דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

השוואה קלה בין השירותים והפרדה בין העובר ושב לפיקדון: הממונה על התחרות שוקלת הגבלות על הבנקים

הממונה עו"ד מיכל כהן הודיעה לחמשת הבנקים הגדולים, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי (לרבות יהב) והבינלאומי, על כוונתה להכריז עליהם קבוצת ריכוז בענף סל השירותים הבנקאיים ללקוחות קמעונאיים, ולתת להם הוראות בתחום הפיקדונות שיקטינו את חסמי הכניסה והמעבר ביניהם

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן (צילום: אתר רשות התחרות)
הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן (צילום: אתר רשות התחרות)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממונה על התחרות עו"ד מיכל כהן הודיעה היום (שלישי) לחמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי (לרבות בנק יהב) והבינלאומי על כוונתה להכריז עליהם קבוצת ריכוז בענף סל השירותים הבנקאיים ללקוחות קמעונאיים, ולתת להם הוראות בתחום הפיקדונות. החלטה של כהן כפופה לשימוע.

חוק התחרות מקנה לממונה סמכות לקבוע שקבוצה מצומצמת של בני אדם המנהלים עסקים הם חברי קבוצת ריכוז, אם בענף שהם פועלים בו קיימים תנאים שמאפשרים תחרות מועטה או אם קיימת תחרות מועטה בפועל. הממונה יכולה לתת הוראות שעשויות למנוע פגיעה או חשש לפגיעה ממשית בציבור או בתחרות ביניהם בענף, או כדי להגביר את התחרות ביניהם בענף.

נכון לסוף 2022, חמש הקבוצות הבנקאיות שולטות ב-98% מנכסי המערכת הבנקאית. קבוצת לאומי וקבוצת הפועלים מחזיקות כ-57% מהנכסים, ואחריהן קבוצת מזרחי, קבוצת דיסקונט וקבוצת הבינלאומי. מספר הבנקים הפעילים בישראל צומצם לאורך השנים, עד כניסת בנק וואן זירו לאחרונה.

המערכת הבנקאית בישראל מאופיינת בחסמי כניסה ומעבר תמירים. החסמים מקלים על ייצובו של שיווי משקל מתואם בין השחקנים בענף. כך למשל, יש לקבוצות הבנקאיות הגדולות תמריץ שהתחרות ביניהן תהיה תחרות בין "סלים בנקאיים", שבה הלקוח צורך את כל השירותים הבנקאיים מהבנק שהוא מנהל בו את חשבון העובר ושב שלו, במקום תחרות בין שירותים פריקים (שאפשר להעניק בנפרד ולא כחלק מהסל הבנקאי).

על כן, הממונה שוקלת להכריז על הבנקים האמורים קבוצת ריכוז, ולתת להם הוראות בתחום הפיקדונות:

  1. הוראות שמטרתן ליצור פיקדון כספי פריק, ללא תלות בחשבון העובר ושב או בפעולות בנקאיות אחרות שמבצע הלקוח, וכן הנגשת קרן כספית ללקוחות הקמעונאיים בתור מוצר חוץ-בנקאי דומה שיכול לשמש כרסן על הפיקדון הבנקאי.
  2. הוראות המחייבות את הבנקים להציג מידע השוואתי רלוונטי, לרבות מידע על קרן כספית, ללקוחות ב"דחיפה".
  3. הטלת חובה על הבנקים לקבל פיקדון מגופים חוץ-בנקאיים שיבקשו לפעול בתור "מרכזי כספים". הגופים החוץ-בנקאיים יוכלו לרכז כספים של הציבור הרחב ולפנות לבנקים לצורך הפקדתם בפיקדון.
  4. הפחתת חסמים בהעברת פיקדונות בין גופים בנפרד מיתר הסל הבנקאי.

החלטת הממונה כפופה לשמיעת הבנקים, אשר רשאים להציג את טענותיהם בפניה. נוסף על כך, מקיימת הממונה על התחרות היוועצות עם הרגולטורים הפיננסים לפני קבלת החלטה סופית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!