דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים זרים

חברה ועבודה / הצעת חוק חדשה: מעסיק פוגעני לא יוכל להמשיך להעסיק עובדים זרים

בשנים האחרונות הוגשו מאות כיתבי אישום בגין ניצול והפרת זכויות של העובדים, אך לא נשללה מאף אחד מהם הזכות להמשיך ולהעסיק עובדים שאינם ישראלים. "באחריותנו להגן עליהם מפני ניצול ופגיעה", אמרה ח"כ רוזין יוזמת החוק

עובדים בשדה ליד בית שמש (צילום: יעקב לדרמן / פלאש90).
עובדים בשדה ליד בית שמש (צילום: יעקב לדרמן / פלאש90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת חוק חדשה שאושרה אתמול (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה קובעת שלילת זכות העסקת עובדים זרים ממעסיקים פוגעניים. "אין זה ראוי לאפשר למעסיק הנאשם בעבירות חמורות כלפי עובדיו, ובמקרים מסוימים גם כלפי אחרים, להמשיך להעסיק עובדים זרים, שכן הוא מהווה סיכון עבור אותם עובדים, המוחלשים ממילא מעצם היותם עובדים זרים", נכתב בהצעת החוק, שהגישה ח"כ מיכל רוזין (מרצ).

הצעת חוק המדגישה את סמכותו של משרד הפנים לבטל או לסרב להעניק היתר העסקת עובדים זרים, לאדם אשר הורשע בעבירות של סחר בבני אדם, עבודה בתנאי עבדות או עבודת כפיה. הצעת החוק נוסחה במשותף עם ארגון קו לעובד, וח"כ מיכל רוזין המקדמת הייתה בעבר יושבת ראש הועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים.

מיכל רוזין (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
מיכל רוזין (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).

"העובדים והעובדות הזרים שמסייעים לנו בחקלאות, בבניין ובסיעוד הם אחת החוליות החלשות בשוק העבודה, ובאחריותנו להגן עליהם מפני ניצול ופגיעה" אמרה ח"כ רוזין, וברכה על תמיכת ועדת השרים לחקיקה, "הצעת החוק שלי מקנה כלים לאכיפה יעילה יותר שתצמצם פגיעה בעובדים, מכוונת או לא מכוונת, על ידי מעסיקים".

כבר כיום בסמכות רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים לבטל היתר העסקה או לסרב לבקשה לקבל כזה, מטעמים שונים. אולם, דוח של מבקר המדינה חשף ב-2015 כי על אף שהרשות נקטה בקנסות כספיים ואף הגישה כיתבי אישום כנגד למעלה מ-130 מעסיקים בגין הפרת זכויות מהגרי עבודה בשנים 2012-2013, היא לא בחנה לגבי אף אחד מהם את ביטול ההיתר להעסיק עובדים זרים.

מטרת החוק היא להדגיש כי על רשות האוכלוסין לרכז ולאסוף את המידע הרלוונטי על קבלנים שביצעו פשעים חמורים של סחר בבני אדם, כליאה וניצול בתנאי עבדות, במטרה שהיתרם ישלל.

שינוי נוסף שמבקשת הצעת החוק לעגן הוא החלת חובה לתשלום שכרם של עובדים זרים לחשבון בנק שיפתח בישראל, זאת לאור ריבוי הפגיעות בשכרם ובזכויותיהם הסוציאליות, והקושי של רשויות האכיפה להתחקות אחר התשלומים במזומן.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!