דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

התאחדות המעונות הפרטיים נגד צילום אונליין עם גישה להורים: יפגע בפרטיות הפעוטות ויחשוף אותם לפדופילים

ההתאחדות פרסמה נייר עמדה אחרי ששר החינוך יואב קיש הודיע שיתמוך בחוק | כיום מותקנות מצלמות במעונות, אבל מוטלות על כך הגבלות, בהן שמירת החומרים עד 90 ימים וגישה אליהם רק למשטרה ולפרקליטות

שר החינוך יואב קיש (צילום: אורן בן חקון/ פלאש90)
שר החינוך יואב קיש (צילום: אורן בן חקון/ פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות המעונות הפרטיים מתנגדת לתיקון לחוק המצלמות המאפשר צילום אונליין עם גישה להורים בלבד במעונות היום לגיל לידה עד 3. זאת בעקבות סיכום של שר החינוך יואב קיש ויו"ר הקואליציה אופיר כץ (הליכוד), לפיו קיש יתמוך בתיקון.

לפי הסיכום, על מפעיל המעון ליידע את ההורים ואת עובדי המעון על צילום המעון אונליין ולתת גישה להורים לצילומים אלו. צילום האונליין יתאפשר באישורם של 70% מההורים. חלופה שמוצעת בתיקון היא צפייה חודשית של ההורים בתצלומים.

ההתאחדות פרסמה נייר עמדה, וטענה בו שהחשיפה הזמינה של הפעוטות עלולה לגרום לפגיעה בפרטיותם של הפעוטות ולחשוף אותם לפדופילים באינטרנט. בהתאחדות מתריעים גם משיימינג ברשתות החברתיות, בעיקר של פעוטות עם עיכוב התפתחותי או עם בעיות התנהגות. מלבד הפגיעה בפעוטות ובהוריהם, המדינה חושפת את עצמה לתביעות משפטיות בעקבות שיימינג ברשתות החברתיות.

ההתאחדות טוענת גם שצילום אונליין יפגע באמונם של אנשי הצוות ויגרום לנטישת הענף, לסגירת  מעונות פרטיים ולהחמרת המחסור במסגרות לגיל הרך. עוד מזהירים בהתאחדות ממתקפת סייבר של גורמים עוינים, סיכון גובר בתקופת המלחמה.

מעונות היום כבר מרושתים במצלמות, אם כי קיימות הגבלות: המצלמות פועלות ללא קול, והצילומים נשמרים למשך 90-30 ימים ממועד הצילום. ההורים ומפעילי המעון אינם רשאים לצפות בתצלומים, אלא רק המשטרה ופרקליטות המדינה.

חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, שמכונה חוק המצלמות, נחקק ב-2018. החוק מתייחס לפעוטות בגיל לידה עד 3, ומחייב כל מעון ששוהים בו שבעה פעוטות או יותר להתקין מצלמות במעון. מעונות עם פחות משבעה פעוטות, מעונות שיקומיים או מעונות ש-70% מהורי הפעוטות בהם מתנגדים להתקנת מצלמות פטורים מהתקנת מצלמות.

תיקון נוסף שכץ הציע ביוני האחרון הוא הרחבת חוק המצלמות לגני הילדים לבני 6-3. הסתדרות המורים וההסתדרות ביקרו את התיקון, וקיש דחה אותו.

מור דקל, יו"ר העמותה למען הילד בגיל הרך: "אנחנו מברכים על כך שתחום הגיל הרך עדיין חשוב לשר החינוך וליו"ר הקואליציה גם בימים אלה. חוק המצלמות חייב לעבור תיקון, אך זה כפוף לאישור הכנסת.

"תיקון זה הוא לא הדבר היחיד שימנע את הפגיעה בילדים, ואסור לתת לו את רוב המשקל. המדינה צריכה לקבל עליה אחריות אמיתית לתחום ולהשקיע בו מיליארדי שקלים, ולא לקצץ את התקציב, כמו שראינו בתקציב 2024. יש לדאוג לשיפור התדמית ותנאי המקצוע כדי לעודד נשות ואנשי מקצוע איכותיים להיכנס למערכת, שנמצאת במחסור הרסני, ולהשקיע עוד במעטפת המקצועית של הכשרות והדרכות. פרטיות הצוות והילדים עלולה להיפגע בעקבות פרשנות מוטעית ומנותקת מההקשר של אירועים המתרחשים במעון, ובמיוחד במקרים שמעורבים בהם ילדים מתקשים, מאתגרים או פחות מווסתים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!