דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 14.4°צפת
  • 21.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

ללא וטו אמריקאי: מועצת הביטחון קראה להפסקת אש מיידית ברמדאן, נתניהו ביטל משלחת לארה״ב

הצעה שגיבשו 10 מדינות עברה לאחר שארה"ב נמנעה בהצבעה | נתניהו מימש את האיום וביטל את הצוות שאמור היה לצאת להתייעצויות בוושינגטון: "פגיעה במאמץ המלחמתי ומתן תקווה לחמאס" | למרות שמדובר בקריאה הצהרתית ללא משמעות בשטח, היא עשויה להגדיל את הלחץ על ישראל לעצור את האש

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: (AP/Patrick Semansky, דוד כהן/פלאש90)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: (AP/Patrick Semansky, דוד כהן/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה היום (שני) בעד הצעת החלטה ובה דרישה להפסקת אש הומניטרית מיידית במהלך חודש הרמדאן, שיסתיים בעוד כשבועיים, ול"שחרור מיידי וללא-תנאי" של החטופים.

14 מדינות תמכו בהצעת ההחלטה, ארצות הברית לא תמכה כיוון שאין בהצעה גינוי לחמאס, אך גם לא הטילה וטו. את ההצעה קידמו עשר מדינות שאינן חברות קבועות במועצה, היא זכתה לגיבוי מצד רוסיה וסין –  ולתמיכתן של 22 מדינות הגוש הערבי באו"ם.

מדובר בהצעה הראשונה מפרוץ המלחמה שעוברת במועצת הביטחון וקוראת להפסקת אש מיידית. היא הצהרתית בלבד, אך עשויה להגדיל את הלחץ הגובר ממילא על ישראל לנצור את האש ברצועה ולהימנע ממבצע ברפיח. המועצה כבר קראה בעבר להכניס סיוע הומניטרי נוסף לרצועת עזה ולשחרור החטופים, אך עד כה טרם התקבלה קריאה להפסקת אש ולשחרור החטופים.

לשכת ראש הממשלה הודיעה מיידית על ביטול המשלחת הישראלית לוושינגטון: "ארה"ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה בין הפסקת אש לשחרור החטופים. בהחלטה הקודמת סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים. בהחלטה הנוכחית רוסיה וסין תמכו, יחד עם אלג'יריה ומדינות אחרות. ארה"ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התניה בשחרור החטופים.

"זו נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה"ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה", הוסיפו. "נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו. ראש הממשלה הבהיר כבר אמש שאם ארה"ב תיסוג מעמדתה העקרונית הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית. לאור השינוי בעמדה האמריקנית, נתניהו החליט שהמשלחת לא תצא".

ֿדובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, הבהיר לאחר ההצבעה באו"ם כי "ההצבעה שלנו לא מייצג שינוי במדינות שלנו. היינו ברורים שאנחנו תומכים בהפסקת אש שקשורה לשחרור החטופים". לדבריו, "בגלל שהגרסה הסופית לא כללה גינוי של חמאס ולא דרשה באופן ברור את החזרת החטופים, לא יכולנו לתמוך בה".

קירבי התייחס גם לביקורו של שר הביטחון יואב גלנט בוושינגטון, והוסיף: "שר הביטחון גלנט נמצא בעיר וייפגש עם השר בלינקן והשר אוסטין. אין לי ספק שבפגישות האלה נוכל לדבר איתו על תוכניות ישראל לגבי רפיח. אנחנו מתמקדים במבט קדימה ובתמיכה בישראל במלחמה בחמאס".

השגרירה האמריקנית באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, אמרה לאחר ההצבעה כי "אנחנו מתקרבים להסכם על הפסקת אש מיידית ושחרור החטופים, אך אנחנו עדיין לא שם. יש להיות ברורים – הפסקת אש הייתה יכולה להיות בהישג יד לפני חודשים – אם חמאס היה מוכן לשחרר את כל החטופים. אך חמאס ממשיך להתנגד לשלום, להטיל מחוסמים, לבנות מנהרות מתחת לרחובות עזה, לפעול מאתרים ותשתיות אזרחיים ומאחורי אזרחים".

היא הוסיפה: "אני קוראת לכל העולם – להתבטא ולקרוא לחמאס לקבל את ההסכם שעל השולחן. אני לא מצפה את זה מרוסיה וסין כי הן לא יכולות לגנות את מעשי הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. הן רק מנסות לגרום לפילוג במועצת הביטחון דרך ניצול ציני למצב״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!