דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הנהגת ההורים לשרי החינוך והאוצר: "נעתור לבג"ץ בדרישה שתפעלו לסיום עיצומי המורים"

בישיבת ועדת החינוך של הכנסת איים סגן הממונה על השכר באוצר לנכות למורים שכר עקב העיצומים, והאשים את ארגון המורים: "חזרו בהם מההסכמות" | יו"ר תא המנהלים בארגון המורים: "האוצר אשם. מגיע למורים הסכם ראוי"

יו"ר ארגון המורים רן ארז, שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילומים: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ארגון המורים רן ארז, שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילומים: יונתן זינדל/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

הנהגת ההורים הארצית מאיימת לעתור לבג"ץ נגד שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' עקב "פגיעה מתמשכת בתלמידי ישראל" ובדרישה לפעול לסיום עיצומי המורים בתיכונים. הדרישה המרכזית במכתב התראה שנשלח אתמול (חמישי) לשרים היא חתימה על הסכם שכר ומתן הקלות לתלמידים בנוגע לבחינות הבגרות ובחינות המתכונות כמו למשל ביטול בחינות הבגרות במקצועות בהם התלמידים לא קיבלו את ציוניהם.

בהנהגת ההורים אומרים שאם לא יינתן לפנייתם מענה ראוי עד שלישי הקרוב, הם יעתרו לבג"ץ. המכתב הוכן בהתנדבות על ידי עו"ד רהב עוז ב"כ הנהגת ההורים הארצית ועו"ד אבישג עוזרד מהקליניקה למשפט מנהלי חברתי בקריה האקדמית אונו.

עם זאת, בפועל, משרדי הממשלה אינם יכולים להחליט על סיום עיצומי המורים, ואלו יוכלו להסתיים רק בהסכמת ארגון המורים, או בצו מניעה של בית הדין לעבודה, אליו הממשלה כלל לא פנתה מתחילת העיצומים הנוכחיים.

סגן הממונה על השכר באוצר, אוהד אלקבץ, השתתף אתמול בישיבת ועדת החינוך של הכנסת והציג את האפשרויות שעומדות בפני האוצר למניעת העיצומים: "יש אפשרות לצו מניעה, ניכוי שכר בגין העיצומים. יש מגוון כלים שנבחנים בימים אלה, ונממש אותם". כבר בחודש הנוכחי הורה הממונה על השכר לנכות משכר המורים את המקדמה שנוספה להם כחלק מההסכמות בין משרד האוצר לארגון המורים. לדברי אלקבץ, "ארגון המורים חזר בו מכל ההסכמות שהגענו אליהן".

ישיבת ועדת החינוך התקיימה בזמן השבתה של מועצת תלמידים את בתי הספר התיכוניים, במחאה על העיצומים. יו"ר מועצת התלמידים והנוער ספיר מוספי דיברה על ההפסד של התלמידים גם מהלמידה הלא פורמלית כמו טיולים ומסעות לפולין והוסיפה: "לנו למה אתם מחזיקים את התלמידים בין הפטיש לסדן? אנחנו לא מוכנים לתת לכם להמשיך לשחק בנו. אחרי שנים שהתלמידים סובלים מחוסר יציבות, דווקא אתם בארגון המורים ומשרד האוצר בוחרים בריב ילדותי? על זה אנחנו מעניקים לכם תעודה, אבל לא נוכל לתת לכם ציון, כי יש עיצומים."

יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, ספיר מוספי, בישיבת ועדת החינוך של הכנסת (צילום מסך: ערוץ הכנסת)
יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, ספיר מוספי, בישיבת ועדת החינוך של הכנסת (צילום מסך: ערוץ הכנסת)

נציגי ארגון המורים לא השתתפו בוועדה אלא בזום. איריס דורון נציגת תא המנהלים בארגון המורים ומנהלת קריית החינוך בן גוריון בנס ציונה אמרה: "משרד האוצר אשם. תוקפו של ההסכם הקיבוצי פג לפני יותר משנתיים. מגיע למורים הסכם ראוי. אין דרך אחרת לעיצומים. לצערי התלמידים נפגעים". לימור מילר, מנהלת עירוני ה' בתל אביב דחתה בתוקף את ההצעה לניכוי שכר: "אנחנו נישאר ללא מורים"

אנשי משרד החינוך כמעט ולא השתתפו בדיון. סוניה פרץ סמנכ"לית המשרד ומנהלת מנהל עובדי הוראה אמרה כי "משרד החינוך קורא לשני הצדדים לחזור למשא ומתן על הסכם השכר". אמירה זו התקבלה בביקורת על ידי חברי הוועדה, שתהו אם משרד החינוך אינו מעורב במשא ומתן ופרץ מיהרה לתקן את עצמה: "משרד החינוך שותף מלא במשא ומתן".

יושב ראש הוועדה, ח"כ יוסף טייב (ש"ס) ביקר את אי נוכחתם של נציגים של ארגון המורים ובפרט יו"ר ארגון המורים רן ארז. יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: "תלמידי ישראל אינם שק חבטות של איש. הם לא צריכים להיות בני ערובה של המחלוקות האלה. המורים ראויים לשכר הולם אך אל להם לקיים עיצומים, ודאי לא בתקופה כזאת. צר לי שרן ארז החליט שוב להחרים את ועדת החינוך."

עינב דלאח מהנהגת ההורים הארצית: "כשהתלמידים לא מקבלים ציונים במהלך העיצומים, אין להם יכולת ערעור. הם גם לא מקבלים ציוני מגן ומשכך אין ציון סופי בבגרות והם לא יכולים להירשם לעתודות ולתכניות של יחידות מובחרות. באי העשייה שיש כרגע נוצר מצב שאנחנו ההורים, והתלמידים נותרנו אחראים היחידים על מערכת החינוך ונפעל איך שאנחנו רואים לנכון כדי להציל את האירוע הזה."

טייב הכריז כי בשני הקרוב תתקיים ישיבת הוועדה לביקורת המדינה בנושא העיצומים, ואיים להוציא 'צו הבאה' לרן ארז לישיבת הוועדה, סמכות ששמורה לוועדה לביקורת המדינה. עם זאת, השימוש בסמכות זו הוא נדיר, ורק לאחרונה דחתה הוועדה בקשה להוצאת צווי הבאה לבעלי תפקידים במשרד לביטחון לאומי לישיבה שעסקה בנושא מתן רשיונות נשק.

הסכם השכר אמור היה להיחתם בין משרד האוצר וארגון המורים בדצמבר האחרון לאחר שהגיעו להסכמות באוגוסט ערב שנת הלימודים. הצדדים הסכימו על תוספות שכר למורי התיכונים. הסעיפים שאינם מוסכמים בין אגף התקציבים לארגון המורים הם הגדלת החוזים האישיים למורים ומנהלי בתי הספר, הענקת גמולים שיחולקו על ידי מנהלי בתי ספר למורים ושינוי מערך הבגרויות במקצועות ההומניים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!