דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מפורום קהלת עד טיקטוק: התורם הימני קיצוני של טראמפ

ארגון 'אזרחים למען אתיקה' חשף לפני שבוע שג'פרי יאס, אחד משני המממנים העיקריים של פורום קהלת בישראל ומבעלי טיקטוק, תורם למועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב | בבלומברג דווח שיאס, מכחיש אקלים ומתנגד לשכר מינימום ולמערכות רווחה וחינוך ציבוריות, הוא אחד המועמדים לכהן בתפקיד שר האוצר אם טראמפ ייבחר לנשיא

ג'פרי יאס (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של Susquehanna International Group)
ג'פרי יאס. מתחמק בשיטתיות מתשלום מסים (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של Susquehanna International Group)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ג'פרי יאס, אחד משני המממנים העיקריים של פורום קהלת בישראל, חבר לדונלד טרמאפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, כך חשף הארגון 'אזרחים למען אתיקה' לפני שבוע. יאס סייע לחלץ את טראמפ כלכלית, ובתמורה טראמפ שינה עמדתו בנוגע לטיקטוק, שיאס הוא אחד מבעליה.

יאס הוא אחד הכוחות המובילים מאחורי עסקת Truth Social לחילוצו הכלכלי של טראמפ. אומנם טראמפ הוא אדם אמיד בפני עצמו, אבל רוב הונו שקוע בנדל"ן ואינו נזיל. על טראמפ הוטל זמנית לשלם סכום מופחת של 175 מיליון דולר כדי לערער על פסיקת בית המשפט בניו יורק, שהרשיע אותו ואת חברת האחזקות שלו במרמה והטיל עליו קנס של 454 מיליון דולר.

לפי חשיפת הארגון, החברה העסקית של יאס, סוסקהאנה, היא המשקיעה המוסדית הגדולה ביותר בעסקת המיזוג של הרשת החברתית של טראמפ, ששייכת לחברת טראמפ מדיה, לשלד בורסאי בשם Digital World Acquisition Corp בנסדא"ק. העסקה משקפת לרשת החברתית שווי לכאורי של לפחות 3 מיליארד דולר, שנראה מנופח. לפי האתרFORTUNE , בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 טראמפ מדיה הפסידה 49 מיליון דולר, והכנסותיה הגיעו ל-3.4 מיליון דולר בלבד. זה לא מנע ממשקיעים שונים, תומכי טראמפ, לרכוש את המניה של החברה הממוזגת, מה שהעלה אותה בעוד עשרות אחוזים.

טראמפ יכול להשתמש במניות שהוא מחזיק בחברה הממוזגת, בגובה 60% ממנה, כעירבון לגוף שיעניק לו מימון לתשלום הקנס הגבוה. כאן נכנסים לתמונה אינטרסים אחרים של יאס, שמחזיק באמצעות סוסקהאנה 15% מחברת בייטדאנס, הבעלים של רשת טיקטוק. טיקטוק נמצאת בשליטה סינית, והמחוקקים האמריקאים משתי המפלגות חוששים מכך שלחברה 170 מיליון משתמשים אמריקאים, שעלולים להיות תחת השפעה של ממשלת סין, בייחוד לקראת הבחירות בסוף השנה הנוכחית.

בקונגרס בוושינגטון מתגבשת חקיקה דו-מפלגתית שנועדה לאלץ את חברת בייטדאנס למכור את אחזקותיה בטיקטוק תוך 180 יום לבעלות מערבית, או שהאפליקציה תיאסר לשימוש בארצות הברית.

בתחילת החודש הודיע טראמפ במפתיע כי הוא מתנגד לחקיקה, בטענה שמימוש שלה יחזק את פייסבוק, שהוא מגדיר "אויבת הציבור". מדובר בשינוי של 180 מעלות מצד טראמפ, שהתנגד בעקביות לטיקטוק בתקופת כהונתו. רשת אינסטגרם, בבעלות מטא, עקפה השנה את רשת טיקטוק במספר ההתקנות החדשות, הרבה בשל הביקורת על טיקטוק בארצות הברית. לא מדובר רק בחששות הפוליטיים, אלא גם בטענה שהרשת תורמת להתגברות הפרעות נפשיות כמו דיכאון, הפרעות אכילה ואובדנות של בני נוער. טענות דומות מופנות גם נגד מטא, שמתגוננת מתביעה משפטית של 33 מדינות בארצות הברית בנוגע להשפעה שלילית של פייסבוק ואינסטגרם על בני נוער.

יאס וטראמפ: לא חיבור טבעי

יאס נולד ב-1958 להורים יהודים, רואי חשבון, ברובע קווינס בניו יורק. את הונו הראשוני הרוויח בהימורים על מירוצי סוסים, שגייס אליהם מומחי סטטיסטיקה שהצליחו לפצח את השיטה ולהבטיח סיכויי זכייה גבוהים. לאחר שנאסר עליו להמר בכמה מסלולי מירוץ, עבר לשוק ההון ושם הוא מתמחה ב"עשיית שוק" – מסחר לטווח קצר במגוון ניירות ערך, בסיכון נמוך, למעט בעת קריסות שוק גדולות. כיום, יאס הוא האיש העשיר ביותר בפנסילבניה, והונו מוערך ב-28 מיליארד דולר. הוא מתנגד לשכר מינימום ולמערכות רווחה וחינוך ציבוריות. הוא תורם בעקביות לקבוצות המתנגדות למיסוי. יאס הוא גם מכחיש אקלים ופועל נגד מדיניות לבלימת ההתחממות הגלובלית.

לפני כשנתיים אתר 'פרו-פבליקה' פרסם תחקיר שהתחקה אחר השיטות שנוקט יאס כדי לחמוק מתשלום מסים. לפי התחקיר, חברת סוסקהאנה, מתמחה במסחר לטווח קצר מאוד של ניירות ערך ואף של מטבעות קריפטו כמו ביטקוין, אמורה לשלם מסים גבוהים, אך בפועל היא משלמת שיעורי מס נמוכים. יאס פיתח שיטה שבה הוא רושם רווח על השקעות ארוכות טווח, לצד הפסדים דומים בהשקעות קצרות טווח על אותם ניירות ערך, מה שמייצר לו תכנון מס אופטימלי.

יאס תבע את מס ההכנסה שקבע כי השיטה בלתי חוקית, והתביעה עדיין מתנהלת. בינתיים, יאס מצליח לשלם בממוצע שיעור מס רב-שנתי נמוך של 19% בלבד על הכנסותיו האישיות. הוא תורם למכונים אמריקאיים כמו מכון קאטו, כדי להפיץ עמדות ימין כלכלי קיצוני בקרב קובעי מדיניות.

במשך השנים יאס היה תורם חשוב למפלגה הרפובליקנית שהתנגד לטראמפ ותמך בנציגים שעמדותיהם הכלכליות משקפות דעה ימנית קיצונית בהרבה. לבחירות הנוכחיות לנשיאות יאס כבר תרם עשרות מיליוני דולרים למועמדים שנכשלו, בהם רון דה סאנטיס וכריס כריסטי. לאחר שטראמפ נבחר למועמד הרפובליקני, יאס החליט לשנות מדיניות ולאמץ אותו לחיקו. השניים שוחחו בפלורידה בתחילת החודש, והאתר בלומברג הכריז על יאס כאחד מארבעה המועמדים לכהן בתפקיד שר האוצר אם טראמפ יזכה בבחירות. דוברי מטה הבחירות של טראמפ הכחישו שהפגישה עסקה במינויים אפשריים.

מצד טראמפ, רק חלק מעמדותיו של יאס קרובות ללבו. גם טראמפ מתנגד למסים, בייחוד על עשירים, ומתנגד למדיניות האקלים של אובמה ושל ביידן, אך בסוגיות אחרות הוא אינו ימין קיצוני או ימין כלל. התמיכה שהוא זוכה לה ממעמד הביניים הנמוך של מצביעים לבנים קשורה גם לסטייה שלו מהקו הרפובליקני הנוקשה, המתנגד לביטוח הלאומי. טראמפ הכריז שיבטל את תוכנית 'אובמה-קר', שהפכה את ביטוחי הבריאות לנגישים ורציפים יותר לעשרות מיליוני אמריקאים, אך בסופו של דבר שימר אותה, גם בשל הפופולריות שלה בקרב מצביעיו.

טראמפ מוביל בסקרים, למרות תביעות משפטיות רבות נגדו

שני המועמדים לנשיאות, ביידן וטראמפ, מעט חריגים בנוף הפוליטי האמריקאי, בזכות הפופולריות הגבוהה יחסית של שניהם בקרב מעמד הפועלים, והביקורת ששניהם מבטאים על התאגידים הפיננסיים ובעד החזרת משרות תעשייה לארצות הברית.

תמיכה זו סותרת את סקרי דעת קהל, שהעניקו לשניהם מדדים נמוכים של פופולריות לאורך כהונתם, בייחוד לביידן. כיום טראמפ מוביל בסקרים במירוץ לנשיאות, למרות תביעות משפטיות נגדו  בנושאים רבים – שיבוש מערכת הבחירות הקודמת לנשיאות, החזקת חומרים מסווגים בביתו ללא היתר, תקיפה מינית, משפט המרמה האזרחי ועוד.

לפי המגזין אטלנטיק, יש 91 אישומים שונים נגדו, שמתנהלים בשתי מדינות ובשני מחוזות פדרליים, שכל אחד מהם עלול להסתיים בעונש מאסר. עשרות תביעות נוספות שכבר נכשלו נועדו לפסול אותו מלכהן בתפקיד נשיא, בטענה שנשבע להגן על החוקה אך השתתף בהמרדה נגד תוצאות הבחירות ב-2020.

טראמפ טוען כי מסכת התביעות המשפטיות נגדו מהוות רדיפה פוליטית. הוא הצליח לנצח את תביעות הפסילה בערעור לבית המשפט העליון, שקבע שהוא רשאי להתמודד בבחירות. אם ייבחר לנשיא, בינואר 2025 הוא יחזיק בסמכות להשהות או לבטל את ההליכים הפדרליים נגדו, אך הליכים משפטיים שנידונים בבתי משפט של מדינות יוכלו להימשך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!