דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

נשיא ארה"ב / טראמפ פתח חזית חדשה: הפעם נגד גיבור של התנועה לזכויות האזרח

חבר הקונגרס הוותיק ג'ון לואיס, ממנהיגי המאבק לזכויות האזרח בשנות השישים ואחד מהפוליטיקאים האהודים בארה"ב, הטיל ספק בלגיטימיות של תוצאות הבחירות • בתגובה, צייץ דונלד טראמפ שלואיס "כולו דיבורים" • פוליטיקאים משני צדי המתרס יצאו להגנת לואיס

ג'ון לואיס ודונאלד טראמפ (צילום: AP)
ג'ון לואיס ודונאלד טראמפ (צילום: AP)

דונלד טראמפ השתלח, במהלך סוף השבוע האחרון, באחד מגיבורי התנועה לזכויות האזרח בארה"ב – ג'ון לואיס. ההתקפה באה אחרי שלואיס הטיל ספק בלגיטימיות של ניצחון טראמפ בבחירות לנשיאות, והיוותה עליית מדרגה בסכסוך בין הנשיא הנבחר לחבר הקונגרס השחור, ימים ספורים בלבד לפני ציון היום הלאומי לזכר מרטין לותר קינג.

טראמפ צייץ כי לואיס, חבר קונגרס דמוקרטי מג'ורג'יה, "צריך להקדיש יותר זמן לתיקון וסיוע למחוז אותו הוא מייצג, שנמצא במצב איום ונורא ומתפורר (בלי להזכיר את נגע הפשיעה), ולא להציג תלונות שווא על תוצאות הבחירות".  הנשיא הנבחר הוסיף גם כי לואיס כולו "דיבורים, דיבורים, דיבורים – בלי כל מעשה או תוצאה, עצוב!"

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/820251730407473153

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/820255947956383744

 

לואיס, מהמנהיגים הנערצים של התנועה לזכויות האזרח, סבל משבר בגולגולת, מידי כוחות משטרה, במהלך מצעד מחאה למען זכות הצבעה לשחורים בעיר סלמה, אלבמה, לפני למעלה מחצי מאה, והקדיש את חייו לקידום שוויון זכויות עבור הקהילה האפריקנית-אמריקנית.

ג'ון לואיס (ראשון מימין), במהלך המאבק לזכויות האזרח בשנות השישים (תמונה: Library of Congress)
ג'ון לואיס (ראשון מימין), במהלך המאבק לזכויות האזרח בשנות השישים (תמונה: Library of Congress)

העימות בסוף השבוע האחרון הדגים את העובדה שאף אחד לא חסין לזעם של נשיא נבחר עם סף סבלנות נמוך מאוד לביקורת ציבורית. טראמפ גילה במהלך מסע הבחירות, וגם אחריו, כי הוא מסוגל להשיג כוח פוליטי אפילו כשהוא תוקף דמויות ציבוריות אהודות – שבוי מלחמה, הוריו של חייל אמריקני שנפל בקרב, מלכת יופי וכעת אייקון של התנועה לזכויות האזרח.

בהקשר זה, הזכיר הוושינגטון פוסט כי במהלך הבחירות לנשיאות ב-2008, האשים לואיס את המועמד הרפובליקני, ג'ון מקיין, כי הוא "זורע את זרעי השנאה והפירוד". אלא שאז, אמר המועמד הרפובליקני בתגובה כי לואיס הוא "אחד מהאנשים המכובדים ביותר באמריקה" ואמר שהוא "גיבור אמריקני שאני מעריץ".

לואיס, חבר קונגרס כבר 16 קדנציות רצופות, אמר ביום שישי האחרון שלא ייקח חלק בטקס ההשבעה של הנשיא החדש ביום שישי הקרוב. תהיה זו הפעם הראשונה בה לואיס נעדר מטקס זה מאז נבחר לקונגרס לפני שלושה עשורים.

"אתה יודע, אני מאמין בסלחנות, אני מאמין בלנסות לעבוד עם אנשים. זה עומד להיות קשה. זה עומד לניות קשה מאוד. אני לא רואה בו נשיא לגיטימי", אמר לואיס בראיון לתכנית "פגוש את העיתונות" של רשת NBC ששודר אמש (ראשון).

"אני חושב שהרוסים סייעו לאיש הזה להיבחר. והם עזרו לרסק את המועמדות של הילרי קלינטון", הוסיף.

הדוברת של לואיס, ברנדה ג'ונס, סירבה להגיב למתקפה של טראמפ ואמרה כי דבריו של חבר הקונגרס "מדברים בעד עצמם". ג'ונס הוסיפה כי "אנחנו צריכים לדעת, כאומה, אם ממשלה זרה השפיעה על הבחירות שלנו".

עמיתיו של לואיס במפלגה הדמוקרטית מיהרו להגן עליו. חבר הקונגרס מקליפורניה, טד לו, אמר כי גם הוא ייעדר מטקס ההשבעה של טראמפ. "עבורי, ההחלטה האישית לא להגיע לטקס ההשבעה היא פשוטה למדי" אמר, "האם אני עומד לצידו של דונלד טראמפ או האם אני עומד לצידו של ג'ון לואיס? אני עומד לצד ג'ון לואיס".

המפלגה הדמוקרטית של ג'ורג'יה קראה לטראמפ להתנצל בפני לואיס ובפני תושבי מחוז הבחירה אותו הוא מייצג. "מייאש לגלות שטראמפ מעדיף להרעיף תשבוחות על ולדימיר פוטין יותר מעל אגדה חיה של  זכויות אזרח וצדק חברתי", אמר דובר המפלגה במדינה, מייקל סמית'.

לואיס, שזוכה לאהדה ציבורית חוצת מפלגות, זכה גם להגנה מיריביו הפוליטיים במפלגה הרפובליקנית. חבר הקונגרס מקנזאס, קווין יודר, אמר כי הוא לא מסכים לקביעתו בדבר הלגיטימיות של תוצאות הבחירות, אך הוסיף שלואיס "זכאי לקבל מאיתנו כבוד, הוא הרוויח זאת ביושר". רפובליקני נוסף שצידד בלואיס, היה הסנטור בן סאסס מנברסקה (מתנגד קולני וותיק לטראמפ), שבפרפרזה על דברי הנשיא הנבחר, אמר "ג'ון לואיס וה'דיבורים' שלו שינו את העולם".

תמציתי מכולם היה חבר הקונגרס ממישיגן, ג'אסטין אמאש, שהגיב לאחד מציוציו של טראמפ "אחי, פשוט תפסיק".

טראמפ המשיך לעקוץ את לואיס גם מאוחר יותר, כשצייץ שעל חבר הקונגרס "להתמקד, סוף סוף, בשכונות הבוערות ושורצות הפושעים של ערי ארה"ב. אשמח לכל עזרה שהיא!".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/820425770925338624

שלא במפתיע, קשה להוכיח הנחת המוצא של הנשיא הנבחר, כי המחוז של לואיס "מתפורר" ו"נגוע בפשיעה".

המחוז החמישי של ג'ורג'יה, אותו מייצג לואיס, כולל גם את מטרופולין אטלנטה, שנחשב לאחד האזורים המתפתחים ביותר בארה"ב. ההכנסה החציונית השנתית של משק בית במחוז עומדת על 48 אלף דולרים (ברמה הלאומית, עומדת ההכנסה החציונית השנתית של משק בית על 55,775 דולרים), ושיעור האבטלה בו עומד על 8.2% (שיעור האבטלה הכללי בארה"ב הוא כ-5%).

הממשל הפדרלי לא מחזיק בנתוני הפשיעה של המחוז הספציפי, אך גורמים באטלנטה דיווחו על ירידה משמעותית בשנים האחרונות.

לואיס יוכל, אולי, להתנחם בעובדה שהריב המתוקשר עם הנשיא הנכנס הביא לגידול מרשים במכירת ספריו. יום אחרי הציוצים השנויים במחלוקת של טראמפ, אזלו שני ספריו מהמלאי של ענקית המכירות האינטרנטית אמאזון.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!