דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בשל פיטורי עובדים: ועדת הכלכלה המליצה שלא להאריך את זיכיון משפחת נקש בנמל אילת

ח"כ עופר כסיף: "אין הפסדים, נהפוך הוא, יש תחושה לא נוחה שיש פה שימוש ציני של המעסיק במצב המלחמה כדי לפטר עובדים" | יו"ר ועד עובדי התפעול, מאיר אברג'יל: "הפקרתם אותנו בידי אנשים תאבי בצע" | הוועדה המליצה בנוסף לבחון את האפשרות לדרוש את השבת כספי הדיבידנד שנמשכו לפני המלחמה

נמל אילת (צילום: יהודה בן איטח/פלאש90)
נמל אילת (צילום: יהודה בן איטח/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה והיו"ר דוד ביטן (הליכוד) המליצו היום (שני) למשרד התחבורה שלא לממש את האופציה להארכת הזיכיון של משפחת נקש בנמל ולהחזירו לרשות המדינה, זאת על רקע הכוונה לפטר כמחצית מעובדי נמל אילת.

הועדה התכנסה הבוקר לדיון מהיר בנושא במהלכו התברר כי מנכ"ל הנמל שאמור היה להגיע, ביטל את הגעתו לדיון. הוועדה דרשה ממשרד האוצר וההסתדרות לנסות ולנהל מו"מ מול הנהלת הנמל במטרה להגיע להסכמות והבהירה כי במידה ולא יהיו הסכמות, בכוונתה לדרוש חזרה את כל כספי הסיוע ולבטל את ההקלות שקיבל הנמל מהמדינה על רקע תקופת המלחמה.

הנמל הופרט בשנת 2010 והועבר לידי החברה הפרטית של האחים נקש למשך 15 שנה, עם אופציה להארכת התקופה בעשור נוסף. בפתח הדיון אמר ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) כי "למדינה יש אינטרסים חיוניים בהפעלה של נמל אילת, לכן יש מגבלות על ההפרטה שלו. במהלך השנים הייתה עלייה הדרגתית בהיקף הסחורות הנפרקות בנמל, והעובדים דרשו הסכם קיבוצי חדש. באוגוסט האחרון, עוד לפני המלחמה, הוכרז סכסוך עבודה אבל המו"מ נקלע למבוי סתום".

הוא הוסיף כי לפני כעשרה ימים הודיעה הנהלת הנמל שהיא עומדת לפטר 60 מתוך כ-120 העובדים. "אין הפסדים, נהפוך הוא, יש תחושה לא נוחה שיש פה שימוש ציני של המעסיק במצב המלחמה כדי לפטר עובדים או להשתמש באיום לפטר עובדים כדי להרוויח".

ח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד) מתחה ביקורת על היעדרות מנכ"ל הנמל מהישיבה, ואמרה: "העיר אילת נכוותה רבות בשנים האחרונות. העיר אירחה כמות מטורפת של מפונים בלי שהעירייה קיבלה עזרה, הפרנסה נפגעה ושוב רוצים לפגוע בה. ומי רוצה לעשות את זה? חברות שמרוויחות מיליונים. איפה הדוגמה האישית והאחריות של החברות הגדולות במשק? של אנשים שמגלגלים מיליונים. איפה הדוגמה האישית, לתת כתף בשעתה הקשה של המדינה?". ח"כ משה פסל (הליכוד) אמר כי המדינה היא שצריכה לקחת אחריות, ולא היזם הפרטי.

ח"כ שלום דנינו (הליכוד) ביקש לדעת מתי נגמר הזיכיון ומה התנאים להארכתו, והאם יש מגבלות נוספות שהטילה המדינה על הזכיין. היו"ר ביטן הוסיף כי יש הבדל בין הפרטת נמל חיפה או המפרץ, שיש להם תחליף, לבין הפרטת נמל אילת שהוא השער הדרומי היחיד למדינה מים סוף ולו אין תחליף.

סמנכ"ל משרד התחבורה, עופר אלישר, ציין כי תקופת הזיכיון תסתיים בעוד כשלוש שנים, ובעוד כשנה וחצי המדינה צריכה להודיע לזכיין על האפשרות להארכה. הוא הוסיף כי המכירה נעשתה תוך שמירה על ההסכמים הקיבוציים והאינטרסים החיוניים למדינה ואמר: "מבחינת משרד התחבורה הנמל חשוב לנו מאוד".

מנהל חטיבת נמלי הים בהסתדרות, ניר אייזנברג, טען כי "כל יום נוסף שהאחים נקש מחזיקים בנמל זה יום שבו הנכס האסטרטגי של מדינת ישראל יורד לטמיון. בהסכם הקיבוצי יש אפשרות לפיטורי צמצום, אבל ככל שיהיו כאלה הם צריכים להיעשות בהידברות והסכמה. שבועיים לפני ההודעה של המנכ"ל על פיטורי 50% מהעובדים ישבנו עם יו"ר חברת נמלי ישראל, יו"ר נמל אילת ויו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, והגענו למתווה של ניצול ימי חופשה. אנחנו מבינים את המצב במדינה ואת האיום החות'י ונותנים כתף. אבל שבועיים אחרי זה קיבלנו הודעה מנוכרת על פיטורי 50% מהעובדים, כשבשנה שעברה הבעלים משכו דיבידנד של 50 מיליון שקל, ובמשך עשור מגלגלים מיליונים. נכון שהיום יש מלחמה ואף אחד לא מגלגל. מה לעשות, חלק פונו מהבית שלהם וחלק צריכים להביא כסף מהבית".

נציג האוצר, איציק דניאל, העריך כי הנהלת הנמל קיבלה סיוע מהמדינה על רקע המלחמה. סמנכ"ל הכספים של חברת נמלי ישראל, גיא שטיינברג, אף ציין כי חנ"י דחתה לנמל תשלומים של עד 40 מיליון שקלים לתקופה של עד שנה.

נציג ועד מחלקת ים בנמל, יהודה בלולו, אמר כי "האחים נקש ניצלו את המדינה ולא יישמו שום דבר מכתב ההסמכה. הם היו אמורים לשמור על כלים ועובדים ועושים חד צדדית צעדים שמשמעותם לירוק למדינה בפנים". לדבריו, נמל אילת הוא הנמל הרווחי ביותר בישראל ביחס למספר העובדים בו. "11 שנים אנחנו עובדים איתם והם לא רצו לחתום על הסכם שכר וניצלו אותנו. יש לנו כאב נפשי מההנהלה הזו".

יו"ר ועד עובדי התפעול, מאיר אברג'יל, הוסיף: "הפקרתם אותנו בידי אנשים תאבי בצע, שכל מה שמעניין אותם זה להרוויח הון. הם סחטו את הלימון ומהקליפה הם עושים ריבה. לא השקיעו כלום בציוד".

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה סבורה שנמל אילת הוא נכס אסטרטגי ללא תחליף, בניגוד לנמלים אחרים, ולכן ממליצה הוועדה למשרד התחבורה שלא לממש את האופציה ולהחזיר אותו לבעלות המדינה. עד אז ממליצה הוועדה שלא לאפשר פיטורים אלא למצוא פתרונות אחרים, כמו יציאה לחופשה, במסגרת מו"מ של ההסתדרות מול ההנהלה בפיקוח משרד האוצר. הוא הוסיף, כי אם לא תהייה הסכמה של הנהלת הנמל לנהל מו"מ, הוועדה קוראת לחנ"י לדרוש תשלום מידי של חובות הנמל ואם ניתנו לו פיצויים על תקופת המלחמה על משרד האוצר האוצר לדרוש את השבתם.

בנוסף ביקשה הוועדה ממשרדי האוצר והתחבורה לבדוק האם הנמל עומד בהסכם הזיכיון. במידה ולא, יש לדבריה הוועדה לבחון את האפשרות לדרוש את השבת כספי הדיבידנד שנמשכו לפני המלחמה. הסיכום התקבל פה אחד, בתמיכת ח"כ כסיף, ח"כ דנינו, ח"כ פרידמן, ח"כ פסל וחברי הכנסת סימון מושיאשוילי (ש"ס), ששון גואטה (ליכוד) ואלמוג כהן (עוצמה יהודית).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!