דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
19.4°תל אביב
  • 13.1°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 18.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / בעל טור פלסטיני: חמאס טעה בגרירת המלחמה לרמדאן, עליו לחתור להפסקת אש

עבד אל-ר'ני סלאמה, בעל טור ביומון הפלסטיני אל-איאם: "חמאס חושב שהמוסלמים ניצחו בכל מלחמה שהתקיימה ברמדאן, למרות שהמציאות הוכיחה שהם שוגים" | עוד מתח ביקורת על הנהגת חמאס בקאטר: "עד סוף החודש הזה אנו עלולים לאבד כמה אלפים נוספים מבני עמנו" | סקירת ממרי - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

יחיא סינוואר, ראש חמאס בעזה (צילום ארכיון: AP/Adel Hanna)
יחיא סינוואר, ראש חמאס בעזה (צילום ארכיון: AP/Adel Hanna)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

בעל טור פלסטיני: האמונה כי רמדאן הוא חודש הניצחונות – מוטעית; על חמאס לחתור להפסקת אש. ב-18.3.2024, כמה ימים לאחר תחילת חודש הרמדאן, פרסם עבד אל-ר'ני סלאמה, בעל טור ביומון הפלסטיני אל-איאם, מאמר בו מתח ביקורת על תנועת חמאס שלא חתרה להפסקת אש עם ישראל לפני תחילת חודש הרמדאן, על אף האבדות הקשות בעזה ואף מאיימת בהמשך הלחימה.

סלאמה הסביר כי ההתעקשות של חמאס על המשך המלחמה נובעת מתוך האמונה האסלאמית הרווחת כי 'רמדאן הוא חודש הניצחונות' ו'שהמוסלמים ניצחו בכל מלחמה שהתקיימה ברמדאן. לדבריו, אמונה זו הינה בבחינת "סילוף העובדות" מאחר שההיסטוריה האסלאמית הוכיחה אחרת, מאחר ולא כל הקרבות שנוהלו במהלך הרמדאן הסתיימו בניצחון המוסלמים ורוב ניצחונות האסלאם כלל לא היו בחודש הרמדאן.

"מדובר באותם אלה שהימרו שצבא הכיבוש לא יעז להיכנס לעזה", כתב סלאמה "ועל כך שההתנגדות תאלץ אותו לסגת ואחר כך הימרו על ח'אן יונס אותה תיארו כמעוז ההתנגדות וכעת הם מהמרים על רפיח. נוכח חמישה סבבי תוקפנות קודמים מצד ישראל על עזה, איני יודע מה עוד צריך לקרות כדי שנלמד את הלקח. לא מנהלים מלחמות בסיסמאות, נאומים ורטוריקה מליציים, אלא על פי הערכת מצב המבוססת על שיקולים מדויקים, תפיסה אסטרטגית שמתחשבת בכל הנתונים הפוליטיים, הנסיבות האובייקטיביות, מאזני הכוח המקומיים והעולמיים".

לדברי סלאמה, בניגוד לרצונם של אלה הנמצאים מחוץ לעזה, ברומזו להנהגת החוץ של חמאס, כל תושבי עזה משתוקקים לסיום המלחמה לאלתר ולהכרזה על הפסקת אש. הוא טען כי האיומים להמשיך במלחמה הם "דבר מגונה, לא מקובל ולא מוסרי" וכי יש לקדש את חיי האדם ולא להציב אינטרסים פוליטיים על פני האינטרס של העם.

"עד סוף החודש הזה אנו עלולים לאבד כמה אלפים נוספים מבני עמנו, אנו עלולים לאבד חפים מפשע נוספים ונהרות נוספים של דם טהור עלולים להישפך. ייתכן שהאבידות יהיו כפולות ומכופלות" הוסיף "חמאס רוצים בהמשך המלחמה מאחר שהם מאמינים ש'רמדאן הוא חודש הנצחונות' ו'שהמוסלמים ניצחו בכל מלחמה שהתקיימה ברמדאן.' זאת למרות שהמציאות הוכיחה בצורה ברורה שההנחות שהניחו היו שגויות".

"האם במדעי הצבא והמלחמה יש דבר כזה שנקרא 'מלחמות ברמדאן'? האם בשנת 2014 עזה לא הייתה נתונה לתוקפנות קשה שנמשכה 51 יום במהלכם חל הרמדאן, ועדיין לא הושג כל הישג או ניצחון, אלא נהרגו מעל 2,600 איש ונגרם נזק חומרי כבד שטרם שוקם? האם לא עברו כבר 75 חודשי רמדאן מאז הנכבה של העם הפלסטיני? האם לא עברו על האומה הערבית מאות חודשי רמדאן, ומצבה ממשיך להידרדר? כמה חודשי רמדאן נמשך הסבל של הסורים, העיראקים, התימנים, האפגאנים ושאר העמים הנדכאים?"

סלאמה אינו העיתונאי הפלסטיני היחיד שמתח ביקורת על חמאס. לצד בכירים פלסטינים מהרש"פ ופתח שהצדיקו את מתקפת הטרור שהובילה חמאס ב-7.10, פורסמו ביומוני הרשות הפלסטינית כמה מאמרים בהם נטען כי חמאס המיטה אסון על תושבי עזה וקראו לה להגמיש עמדותיה במו"מ עם ישראל. לצד היריבות ההיסטורית בין חמאס לבין הרש"פ, ייתכן שביקורת זו נובעת גם מחששה של הרשות הפלסטינית מעלייה בתמיכה בחמאס בשטחים שבשליטתה בגדה המערבית ומהתפרצות של גל אלימות בגדה המערבית בהשראת מתקפת הדמים שביצעה חמאס נגד ישראל, שיוביל לפעולה צבאית נרחבת של ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!