דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

הסופר סמי מיכאל הלך לעולמו בגיל 97

מיכאל חיבר ספרים שזכו לתהודה רחבה, המוכר שבהם הוא 'חצוצרה בוואדי', וכיהן כנשיא האגודה לזכויות האזרח במשך יותר משני עשורים | הנשיא הרצוג ספד לו: ״הוא היה ענק שבענקים והותיר אחריו נכסי צאן ברזל שהפכו את ארון הספרים שלנו לעשיר ומרהיב"

סמי מיכאל (צילם: קובי קלמנוביץ, אתר פרס א.מ.ת)
סמי מיכאל (צילם: קובי קלמנוביץ, אתר פרס א.מ.ת)
אורן דגן

הסופר, המחזאי והפעיל החברתי סמי מיכאל, הלך לעולמו היום (שני) בגיל 97. מיכאל זכה פעמיים בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים, פרס נשיא המדינה לספרות, פרס עגנון, פרס ברנר ועיטור אנדרסן – מהפרסים החשובים בעולם לספרות ילדים. מעבר לפעילותו כסופר, הוא גם תרגם את 'הטרילוגיה הקהירית' של הסופר המצרי נגיב מחפוז.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ספד לו: "תרומתו של סמי מיכאל ז"ל לתרבות ולהוויה הישראלית לא תסולא בפז. הנער שעלה מעיראק, גישר ותיווך בין נדבכי הזהות השונים שלו, והציב פסיפס נהדר של ישראליות בחלון הראווה שלנו כעם וכמדינה. בין עלייה לשורשיות ישראלית, בין חספוס בוטה לעיתים לרכות מלטפת, בין פריפריה למרכז, בין כלל עדות ישראל לבין עצמן ולבין ערביי ישראל והמזרח התיכון – הוא תמיד ידע לפסוע מעדנות, ללקט מכאן ומכאן, ולא לוותר לרגע על עמוד שדרה ערכי, חברתי, רגיש ומלא חיים.
"הוא היה ענק שבענקים, אשר זכה לכבוד רב בישראל ובעולם כולו, הותיר אחריו נכסי צאן ברזל שהפכו את ארון הספרים שלנו לעשיר ומרהיב, ובה בעת השיא ערך רב למארג הדעות ותפיסות העולם החברתיות בישראל. תנחומים למשפחתו, אוהביו, ויקיריו. יהי זכרו ברוך".
סמי מיכאל (צילום: פלאש90)
סמי מיכאל (צילום: פלאש90)

מיכאל נולד ב-1926 בבגדד שבעיראק בשם כאמל סלאח וחי בשכונה מעורבת של יהודים ונוצרים. בעקבות עליית המשטר הפרו-נאצי בעירק וגל אלימות נרחב נגד יהודים במדינה (הפרהוד), הצטרף מיכאל למפלגה הקומוניסטית העירקית שפעלה נגד המשטר.

ב-1948, הוצא נגדו צו מאסר בגלל מאמרים שכתב נגד השלטון. באמצעות מבריח, מיכאל חצה את הגבול לאיראן, שם המשיך בפעילותו הפוליטית. שנה אחר כך, דרך הסוכנות היהודית, עלה מיכאל לארץ.

סמי מיכאל (צילום: פלאש90)
סמי מיכאל (צילום: פלאש90)

את הרומן הראשון שלו, "שווים ושווים יותר", פרסם מיכאל ב-1974. הספר שעסק בחיי העולים החדשים של שנות ה-50 בישראל במעברות והאפליה העדתית ממנה סבלו העולים מארצות האסלאם, עורר הדים רבים. ב-1975 פרסם מיכאל את ספר הילדים הראשון שלו "סופה בין הדקלים", על הרפתקאותיהם וגבורתם של נערים ונערות יהודיים בעיראק, בימי מלחמת העולם השנייה. שזכה להצלחה רבה.

ב- 1987 פרסם מיכאל את "חצוצרה בוואדי", שעובד למחזה מצליח שנה אחר כך בידי שמואל הספרי. הספר גם עובד לסרט שזכה בפרס הסרט העלילתי הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה.

מיכאל היה גם פעיל חברתי, וכיהן יותר משני עשורים, בין 2001 ל-2023, כנשיא האגודה לזכויות האזרח בישראל. בספריו הרבה לעסוק ביחסי מזרחים-אשכנזים ויהודים-ערבים.  "לישראל אורבת סכנה קיומית חריפה", כתב מיכאל ב-2012, "אם המנהיגות הקיימת לא תשכיל להבין שישראל שוכנת לא בצפון השאנן של אירופה אלא במרכזו התוסס של המזרח-התיכון המיוסר".

מיכאל היה אחיה של נדיה, אלמנתו של אלי כהן, שפעל בסוריה בשירות המוסד הישראלי. היה נשוי שנים רבות למלכה מיכאל, מורה שהקימה וניהלה במשך שנים את בית הספר רוממה בחיפה. לשניים בת ובן. מיכאל נשא לאישה את רחל יונה מיכאל, שהייתה עיתונאית בעיתון "דבר" וברדיו קול ישראל.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "הצטערתי מאוד לשמוע על פטירת סמי מיכאל ז"ל, איש של מילים ודעת שחי חיים ארוכים ומלאים. הוא פעל ללא לאות למען צדק, שוויון וערכים חברתיים. התרבות והספרות הישראלית נהנו והתפארו מעבודתו. מורשתו, הישגיו החברתיים ויצירותיו, ישמרו לעד בספר החיים של התרבות הישראלית. תנחומיי הכנים למשפחתו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!