דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

גם אחרי 46 שנה, פורטיס עדיין גורם ל'פלונטר' להישמע מצויין

רגע לפני רצף הופעות לקראת גיל 70, פורטיס הופיע בבארבי עם האלבום שאיתו פרץ לתודעה | במקום היו המון אנשים נרגשים, להקה מהודקת, טיפה חריקות, ואומן שהוא תופעה חד פעמית במוזיקה הישראלית

רמי פורטיס בהופעה בבארבי (צילום: אורית פניני)
רמי פורטיס בהופעה בבארבי (צילום: אורית פניני)
אורן דגן

התרגשות גדולה הייתה בכניסה לבארבי בתחילת השבוע. 46 שנים לאלבום 'פלונטר' הם נקודת ציון אישית לרבים שהגיעו להופעה, פחות מבחינה גילאית ויותר "הפעם הראשונה ששמעתי את האלבום" כי רמי פורטיס הוא תופעה חד פעמית במוזיקה הישראלית. זה היה ברור ב-1978 כשיצא האלבום, וזה ברור גם ב-2024.

פורטיס הוא אושיית תרבות ישראלית ייחודית בנוף ו'פלונטר' היה המפץ הגדול שממנו צמחו הפאנק, האלטנרנטיב והרוקנרול הישראלי המאוחר שהגיע לשיא בשנות ה-90. הכול היה שם כבר באלבום הזה, והחומר המיוחד הזה הוא כבר חלק מה-DNA של הקהל שהגיע לבארבי בתחילת השבוע לציין ("אנחנו לא חוגגים" לפי פורטיס) 46 שנים למפץ הגדול של האלטרנטיב הישראלי.

רמי פורטיס בהופעה בבארבי (צילום: אורית פניני)
רמי פורטיס בהופעה בבארבי (צילום: אורית פניני)

פלונטר הוא אלבום פרוע וקצר יחסית (37:05 דקות) ולכן שולבו בהופעה שירים נוספים, "ברוח של פלונטר" כדברי פורטיס. ההופעה נפתחה ב"המוות אינו מחוסר עבודה" בגרסה מקוצרת, לרגל המצב, ללא הפזמון. אחר כך 'היא קילקלה את כולם", שיר האהבה שכתב סמי בירנבך לנערת רוק תל אביבית, "רד מעל מסך הטלוויזיה שלי" שנשמע רלוונטי יותר מתמיד, "מחפש את עצמי" שלדברי פורטיס לא בוצע מעולם בהופעה ו"דבש".

הביצוע ל"שמש לך מצפים", להיט הראגיי של האלבום היה הנקודה החלשה של הערב ונראה שצרם גם לעומדים על הבמה, הריקוד המוזר של פורטיס והקול הנמוך שלא הצליח לעמוד בגרסה המקורית לא החמיאו למעמד.

רמי פורטיס בהופעה בבארבי (צילום: אורית פניני)
רמי פורטיס בהופעה בבארבי (צילום: אורית פניני)

לרגעים נראה פורטיס לוקח צעד אחורה ונותן את הבמה ללהקה המופלאה להוביל. פורטיס שיציין ביולי 70 שנה, הקיף עצמו במוזיקאים שינקו את המוזיקה שלו כבר ברחם (או באינקובטור). גיא פורטיס בגיטרות, אורי קוטנר על הבס, דני עבר הדני על הקלידים ואנה רז על התופים.

בין שירי האלבום שולבו להיטים, בהם "ניצוצות", "ואלס עם מתילדה" ו"את לא" שגרם לקהל לטלטל את הבארבי.

להדרן עלה פורטיס משוחרר יותר ולקול התיפוף המהודק של "נעליים" העניק עוד כמה רגעים של עונג לקהל. הבארבי הדחוס, שאג עם פורטיס את המילים של "אינקובטור" ואז עלה פורטיס להדרן השני עם השיר "יער ישראלי" מתוך האלבום "המשולש", הוריד את האולם אל קרקע המציאות ושילח את הקהל אחרי שעה וחצי של אסקפיזם לצלילי "למדי אותי הלילה".

סדרת ההופעות לרגל יום ההולדת ה-70 של פורטיס מלווה ביציאה מחודשת של האלבום על גבי תקליט ויניל כפול עם בונוסים. ההופעות הבאות יתקיימו בגבעת ברנר, רמת ישי ומודיעין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!