דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הפצצות החות'ים מאיימות על התקשורת בעולם: "תיקון כבל תת-ימי שניזוק מטיל יכול לקחת שבועות ואף חודשים"

יובל אילון, תא"ל במילואים מחיל הים וחוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מסביר בראיון ל'דבר' את המצב המורכב: "התקשורת העולמית בסכנה אמיתית, הלוויינים לא מסוגלים לספק לזה חלופה"

הנחת כבל תקשורת תת-ימי (צילום: Nc tech3 / ויקימדיה)
הנחת כבל תקשורת תת-ימי. "בציר הלווייני עוברת רק 4%-5% מהתקשורת בעולם, השאר בתעבורה קווית" (צילום: Nc tech3 / ויקימדיה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תקיפות החות'ים בים האדום פוגעות בכבלים תת-ימיים וגורמות להפרעות קשות בתקשורת. לפי הברלינר צייטונג, אחד הכבלים שניזוקו לאחרונה הוא הכבל המחבר את מומבאי לאירופה ומשתרע לאורך 15 אלף ק"מ. עם החברות המחזיקות בכבל נמנות וודאפון, טלקום מצרים ו-AT&T. הפגיעה גרמה לירידה של 25% בתעבורת הנתונים בין אסיה לאירופה.

הכבלים התת-ימיים הם עורקים ראשיים של הכלכלה העולמית, ומיקומם אמור להיות חסוי. "התקשורת העולמית בסכנה אמיתית", אומר ל'דבר' יובל אילון, תא"ל במילואים מחיל הים וחוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי. "הלוויינים לא מסוגלים לספק לזה חלופה". אילון כיהן בתפקיד ראש מספן המודיעין, ושירת 30 שנה בחיל הים. לפי מאמר שפרסם ביוני האחרון, הוועדה הבינלאומית של האו"ם להגנה על כבלים תת-ימיים מעריכה שקרע בכבל יוצר עלות של מיליון וחצי דולר לשעה.

"התקשורת בעולם עוברת בין מדינות ויבשות בשני צירים מרכזיים – הציר הלווייני, אבל זה רק 4%-5%. כל שאר התקשורת היא קווית. בין מדינות ויבשות משתמשים בכבל תת-ימי. מפת הקווים דומה לרשתות קווי אוטובוס – יש אלפים מהם".

למה זה חשוב?
"אנחנו מדינת אי מבחינה זו. לנו אין כבלי תקשורת שעוברים דרך המדינות השכנות. היו לנו עד לא מזמן רק שני כבלים תת-ימיים. כיום יש כבר יותר".

לפי אילון, הכבלים באוקיינוסים הם אבן שואבת למאמצי ריגול. לרוסיה, למשל, יש צוללות שיכולות להתחבר לכבל תת-ימי כדי לשאוב ממנו מידע. "הפענוח שלו מסובך, אבל זה המשחק של המעצמות".

הפגיעות המכוונות בכבלי תקשורת גורמות ליותר מ-20% מהתקלות, עוד לפני המאבק בים האדום. לפי אילון, ארגוני הטרור ומדינות שתומכות בהם יכולים לנצל את זה. "לפעמים אונייה זורקת עוגן וקורעת איזה כבל, אבל אל-קעידה לפני שמונה-תשע שנים ניתקו את הכבל המצרי בקוטר של 30-20 ס"מ. יש לו כיסוי מגן, אבל אפשר לחתוך אותו ולפגוע בכלכלה המצרית. המורדים הטמילים בסרי לנקה לקחו אונייה, זרקו עוגן, נסעו אחורה, מצאו את הכבל וחתכו אותו. זה ניתק את המדינה מהעולם".

איזה אפקט יש להשבתה של כבל תקשורת?
"זה משפיע מיידית על המסחר הפיננסי ועל כל שאר התקשורת. לתקן את זה קרוב לחוף זה לא נורא, אבל יש מעט מאוד כלים לא מאוישים ויקרים שיכולים לתקן כבל בעומק, וזמן התגובה יכול להגיע לשבועות ואף לחודשים".

"הבעיה בפגיעה בים האדום היא שתחת איומי לוחמה, אפילו האוניות המעטות שמסוגלות לתקן ממאנות להגיע. כיום יש שלושה כבלים לא פעילים שעוברים בים האדום – AAE-1, EIG ו-SEACOM/TGN-Eurasia. סיבת הפגיעה בהם היא עוגן שגרר אותם, ככל הנראה, של אונייה שהותקפה על ידי החות'ים, ורק אחד מהם נושא תעבורה משמעותית. מצרי באב אל-מנדב כוללים כיום 13 כבלים בינלאומיים, וביחד עם חמשת הכבלים המתוכננים באזור הזה, מדובר ביותר מ-30% מקיבולת רוחב הפס העולמית. החלופה האפשרית היא להניח כבלים ביבשה, אך עבודה כזו תארך לפחות 3 שנים במקרה הכי אופטימי".

אחד היזמים בתחום התקשורת התת-ימית, סוניל טגארה, הציע לשלם לחות'ים שוחד כדי למנוע פגיעות בכבלים שבים האדום.
"בכל מקום שתכרות ברית עם השטן – זה יתנקם בך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!