דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מפגינים הקימו עיר אוהלים מול הכנסת: "כל עוד נתניהו בשלטון, החטופים לא יחזרו"

מפגינים הקימו מאהל מול המשכן למשך ארבעה ימים, במחאה על צאתה לפגרה ובדרישה לקיים בחירות לפני יום השנה ל-7 באוקטובר | פעילי 'אחים לנשק' וחרדים התעמתו במאה שערים

מפגינים מקימים אוהלים מול משכן הכנסת בירושלים (צילום: אורן דגן)
מפגינים מקימים אוהלים מול משכן הכנסת בירושלים (צילום: אורן דגן)
אור גואטה
אורן דגן

רבבות מפגינים הדורשים לקיים בחירות בישראל הגיעו היום (ראשון) אל עיר אוהלים שהוקמה מול הכנסת בירושלים. חלקם צפויים לשהות במקום עד יום רביעי, 3 באפריל, שבו תתכנס מליאת הכנסת בפעם האחרונה לפני צאתה לפגרה.

אירועי המחאה מתקיימים תחת הדרישה לקבוע מועד לבחירות לפני יום השנה ל-7 באוקטובר, לבטל את פגרת הכנסת שאמורה להתחיל ב-7 באפריל, ולבצע עסקה להחזרת כל החטופים והחטופות באופן מיידי.

"צריך להתחיל להשקיע מאמץ", אומר ל'דבר' אחד המפגינים, צביקה אמסל. "אני לא רואה מספיק דתיים, אבל אני מאמין שאם יהיה מספיק לחץ זה ישפיע ויעצור את הממשלה הזו. אני נגד ביבי כבר המון זמן, וכמו שהוא אמר שרק לחץ יחזיק את החטופים, גם אני חושב שרק לחץ עליו יוכל לעזור בהחזרת החטופים".

צביקה אמסל (משמאל) בהפגנה מול הכנסת. "רק לחץ על נתניהו יוכל לעזור בהחזרת החטופים" (צילום: אור גואטה)
צביקה אמסל (משמאל) בהפגנה מול הכנסת. "רק לחץ על נתניהו יוכל לעזור בהחזרת החטופים" (צילום: אור גואטה)

רותי ומוטי מהוד השרון, במחאות עוד מאז מנדלבליט: "במחאה הנוכחית הגענו למחאות בחירות עכשיו ולמשפחות החטופים. היינו מעדיפים שנחזיר את החטופים ורק אז נתפנה לשאר המחאות, אבל לצערנו אנחנו מבינים שהם לא יחזרו כל עוד הוא פה, אנחנו יודעים את המניעים שלו ושהוא טרפד עסקה כמו שראש המוסד אמר. הצטרפות של חברות ציבוריות ושל ההסתדרות, יכולים להגיע למסה קריטית שתגרום להם להבין שהכיסא רועד, שהמדינה בסכנה. היחסים עם ארה"ב, הכלכלה קורסת. אם המחיר הוא שהצבא יהיה יותר דתי, נתמודד עם זה. אנחנו צריכים לשמור על המדינה ושהאזרחים ישרתו ולא יהיו נטל".

רותי ומוטי מהוד השרון בהפגנה מול הכנסת. "החטופים לא יחזרו כל עוד נתניהו פה, אנחנו יודעים את המניעים שלו" (צילום: אור גואטה)
רותי ומוטי מהוד השרון בהפגנה מול הכנסת. "החטופים לא יחזרו כל עוד נתניהו פה, אנחנו יודעים את המניעים שלו" (צילום: אור גואטה)

טלי, תושבת תל אביב, ממחאת ׳בחירות עכשיו׳: "לדעתי היה צריך לאחד את המאבקים קודם, אבל לי היה קשה להפגין בתחילת המלחמה, כי הילדים שלנו נלחמים ואנחנו מפגינים בשבילם, אבל גם לא רצינו לפגוע במורל. אני אישית חזרתי להפגין כי הרגשתי שדי, שלא נעשה כל מה שאפשר כדי לסיים את המלחמה וכדי להחזיר את החטופים. אני חושבת שאולי אפילו לממשלה הנוכחית יהיה יותר קל להניח את המפתחות ושמישהו אחר ינהל את המלחמה".

נוף ארז בהפגנה מול הכנסת. "הבנו שלא נשאר זמן – לא לחטופים ולא לממשלה הזאת" (צילום: אור גואטה)
נוף ארז בהפגנה מול הכנסת. "הבנו שלא נשאר זמן – לא לחטופים ולא לממשלה הזאת" (צילום: אור גואטה)

"אתמול זו הפעם הראשונה שמחאת החטופים הצטרפה לקוראים לבחירות", אומר נוף ארז, ממובילי מחאת הטייסים וחבר בתנועה לאיכות השלטון. ״חלק מהאנשים תמכו בשני המסרים והשתתפו בהפגנות בקפלן וגם בהפגנות בכיכר החטופים, אבל עשינו כל מה שאפשר כדי ליצור הפרדה. הבנו שלא נשאר זמן – לא לחטופים ולא לממשלה הזאת. עוד מעט היא יוצאת לפגרה ושוב לא תהיה הזדמנות להחליף אותה. חוק הגיוס לא יפיל את הממשלה, הכסף יעבור לישיבות. הם ימצאו דרך להעביר אותו.

"אי אפשר לדעת איזה לחץ ישפיע. כשיצאנו להפגנות נגד ביטול עילת הסבירות, כשהובלנו את מחאת הטייסים, אמרו לנו שלא ייצא מזה כלום. והנה, בג"ץ פסל את ביטול עילת הסבירות. אנחנו מקווים שהמחאה שלנו תוביל להקדמת הבחירות. אולי לא השנה, אבל לפני תום הקדנציה של הממשלה הזאת. גנץ פוליטיקאי ישר מדי, אבל הוא צריך להציע לחברי כנסת מהליכוד להיות שרים בממשלה שלו, ולגרום להם לפרוש. בדיוק כמו שנתניהו עשה כדי להפיל את הממשלה הקודמת״.

"חלק ממשפחות החטופים אומרות שעדיף שתהיה ממשלה, גם אם היא לא עושה את ההחלטות הנכונות. כי אם תהיה ממשלת ביניים אז יהיו לה תירוצים שהיא לא יכולה להתוות מדיניות בנושאים חשובים. אז הם לא מצטרפים לקריאה לבחירות. יש אחרים שאומרים שכל זמן שנתניהו בשלטון והוא רוצה להמשיך את המלחמה ולא לשחרר את החטופים כדי לשמור על הכיסא שלו. אז אין כאן פתרון טוב. יש פתרון גרוע, ופתרון עוד יותר גרוע. בעיניי עדיף שהממשלה תתחלף, ועד שזה יקרה, הצבא ימשיך לפעול".

יאיר וענת קצנלבוגן בהפגנה מול הכנסת (צילום: אור גואטה)
יאיר וענת קצנלבוגן בהפגנה מול הכנסת (צילום: אור גואטה)

יאיר וענת קצנלנבוגן, בני דודים של אלעד קציר השבוי בעזה: ״לפני ההחזרה של החטופים צריך לבחור להחזיר אותם, כי כרגע זה לא מה שהממשלה בוחרת. זה היה צריך להיות בצורה הרבה יותר חלקה ומהירה. עוד שבוע ויום אנחנו חצי שנה מתחילת המלחמה, היציאה לרחובות היא צעד הכרחי. עשינו מחאה מנומסת ומכובדת, אבל ברגע שלא מתייחסים ולא מתכוונים לשחרר אותם, אם צריך לשרוף אז נשרוף את הרחובות״.

לראשונה מתחילת המלחמה: חברות גדולות במשק יאפשרו לעובדים למחות

"לא הגיוני שחיילים ילחמו, עקורים יחיו בסיוט, חטופים יעברו גיהנום וח"כים ייצאו לחופשה", נמסר ממטה המחאה.

כמה גורמים במשק הודיעו כי יאפשרו לעובדים לצאת ולהפגין, בהם חי גאליס, מנכ"ל קבוצת הקניונים ביג, ששיגר מכתב לעובדיו: "לאור פניות של עובדים המעוניינים לקחת חלק בהפגנה בירושלים, אנחנו, בשם חופש הבחירה, נאפשר לכל העובדים שמעוניינים בכך להקדים יציאתם מהעבודה. השתתפות לא תיחשב כחופשה".

גם 'מטה ההייטק למען ישראל' הודיע כי חברות הייטק יאפשרו לעובדים להצטרף למחאה. עשרות חברות הייטק הודיעו כבר לעובדיהם כי מי שירצה לקחת חלק במחאות ובהפגנות בשבוע הקרוב יוכל לעשות זאת.

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל השלימה את היערכותה לקראת המחאות והתהלוכה שצפויות להתקיים הערב בירושלים. מאות שוטרים ולוחמי מג"ב יפעלו לשמור על הביטחון, הסדר הציבורי והחוק, וכן להכווין את התנועה באזור.

מפגינים בקריאה להקדמת הבחירות סמוך למשכן הכנסת בירושלים (צילום: אור גואטה)
מפגינים בקריאה להקדמת הבחירות סמוך למשכן הכנסת בירושלים (צילום: אור גואטה)

"מטרת הפעילות המשטרתית הינה לאפשר את חופש המחאה והביטוי כחוק, לשמור על שלומם וביטחונם של המוחים, למנוע אלימות ו־ונדליזם ולשמור על הסדר הציבורי, הכל תוך איזון מתבקש בין חופש הביטוי והמחאה לחופש התנועה, וצמצום הפגיעה בשגרת החיים התקינה בירושלים ככל שניתן.

"המחאה והתהלוכה שתואמו עם המשטרה בסמוך לכנסת, יתאפשרו באזור שבו הותר להפגין ובמתווה שסוכם.

"בעקבות המחאה והתהלוכות צפויים להיחסם היום לתנועת כלי רכב החל משעות אחר הצהריים ועד לשעות הלילה הרחובות הבאים: רבין – מצומת הכוכב עד בן צבי; קפלן, זוסמן, ועזה. בנוסף, בשעות הערב צפויים להיסגר לפרקי זמן קצרים ובהתאם לצורך הרחובות לורך, רופין, בן צבי – מרבין ועד רופין, רמב״ן, מקטע מרחוב הרצל, הנשיא השישי, בורג ורוטשילד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!