שיבא תל השומר עם מנכ"ל בית החולים פרופ' יצחק קרייס וסמנכ"ל משאבי אנוש, אבי ברוך (צילום: קובי קואקס)

ביום השלישי הגיעו מנכ"ל בית החולים שיבא פרופ' יצחק קרייס להרצאה מרתקת ומרגשת על מנהיגות בשעת משבר. קרייס הסביר איך 10,700 עובדי המרכז הרפואי יודעים לעבוד יחד ולפי חזון משותף, שמציב את בית החולים במדינה הקטנה שלנו במקום התשיעי בעולם. "הצבת רף גבוה, שכולם יידעו שאתה מצפה מהם יותר, ובגבולות האפשרי", אמר קרייס, ונתן כדוגמה את רעידת האדמה בהאיטי ב-2010, אז שירת כקצין רפואה ראשי בצה"ל, והפך את ישראל למדינה הראשונה שהקימה במקום בית חולים שדה, אף שישראל רחוקה פי עשרה מארה"ב, שהגיעה כעבור שבועיים. "במשבר זה, התפקיד של המנהיג לבנות את האיתנות של אנשיו. אנחנו מבינים שהביחד של העובדים בטיפול בחולים הוא זה שנותן להם את הכוח", אמר קרייס, ונתן דוגמאות מדהימות של ראשי ועדים שנכחו באולם ומתפקדים בתור עובדים מסורים בשגרה ובחירום, בהם אנשי משק, רופאים, טכנאים, אחיות, סניטרים ועוד. קרייס הקרין סרטון שמראה את פעילות בית החולים במלחמה, שבסיומו אף עין באולם לא נשארה יבשה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!