דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

מחוספס ורגיש: ההצגה 'גבר' היא הצצה למסע התבגרות שגברים יכולים להזדהות איתו

השחקן והיוצר אמיתי יעיש-בן אוזיליו משחק בהצגה שיצר עם שותפים נוספים, המתארת את סיפור ילדותו כילד רגיש בכפר גבירול שליד רחובות | "מרגש אותי שהסיפור האישי שלי הוא גם סיפורם של גברים אחרים", הוא אומר

אמיתי יעיש-בן אוזיליו (צילום: ז'ראר אלון)
אמיתי יעיש-בן אוזיליו. "צורך להביא לבמה באמצעות הביוגרפיה שלי את ההתמודדות" (צילום: ז'ראר אלון)
אורן דגן

"ימים לא קלים עברו עלינו בעוטף מאז אסון אוקטובר", אומר ל'דבר' השחקן והיוצר אמיתי יעיש-בן אוזיליו, שמנהל את תיאטרון עוטף הנגב. בימים אלה מופיע יעיש-בן אוזיליו עם ההצגה 'גבר' בתיאטרון תמונע בתל אביב. "לאט לאט אנחנו חוזרים להופיע, עדיין לא בעוטף, אבל חוזרים למשרדי התיאטרון ולחדרי החזרות בתקווה להניע את התיאטרון חזרה לעבודה באזור". 

בהצגה 'גבר', שעלתה לראשונה במסגרת פסטיבל תיאטרונטו 2023, מספר יעיש-בן אוזיליו (58) את סיפור התבגרותו כילד רגיש בכפר גבירול ברחובות. את תהליך הכתיבה של ההצגה הוא התחיל בעקבות קורס הנחיה של מעגלי גברים שלמד בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב. "שם התחיל לצמוח בי הצורך להביא לבמה באמצעות הביוגרפיה שלי את ההתמודדות של הגבר, במקרה שלי המזרחי, מול ההסללה שאליה החברה או המשפחה מנתבים אותו". 

את ההצגה הוא כתב עם המשורר ואיש הספוקן וורד יוסי צברי. "יחד עם המוזיקאי אסף רוט יצרנו במשותף את ההצגה. הצטרף אלינו גם המעצב דורון אשכנזי ויחד נוצרה יצירה שבעיניי היא בת קול לגבריות של כולנו". 

ההצגה 'גבר' מביאה את ההתמודדות של הילד שהיה עם אב מחוספס שעובד כברזלן – מודל גבריות שממשיך ומלווה אותו גם אחרי שאביו הלך לעולמו, וכל מפגש עם טכנאי מזגנים מציב אותו מחדש מול הציפיות שלו.  

בתפאורה מינימליסטית, כשהאביזר המרכזי הוא ארגז כלים גדול שמוצב על הבמה, לוקח יעיש-בן אוזיליו את הצופים לארץ ישראל הישנה. "בני משפחה, שכנים וחברים מהכפר שגדלתי איתם, הגיעו להצגה לא פעם והייתה התרגשות אדירה. הם מגיבים לניואנסים שרק אני והם מכירים, וככה אני מזהה בכל פעם אם יש מישהו מהכפר באולם. אלה האנשים שהסתובבו איתי יחד בפרדסים, שהתבוננו יחד במבוגרים סביבנו". 

"כל פעם מחדש מרגש אותי איך הסיפור האישי שלי הוא גם סיפורם של גברים אחרים", הוא אומר. "אין סיום הצגה שבה לא נשאר קהל להודות ולשתף, שהם גם עברו חוויות דומות, שגם להם הייתה כבשה, תרנגול או אפרוח ששחטו להם, שגם הם היו ילדים רגישים בסביבה מחוספסת. שגם להם יש ארגז כלים בבית ללא שימוש, רק בגלל שהם גברים והם צריכים ארגז כלים, שיהיה". 

המשחק של יעיש-בן אוזיליו כובש. באמצעות כישרון של מספר סיפורים מיומן, הוא מעביר את הצופים דרך מסע התבגרות מאוחר, של הגבר שגדל להיות, שמחליט פתאום לעמוד מול אשתו שדורשת ממנו להיפטר מארגז הכלים הגדול, שתופס מקום בבית וצריך להיפטר ממנו. 

ההצגה 'גבר' של תיאטרון עוטף נגב, מוקדשת בימים אלה לחטוף עופר קלדרון, אחיו של ניסן קלדרון, המנהל הטכני של התיאטרון, וגיסה של שרון, מנהלת ההצגה. 

תאריכי הצגות קרובות: 3 באפריל בתמונע בתל אביב; 11 באפריל בתיאטרון באר שבע. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!