דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
וועידת השלום בפריז

מדיני / תמה ועידת השלום בפריז שדנה בגורל ישראל והפלסטינים, ללא נוכחותם

נשיא צרפת הולנד התעקש כי מטרת הוועידה היא לבצר את היתכנותו של פתרון שתי המדינות | החלטת הוועידה כי מעשי טרור פלסטינים וההתנחלויות הישראליות הם מכשול לשלום עוררה סערה בישראל | בריטניה השתתפה והסתייגה

ועידת פריז - מי לא נמצא? (צילום: סוכנות AP).
ועידת פריז - מי לא נמצא? (צילום: סוכנות AP).
שי ניר

"פתרון באמצעות משא ומתן בין שתי מדינות ישראלית ופלסטינית, החיות זו לצד זו בשלום וביטחון, זו הדרך היחידה להשגת לשלום ביניהן", כך נכתב בהצהרת הסיכום בתום וועידת פריז שהתקיימה אתמול (ראשון). בוועידה השתתפו כ-70 מדינות. אושררו בה מהלכים דיפלומטים קודמים ללא החלטות מעשיות, וככל הנראה בשל לחץ אמריקאי לריכוך ההחלטות, הוועידה נותרה ללא שיניים ולא נרשמו בה הצעות פורצות דרך.

ההצהרה השוותה באופן מסויים בין ההתנחלויות ובין פעולות טרור של הפלסטינים. "יש לסגת מפעולות שליליות בשטח הכוללות מעשי אלימות והמשך בנייה בהתנחלויות," נכתב, כתנאי להתחיל משא ומתן. בניסיון לחשק את ממשל טראמפ, שיושבע עוד ארבעה ימים, ברכו חברות הוועידה על החלטה 2234 של מועצת הביטחון של האו"ם ועל קווי היסוד לפתרון שתי מדינות אותן הניח קרי, בנאומו מספר ימים לאחר מכן, "אנו מברכים את המאמצים הבינלאומיים לקדם שלום במזרח-התיכון, הכוללים אימוץ החלטה 2234 המגנה את ההתנחלויות בשטחים, הסתה, וכל מעשה אלימות וטרור."

פרנסואה הולנד נשיא צרפת המארח את הוועידה, אמר בנאומו כי הטרור והמתנחלים מאיימים על פתרון שתי המדינות, והוסיף כי לא ניתן יהיה להביא ליציבות במזרח התיכון אם לא ימצא פיתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני הוותיק.

רש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שניהם נעדרו מהוועידה. צילום ארכיון צילום: פלאש90
רש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שניהם נעדרו מהוועידה. צילום ארכיון צילום: פלאש90

מסוכנות הידיעות AP נמסר כי בריטניה הביעה הסתייגות מהודעת הסיכום של ועידת השלום בפריז בשל היעדרות הצדדים המדוברים ובשל הקירבה למועד חילופי השלטון בארה"ב.

בישראל, נעו התגובות בין אדישות וביטול, עד לזילזול וזעם – "הוועידה שמתכנסת היום בפאריס היא ועידת סרק." אמר ראש הממשלה, בפתח ישיבת הממשלה. לדבריו הוועידה תואמה בין הצרפתים והפלסטינים ובמטרתה לנסות לכפות על ישראל תנאים, "שאינם מתיישבים עם הצרכים הלאומיים שלנו." עוד הדגיש נתניהו כי אין בוועידה לקדם את השלום לא לישראלים ולא לפלסטינים וחזר על דרישתו כי המו"מ יתקיים ללא תנאים, "היא מרחיקה את השלום, כי היא מקשיחה את העמדות הפלסטיניות, והיא גם מרחיקה אותם ממשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים."

נתניהו התייחס לחילופי הממשל הצפויים בארה"ב, והביע תקווה כי ממשל טראמפ יעמוד לימין ישראל כנגד הלחץ הבינלאומי הגובר בחודשים האחרונים, "הוועידה הזאת היא בין הפרפורים האחרונים של עולם האתמול. המחר ייראה אחרת – והמחר קרוב מאוד." עוד אמר נתניהו מוקדם יותר כי ישראל לא תכיר בהחלטות הוועידה.

אחר הצהריים אתמול (ראשון), שוחח נתניהו בטלפון עם מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי. קרי התקשר לראש הממשלה מפריז, וביקש לעדכן אותו על המהלכים שנוקטים האמריקנים בוועידה בכדי לרכך את נוסח ההחלטה. נתניהו אמר לקרי כי כבר נגרם לישראל נזק בכך שארה"ב לא התנגדה להחלטת מועצת הביטחון הקודמת, ואסור להוסיף על כך. קרי התחייב לראש הממשלה שלא יהיה שום תוצר המשך לוועידה, לא במועב"ט ולא בוועידה עצמה וכי ארה"ב תתנגד לכל הצעה שאולי תעלה כהמשך במועצת הביטחון.

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיבה בביקורת לדברי הולנד ואמרה, "ההשוואה בין טרור לבניית התנחלויות מעוותת מוסרית. בעוד ישראל מוסיפה חיים על ידי בנייה, הטרור הפלשתיני מקדש את המוות של חפים מפשע." חוטובלי הוסיפה, "כאשר הטרור פגע ברחובות פריז באכזריות האם מנהיגות צרפת חשבה שזה בגלל מדיניות צרפתית שגויה? מי שלא מגנה את הטרור נגד ישראל ומשווה אותו להתנחלויות שומט את הקרקע מתחת למאבק הבינלאומי בטרור האיסלאמי הרדיקלי".

ניכר כי גם שר החינוך ויו"ר מפלגת הבית היהודי לא מאמין כי לוועידה יהיו משמעויות נוספות:

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) האשים את נתניהו בכך שמדיניות החוץ אותה הוא מוביל מסיטה את סדר היום הציבורי מלעסוק בחקירותיו, "נתניהו רוצה מפולת מדינית. זו השיטה המופרעת שלו לשנות את סדר היום הציבורי מהחקירות. בתור זה שהחרים והביא עלינו את דו"ח גולדסטון הוא יודע היטב כי ועידה כזו  ללא נוכחות ישראלית תביא החלטה רעה, וזה בדיוק מה שהוא רוצה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!