דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות הנפש / מנכ"ל משרד הבריאות: המערכת סובלת ממחסור חמור במשאבים

הדברים נאמרו בישיבת ועדת הבריאות בנושא מצבם הקשה של בתי החולים הפסיכיאטריים • עוד הוסיף המנכ"ל, משה בר סימן טוב, כי בשנים הקרובות יתווספו 150 מיטות למערך הפסיכיאטרי • יו"ר איגוד הפסיכיאטריה: "התוספות שמשרד הבריאות מצהיר עליהן הן שישית ממה שצריך"

חדר בבית חולים פסיכיאטרי בכפר שאול, ירושלים, 2012 (צילום ארכיון: נועם מוסקוביץ  פלאש90)
חדר בבית חולים פסיכיאטרי בכפר שאול, ירושלים, 2012 (צילום ארכיון: נועם מוסקוביץ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות קיימה הבוקר (שני) דיון בנושא מצבם הקשה של בתי החולים הפסיכיאטריים. לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בשנים הקרובות יתווספו 150 מיטות למערך הפסיכיאטרי, אך המשרד מוגבל מבחינת תקציב שעומד על 115 מיליון שקלים בשנה. הרקע לדיון הוא הפרסומים השונים על אופני הטיפול במאושפזים, שדווחו בהרחבה בקול ישראל על ידי קרן נויבך ורן רזניק.

"מערכת הבריאות הישראלית סובלת מהפרעת אנורקסיה, כלומר ממחסור חמור במשאבים" אמר בדיון בר סימן טוב, "השנים הקרובות הולכות להיות הרבה יותר קשות; נתקשה מאוד להחזיק מערכת בריאות ציבורית, נחווה גל אדיר של הזדקנות ותחלואה כרונית, ומנגד הטכנולוגיה והתרופות יתייקרו. התופעות האלה תלכנה ותגברנה, אלא אם נוסיף משאבים, גם בדמות העלאת דמי הבריאות". על כך אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), כי "למרות כל המאמצים והמסירות, מערכת הבריאות אינה יכולה להציל את כל החולים כיום". בר סימן טוב אמר בתגובה כי הוא "מסכים לחלוטין".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

בר סימן טוב הוסיף כי "בשנים הקרובות נוסיף 150 מיטות לאשפוז הפסיכיאטרי. אם נוציא מהמערך הפסיכיאטרי את אלה שנמצאים שם שלא לצורך, רק כתוצאה מחוסר משאבים בקהילה, המערך המשולב הזה ייתן מענה מספק". בתגובה, טען יו"ר איגוד הפסיכיאטריה הנבחר, ד"ר צבי פישל, טען כי "התוספות שמשרד הבריאות מצהיר עליהן הן שישית ממה שצריך. אנחנו זקוקים לפי חמש  מיטות, זאת הזנחה של שנים. צריך לאפס שעונים ומעכשיו והלאה לעשות אפליה מתקנת למערכת שעשרות שנים הייתה במרתפי הרפואה".

על הדיווחים בדבר קשירות ותנאי הטיפול הלא נאותים בבתי החולים הפסיכיאטריים, אמר בר סימן טוב כי "הצוותים הפסיכיאטריים חווים תחושת 'עליהום'. עובדים לא רוצים להגיע לעבוד ומטופלים חוששים מקבלת טיפול ומצבם מחמיר. אני אומר באחריות: המערכת עושה עבודה טובה בתנאים הקיימים. עם זאת, נמצה את הדין עם מי שצריך ולא ניתן גיבוי להתעללויות".

באשר לסירוב לקלוט מתמחים בפסיכולוגיה קלינית, אמר המנכ"ל כי "מתמחה ברפואה מתוקצב באופן מלא על ידי מקום ההתמחות. חשבנו שיהיה נכון ליצור איזון טוב יותר גם בפסיכולוגיה קלינית, שמקום ההתמחות יממן שני שליש. נתתי הוראה לפרוש רשת ביטחון למקומות ההתמחות, שלא יחושו במתח תקציבי".

הדיון על תוספת המיטות גרר תגובות על כך שיש צורך בשינוי תפיסתי רחב יותר, ממחלקות אשפוז לטיפול בקהילה, שהוא גם זול יותר מאשפוז. בנוסף, אמרו אנשים מקצוע בוועדה כי יש לצמצם את בתי החולים הפסיכיאטריים ולפתוח מחלקות בתוך בתי החולים הכלליים, דבר שגם יסייע לתדמית של החולים הפסיכיאטריים. בהקשר זה הודיע סמנכ"ל בינוי ותכנון במשרד הבריאות, יהודה רון, כי כל בית חולים שיוקם בעתיד יכלול בתוכו מרכז פסיכיאטרי ובתי החולים הפסיכיאטריים הקיימים ישולבו בתוך מחתמי בתי החולים הכלליים.

ראשת מערך בריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר טל ברגמן, דיווחה על הפחתה של 60% בקשירות מטופלים נכון לסוף 2016. היא ציינה כי מתוך 3,500 מיטות אשפוז, רק 1,200 משמשות חולים כרוניים ואת שאר המטופלים ניתן לנסות לשלב בקהילה. עוד אמרה כי עלות מיטת אשפוז כולל טיפול עומדת על כמיליון שקלים בשנה. יש לציין כי לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, תקציב הפיתוח השנתי של בתי החולים הפסיכיאטריים עומד על 115 מיליון שקלים.

ח"כ אלאלוף הודיע, בסיכום,  כי יעבוד יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות על תכנית "מסודרת וממשית", כהגדרתו, למען הרפואה הפסיכיאטרית בישראל, והם יציגו אותה בתוך חצי שנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!