דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

המפונים בדירות אירוח לא מקבלים ארוחות: "משרד התיירות מתקמצן"

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן: "גם אם נוסיף מזון זה יהיה חצי מהעלות במלון" | ח"כ דבי ביטון, תושבת שדרות: "במלון אתה קמל, אין כמו תחושה של בית. צריך לעשות הכול כדי לאפשר את זה"

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: נעם מוסקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: נעם מוסקוביץ, דוברות הכנסת)
דוד טברסקי
מאיה רונן

"כמפונה הייתי בדירה, כי רציתי בשישי שבת את כל הילדים ביחד", אמרה תושבת שדרות וחברת הכנסת דבי ביטון (יש עתיד) בדיון בוועדת הכלכלה, עקב הפחתת התמיכה במפונים השוכנים בדירות אירוח, שמביאה לכך שהם לא מקבלים ארוחות. "אני חושבת שדירה היא אלטרנטיבה יותר חשובה ממלון. במלון אתה קמל, אין כמו תחושה של בית. צריך לעשות הכול כדי לאפשר את זה".

מפוני המלחמה מיישובי הגבול בצפון ובדרום קיבלו מהמדינה 3 אלטרנטיבות: שהות בבתי מלון, קבלת תקציב לצורך שיכון עצמי, ושיכון בדירות אירוח, מתוך מאגר דירות שאושרו כחלק ממתווה של משרד התיירות. ב-21 באוקטובר נחתם הסכם עם התאחדות דירות האירוח, לאירוח בתעריף של 260 ש"ח לילד ו-160 ש"ח למבוגר, עבור לינה ללא ארוחות וכלכלה, תעריפים שצומצמו ב-30 בנובמבר ל-220 ש"ח למבוגר ו-110 ש"ח לילד, ולבסוף הוחלט לבטלם. לפי הודעה ועדת הכלכלה, משרד התיירות הפסיק את "דמי הכלכלה" למפונים.

לפי איל לבנטל, מנכ"ל התאחדות דירות האירוח בישראל, ב-7 במרץ החליטו בעלי דירות האירוח להפסיק להעביר "דמי כלכלה" מטעמם למפונים. לבנטל כתב לקראת הדיון: "לאחר יותר מחמישה חודשי לחימה שבהם מארחינו תורמים מכיסם סכומים שמגיעים למיליוני שקלים, הוחלט להפסיק באחת ולבקש מהמדינה להביא פתרון".

"לצערי משרדי האוצר והתיירות מתקמצנים לגבי הוצאות אוכל ומזון", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), אני לא מבין למה משרדי האוצר והתיירות עושים בעיות. גם אם נוסיף את המזון זה עדיין יהיה חצי מחיר מבתי מלון".

"אני רוצה לבקש ממשרד התיירות, בואו תעשו מאמץ שנוכל להמשיך להיות בדיור", אמר חברת מועצת העיר קריית שמונה אלי זפרני, שהישיבה נקבעה עקב פנייתו לביטן, "עשרות תושבים פנו אלי בעניין. יש הבדל עצום בין 200 שקל שנותנים למי שנמצא בדירות אירוח לבין 500 שקלים שנותנים למי שנמצא במלון. אם אפשר להגיע עם שוכרי הדירות להסכמה על 350-400 שקלים זאת תהייה בשורה ענקית".

ממלא מקום וסגן ראש עיריית קריית שמונה אופיר יחזקאלי אמר כי הפתרון הנכון הוא יצירת מחיר אחיד עבור המפונים בדירות האירוח, שיכלול בתוכו גם את דמי הכלכלה. לדבריו, פתרון כזה יצור ודאות גם לבעלי הדירות וגם לתושבים, ויש לממשו לפני פסח.

יועץ שר התיירות, מיכאל יצחקוב, טען כי מקור הבעיה הוא ב"פרשנות משפטית מוטעית", אך גם בצורך ב"ניהול תקציב של מדינה". יצחקוב הציג את שלוש האפשרויות למפונים אחרת מכפי שהציג אותן ביטן: "יש שלוש אופציות – מלון, דירה ללא כלכלה, ומתקנים אחודים של מעונות סטודנטים וישיבות". לדבריו, "פינוי עצמי עולה 18 אלף לזוג ושני ילדים. מלון עולה לנו 45 אלף שקל לזוג פלוס שניים. ו-Airbnb עולה 27 אלף שקל לזוג פלוס שלושה ילדים ללא כלכלה". יצחקוב הביע חשש מאופן היישום של המשך תמיכה במפונים לדירות: "מי ישלם? מי יפקח?"

ח"כ ביטן: "בגלל השיקול התקציבי אתם מנסים לחנך את האנשים, ואני אומר שאוי ואבוי לנו עכשיו אם בגלל שיקולים כאלה כולם ילכו למלון וזה יעלה לנו פי שניים. תשקלו מחדש לאפשר דמי כלכלה. שבו משרד התיירות עם החשב הכללי ותודיעו לנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!